VIGO System zmienia nazwę na VIGO Photonics. Spółka notuje wzrost sprzedaży w obszarze obronności i kosmosu oraz ogłasza nową strategię rozwoju
Vigo System, globalny producent zaawansowanych fotonicznych detektorów średniej podczerwieni i materiałów półprzewodnikowych, opublikował raport roczny za 2021 rok. Spółka wypracowała najwyższe w swojej historii wyniki finansowe, a mimo to analitycy DM Ipopema ocenili wynik negatywnie. Spółka ogłosiła nową strategię rozwoju na lata 2021 – 2026.
Dzisiaj spółka poinformowała też, że zdecydowała się wstrzymać sprzedaż swoich produktów do klientów z regionu Federacji Rosyjskiej.
Spółka zmienia nazwę z VIGO System na VIGO Photonics
Spółka zanotowała 71,5 mln zł przychodów ze sprzedaży (+33,8% r/r), 29,1 mln zł skorygowanej EBITDA (+19,1% r/r) oraz 24,3 mln zł skorygowanego (oczyszczony o wpływ odroczonego podatku dochodowego) zysku netto (+34,5% r/r) w całym 2021 roku – z utrzymaną wysoką marżowością. Spółka wypracowała także wysokie przepływy z działalności operacyjnej, które wyniosły 24,1 mln zł. Analityk Michał Wojciechowski z DM Ipopema w najnowszym raporcie z omówieniem wyników ocenił jednak wynik negatywnie. „Spółka zrealizowała przychody zgodne z wstępną prognozą jednak przy znacząco wyższych kosztach operacyjnych (koszt własny sprzedaży jak i koszty sprzedaży, częściowo wzrost był wygenerowany przez segment epitaksji). Spodziewamy się że presja na marże EBIT może utrzymać się przynajmniej częściowo w przyszłych okresach. Wysoki wynik netto raportowany był wynikiem niegotówkowego efektu na podatku”. - czytamy w raporcie.
Zobacz także: Ukraina z sukcesem plasuje obligacje wojenne o wartości 280 mln USD, a Rosja technicznie bankrutuje i nie wypłaca 29 mld USD odsetek
W 2021 r. przychody w wysokości 71,5 mln zł zostały osiągnięte dzięki zwiększonej sprzedaży produktów i usług w segmencie modułów detekcyjnych w wysokości 67,1 mln zł (+30,5% r/r) oraz w segmencie materiałów przewodnikowych, która wyniosła 4,2 mln zł (+125% r/r). Najistotniejszy wpływ na osiągnięte wyniki w zakresie sprzedaży detektorów i modułów detekcyjnych miała realizacja dwóch zleceń dla klientów z branży maszyn budowlanych oraz kosmosu i obronności, które łącznie przyniosły Spółce 7,7 mln EUR w 2021. VIGO zwiększyło w ub.r. wartość sprzedaży do klientów w Europie (+54,5% r/r) oraz na rynku azjatyckim, gdzie pozyskano 43 nowych odbiorców. w perspektywicznym segmencie materiałów półprzewodnikowych, który Spółka planuje dynamicznie rozwijać, zanotowano ponad dwukrotny wzrost r/r. Spółka wypracowała także wysokie przepływy z działalności operacyjnej, które wyniosły 24,1 mln zł w porównaniu do 21,2 mln zł.
W 2021 roku podział sprzedaży produktów i usług rozkładał się w następujący sposób: przemysł (43,5%) z detektorami do analizatorów gazów; zastosowania wojskowe (32,4%) z detektorami przeznaczonymi do systemów sterowania inteligentnej amunicji i do systemów ostrzegania przez namierzaniem laserowym; branża kolejowa (12,2%) w tym systemy wykrywania awarii dla kolei dużych prędkości; materiały półprzewodnikowe (6%); zastosowania w nauce i medycynie (5,5%).
Zobacz także: Moskiewska giełda już nie istnieje. Świat wstrzymuje handel akcjami spółek z Rosji i wyrzuca je z indeksów
„Wyniki finansowe wypracowane przez nas w 2021 r. już częściowo uwzględniają zmiany strategiczne, które ogłosiliśmy w czerwcu. Historycznie, to był najlepszy rok w działalności Spółki biorąc pod uwagę wypracowane wyniki finansowe”. - mówi Adam Piotrowski, Prezes Zarządu VIGO System S.A. Spółka przedstawiła również strategię rozwoju na lata 2021 – 2025 która składa się z 6 inicjatyw rozwojowych: Do 2023 r. celem Spółki będzie kontynuacja rozpoczętych projektów B+R w zakresie technologii fotonicznych, układów scalonych, detektorów z materiałów III-V, epitaksji materiałów półprzewodnikowych oraz technologii źródeł podczerwieni. Strategia rozwoju pozwoli Spółce utrzymać 20-30% tempo rozwoju rocznie i ma przynieść przychody rzędu ok. 80 mln zł w 2022 r. i 100 mln zł w 2023 r. EBITDA na tym etapie ma urosnąć do ok. 40 mln zł za 2023 r. Wraz z wprowadzeniem nowej strategii, zdecydowano o zmianie nazwy z VIGO System na VIGO Photonics.
W sprawozdaniu zarządu Spółka odniosła się do bieżącej sytuacji politycznej i trwającej wojny w Ukrainie. W 2021 sprzedaż produktów VIGO dla klientów rosyjskich wygenerowała 244 tys. zł, co stanowi niewielki udział w przychodach ogółem i wynosi 0,3%. W poprzednich latach sprzedaż na tamtejszy rynek kształtowała się na poziomie 100-150 tys. zł rocznie. Spółka postanowiła wstrzymać sprzedaż swoich produktów do klientów z regionu rosyjskiego agresora.