Prześwietliliśmy profile spółek giełdowych na Facebooku. Oto 8 fanpage'y, które warto śledzić!
5 kwietnia 2013 roku amerykański SEC (odpowiednik naszego KNF) w regulacji FD zezwolił tamtejszym spółkom giełdowym na komunikację z inwestorami za pośrednictwem kanałów social media, takich jak Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube itd. Był to efekt kilkumiesięcznego śledztwa, związanego z postem Prezesa Netflixa Reeda Hastingsa, który opublikował na Facebooku informację o oglądalności usługi i odniósł się do czołowej produkcji filmowej tej firmy, czyli serialu House Of Cards.
Ostatecznie po długiej batalii SEC zdecydował, że nie ma sensu walczyć z nieuniknionym. Zezwolił spółkom giełdowym na komunikowanie informacji, które mogą mieć wpływ na kurs giełdowy za pomocą social media, o ile wcześniej poinformują o tym, z których kanałów będą korzystać.
W Polsce wciąż jedynym oficjalnym środkiem komunikacji spółki z inwestorami jest system ESPI (Elektroniczny System Przekazywania Informacji ). Co prawda za dostęp do systemu ESPI spółki nie płacą, ale mogą z niego korzystać jedynie te które są notowane na giełdzie, a za to już opłaty są przez giełdę pobierane. Systemem zarządza KNF, a dystrybutorami informacji są podmioty, które mają status agencji informacyjnej i najczęściej pobierają opłatę za dystrybucję takich informacji lub udostępniają je na własnych stronach za darmo, finansując działalność wyświetlaniem reklam.
W każdym razie mówi się, że spółka z polskiej giełdy nie powinna publikować informacji poza ESPI, która może mieć znaczący wpływ na kurs jej akcji. Proszę zwolnić mnie z obowiązku odpowiedzi na pytanie, co to w praktyce oznacza. Niemniej jednak tego rodzaju ograniczenia prawne skutecznie zniechęcają spółki do aktywnej komunikacji z inwestorami za pomocą social media. Mimo to przeszukaliśmy internet i znaleźliśmy kilka wyjątków, które warto pochwalić i wesprzeć kliknięciem „Lubię to”.
Garść liczb, czyli ile spółek prześwietliliśmy
Prześwietliliśmy spółki z indeksów WIG20, mWIG40 i sWIG80. W sumie jest to 140 największych spółek, notowanych na GPW. W tym gronie aż 50% (dokładnie 69) ma swoje profile na Facebooku. Niestety, większość z nich ma charakter reklamujący własne produkty i prezentujący wyłącznie swoje oferty, które są głównie nastawione na klientów. Są jednak godne pochwały wyjątki. Oto lista 8 profili spółek z GPW na Facebooku, które każdy inwestor powinien śledzić.
Lista 8 najlepszych profili spółek giełdowych dla inwestorów
Fanpage spółki Intercars #CAR : 2953 fanów, 68 osób, które o tym mówią
Zdecydowany lider zestawienia. Jeżeli ktoś zastanawia się, jak powinien wyglądać profil spółki giełdowej do komunikacji z inwestorami to może traktować Intercars jako wzór do naśladowania. Spółka nie tylko umiejętnie pomnaża kapitał inwestorów, cena akcji od debiutu wzrosła prawie 900%, ale potrafi też to przekazać inwestorom na Facebooku. Idealna proporcja kluczowych informacji na temat spółki, różnego rodzaju analiz, informacji o nowych produktach i rozrywki.
Fanpage spółki Bogdanka #LWB: 2435 fanów, 9 osób, które o tym mówią.
Dużym zaskoczenie. Wydawałoby się, że nudna branża, mało związana z internetem, a tymczasem mocna Bogdanka zaskakuje mocą obecnością na Facebooku. Bardzo konkretne informacje, wywiady, analizy i interesujące artykuły z prasy na temat górnictwa. Od czasu do czasu spółka chwali się swoją obecnością na targach, organizowanymi imprezami i wynikami sponsorowanych przez siebie drużyn sportowych.
