Analitycy Noble pozytywnie oceniają pracę zarządu TIM SA, ale mimo to obniżają cenę docelową w rekomendacji kupna
TIM SA dobrze wykorzystuje swoje możliwości w ramach modelu biznesowego e-commerce. Otoczenie rynkowe i tzw. inflacja producencka sprawiają, że największy dystrybutor sprzętu elektrotechnicznego w Polsce zachowuje bardzo wysokie marże, dzięki czemu, mimo planowanych wzrostów nakładów inwestycyjnych, planuje utrzymać korzystną politykę dywidendową.
Spółka TIM SA zajmuje się dystrybucją sprzętu elektrotechnicznego. Ze względu na swój model biznesowy daje również bardzo dobrą ekspozycję na rynek e-commerce (w 2021 sprzedaż produktów online wyniosły 75% całkowitych przychodów spółki). Oprócz działalności podstawowej ekspozycję na ten rynek daje logistyczna spółka-córka 3LP SA, której trzonem działalności jest wynajmowanie i obsługa powierzchni magazynowych.
Cena docelowa TIM SA w rekomendacji kupna została obniżona do 54,3 zł (poprzednia 62,3 zł), jednak dalej oznacza to potencjał wzrostu na poziomie 73%. Analitycy tłumaczą spadek wyceny korektą planowanych wydatków, jak również niższymi wskaźnikami spółek działających w sektorze.
Zobacz także: DM BOŚ podnosi prognozy sprzedaży dla DataWalk. Mimo to cena docelowa w rekomendacji kupna zostaje znacznie obniżona
Krótkoterminowe trendy wzmocnione długoterminową polityką
Spółka świetnie wykorzystała zawirowania, jakie powstały na rynku od 2020 roku. Ostanie dwa lata zostały zdominowane przez wzrosty cen towarów (w szczególności opartych na drożejących surowcach: miedzi, aluminium i plastiku). Od 2021 roku utrzymuje się zwiększony popyt popandemiczny, który przy jednoczesnej ograniczonej podaży spowodował wysoki poziom marż na produktach spółki. Dodatkowym czynnikiem pozytywnie wpływającym na rentowność sprzedaży jest niższa dostępność produktów na rynku, za co odpowiada wybuch wojny w Ukrainie.
Te krótkoterminowe wydarzenia zostały spotęgowane przez zwiększenie różnorodności oferty produktowej spółki oraz zostawienie tzw. „długiego ogona”, czyli produktów o mniejszej dostępności na rynku, a w konsekwencji wyższej marżowości. „To powinno sprzyjać utrzymaniu marży na wysokim poziomie po wygaśnięciu efektów zewnętrznych (rynkowych)” – komentuje decyzje zarządu Michał Sztabler, analityk DM Noble Securities.
Rozwój spółki-córki
3LP SA w dużym stopniu przyczynia się do pozytywnych ocen spółki TIM SA. W 2021 roku spółce udało się zwiększyć udział klientów zewnętrznych do 60% (w porównaniu do 40% z 2020), a także wejść w końcowy etap inwestycji w Siechnicach – budowy nowego magazynu, który zwiększy dostępną powierzchnię magazynową o 50%. Planowane oddanie inwestycji nastąpi na początku 2023, a pełny potencjał powinien zostać osiągnięty w 3Q2023. Spółka zdecydowała się również rozszerzyć swoją działalność o usługi zarządzania magazynami klienta na zlecenie. Taki ruch zwiększa różnorodność oferowanych usług, a co za tym idzie potencjał do nowych współprac.
Ambitna strategia i wysokie inwestycje
Zarząd TIM SA zaprezentował ambitne plany na lata 2022-2026. Dzięki odpowiedniej ofercie produktowej planuje on zwiększyć przychody do poziomu 3 mld zł. Oznacza to średni roczny wzrost o 19%. Kolejnym założeniem strategii jest utrzymanie wysokiej rentowności EBITDA na poziomie 8,3% (obecnie 8,7%). Strategia poświęca również dużo miejsca na relacje z pracownikami. Zdaniem analityków, odpowiednia polityka HR powinna dać rezultaty w postaci zachowania wyższego wzrostu marży brutto od wzrostu płac.
Zagrożeniem dla tak postawionych celów są rosnące ceny usług obcych, w szczególności transportu, a także kosztów pracy. Mimo to, dzięki wysokiej dynamice sprzedaży w ostatnich latach, a także odpowiednio zróżnicowanej oferty, jak również doświadczeniu zarządu w odpowiednim optymalizowaniu kosztów magazynowych, analitycy oceniają strategię jako możliwą do zrealizowania.
Spółka zakłada również zwiększenie inwestycji w technologie, które są wymagane do utrzymania mocnej pozycji firmy. Prognozowane wydatki CAPEX zwiększą się o ok. 25 mln rocznie, a dodatkowym czynnikiem pochłaniającym środki inwestycyjne jest opóźnione IPO spółki 3LP SA, która miała zadebiutować na giełdzie jeszcze na początku tego roku. Na razie emisja planowana jest na jesień, a dotychczasowe inwestycje w tej spółce mają być pokryte z kredytów, jak również ze środków własnych spółki TIM SA.
Mimo wzrastających planów inwestycyjnych i opóźnienia IPO spółki-córki, zarząd TIM SA nie zmienia polityki dywidendowej i dalej jest podtrzymuje wypłacanie min. 1 zł/akcje + 50% zysku netto ponad 22 mln zł. W ocenie analityków polityka ta ma szansę się utrzymać przy realizacji strategii oraz przy założeniu, że nie będzie dalszych opóźnień w IPO 3LP.