Fanpage spółki Comarch #CMR: 685 fanów, 49 osób o tym mówi
Nie dziwi natomiast bardzo dobrze prowadzony profil spółki Comarch, który potwierdza niejako to, że spółka jest innowacyjna i nowoczesna. Oprócz informacji o wynikach, analizach i nowych kontraktach pojawiają się także wywiady z założycielem i informacje o nowych produktach. Bardzo duży stosunek aktywnych fanów do całkowitej ich liczby pokazuje, że interakcja jest bardzo duża.
Fanpage spółki Duon #DUO: 542 fanów, 38 osoby, które o tym mówią
Co prawda ostatnio spółka przesadza z informowaniem o darmowych kalendarzach, które rozdaje, ale pomijając ten fakt to jeden z najbardziej konkretnych, z punktu widzenia inwestora, profili spółek giełdowych na Facebooku. Znaleźć można na nim wiele informacji o analizach, wynikach finansowych, ciekawych artykułach branżowych oraz ciekawostkach odnośnie branży. Są nawet LifeHack'i!
Fanpage spółki Robyg #ROB: 1489 fanów, 95 osoby, które o tym mówią
Jedyny deweloper z GPW, który ma serce do Facebooka. Informacje o projektach, wynikach sprzedaży i planowanych inwestycjach. Projekty nowych inwestycji oraz informacje o zrealizowanej sprzedaży. Bardzo konkretnie i na temat.
Fanpage spółki Inpost #ITG: 9795 fanów, 144 osoby, które o tym mówią
W prawdzie spółka Inpost nie jest notowana bezpośrednio na GPW, ale jest to najważniejsza spółka, która wchodzi w skład grupy kapitałowej Integer. Co prawda jej profil ma w dużej mierze charakter PR-owy, ale przemycane są na nim informacje o ekspansji grupy Inpost tj. o dokonanych transakcjach, planach i kolejnych zdobywanych rynkach.
Fanpage spółki #SMT: 569 fanów, 2 osoby, które o tym mówią
Duże zaskoczenie w zestawieniu, ze względu na stosunkowo niską kapitalizację spółki. To jednak pokazuje, że spółce zależy na inwestorach. Co prawda, profil nie jest często aktualizowany, ale niemal zawsze zamieszczane są na nim bardzo istotne dla inwestorów informacje. Analizy, wyniki, wywiady – krótko mówiąc to, co inwestorów interesuje najbardziej.
Fanpage spółki Tauron #TPE: 23139 , 892 osóby, które o tym mówią
Zdecydowanie najpopularniejszy profil spółki na Facebooku, spośród wszystkich wyżej wymienionych. Niestety, jest to w głównej mierze efekt działalności sponsorskiej spółki Tauron w sporcie oraz działań PR. Niemniej jednak, sporadycznie zamieszczane są informacje interesujące z punktu widzenia inwestora giełdowego. Na profilu można znaleźć, między innymi, linki do całej serii programu „Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o giełdzie” - programu TVP, którego sponsorem był Tauron.
Jeżeli spółka posiada profil na Facebooku, to oznacza, że zależy jej na inwestorach
Na razie większość spółek, która posiada profile na Facebooku traktuje je jako kanał promocji i sposób dotarcia do klientów. Z pewnością, do innych działań, w tym prowadzenia relacji inwestorskich, zniechęca skostniałe polskie prawo. Są jednak nieliczne wyjątki, takie jak wymienione spółki Intercars, Bogdanka, Comarch, Duon, Robyg, Integer, SMT oraz Tauron. Ciekaostką jest też to, że z grona tych 8 spółek od swojego debiutu na giełdzie jedynie Duon przyniósł stratę -75%. Kursy pozostałych są na zdecydowanym plusie - od 18% w przypadku Tauronu do nawet ponad 1000%, w przypadku spółki Integer. To pokazuje najlepiej, że warto śledzić spółki, które nie boją się wychodzić naprzeciw inwestorów i informować ich o swoich poczynaniach.