Przejdź do treści

udostępnij:

Agora odnotowuje słabsze wyniki od oczekiwań analityków. Pozycję spółki może wzmocnić przejęcie Grupy Eurozet

Udostępnij

Agora pokazała wyniki za IV kwartał 2022 r., które okazały się słabsze od prognoz analityków. Wciąż nieodbudowana po pandemii frekwencja w kinach (najważniejszym segmencie działalności spółki), a także wysokie odpisy aktualizujące mocno osłabiły wyniki grupy.

Aby na bieżąco otrzymywać raporty analityczne, zapisz się do newslettera Giełdowego Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego GPW.

Za Agorą bardzo ciężkie lata. Od początku pandemii kurs spółki stracił na wartości prawie 60%. Światłem w tunelu może okazać się transakcja przejęcia Eurozetu, wydawcy Radia Zet, do której doszło 27 lutego po podtrzymaniu wyroku sądu, od którego odwoływał się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Notowania Agora

AGORAS-WYKRES

Zobacz także: Wyższa cena docelowa dla Grupy Unimot. Analitycy szacują rekordowy zysk netto za 2022 rok i wysoką dywidendę

Słabsze wyniki w IV kwartale

Analitycy w lutowym raporcie spodziewali się przychodów za IV kwartał 2022 r. na poziomie 359,6 mln zł. Ostatecznie, spółka osiągnęła przychody w wysokości 331 mln zł (-8% w stosunku do prognoz i -5,9% r/r).

Spadek przychodów oraz mocne tempo wzrostu kosztów (+10,3% r/r) spowodowały, że zaraportowany wynik EBIT wyniósł -30,4 mln zł. Taka strata jest o 13% wyższa w stosunku do prognoz analityków, które przewidywały poziom -26,7 mln zł. Najmocniej koszty wzrosły w drugim najważniejszym segmencie działalności spółki, jaką jest prasa cyfrowa i drukowana. Wzrost kosztów operacyjnych wyniósł tam aż 87% r/r, za co przede wszystkim odpowiedzialne były odpisy aktualizujące wynoszące 43,4 mln zł.

W efekcie, spółka odnotowała -30,5 mln zł straty netto (vs 24 mln zł zysku netto rok wcześniej).

W całym 2022 r. spółka osiągnęła przychody na poziomie 1,113 mld zł (+15,2% r/r), -64,8 mln zł straty EBIT (-54,7% r/r) oraz -105,7 mln zł straty netto (-126,8% r/r).

Agora - wyniki za 4q22

Źródło: Agora SA 

Perspektywy w branży filmowej

Segment kinowy najmocniej wpływa na wyniki spółki. Jednocześnie, branża filmowa najmocniej odczuła wpływ pandemii COVID-19. Przez lata 2020-2021 kina nie mogły funkcjonować w normalny sposób, natomiast przesunięcia produkcji filmowych sprawiły, że w 2022 r. pojawiło się o ok. 1/3 mniej dużych premier kinowych niż w 2022 r.

Mimo to, zgodnie z informacjami ze spółki, widać wśród społeczeństwa dalej mocny popyt na najważniejsze premiery hollywoodzkie. W 2022 r. średnia frekwencja w kinie na TOP 10 największych filmów hollywoodzkich była wyższa o 7,2% niż w latach 2017-2019. To daje nadzieje na 2023 r., kiedy planowane są premiery większej liczby blockbusterów. Zgodnie z informacjami od zarządu, 2023 r. zaczął się dla branży kinowej bardzo dobrze. Jednak zarząd podkreśla, że w głównej mierze odpowiedzialna za to była premiera filmu Avatar: Istota Wody o jednorazowym charakterze.  

W 2022 r. w przypadku polskich produkcji zanotowano odwrotną tendencję niż w przypadku dzieł zza Oceanu. Polscy producenci stworzyli większą liczbę filmów niż rok wcześniej, natomiast kina zanotowały ok. 70% spadek zainteresowania rodzimymi premierami. To, w połączeniu z mniejszą liczbą wydanych produkcji z Hollywood spowodowało, że kina Helios sprzedały 10 mln biletów, co stanowi 30% spadek w stosunku do 2019 r. Tak niski poziom przed pandemią odnotowano w 2014 r. i zarząd ostrzega, że powrót do czasów przedpandemicznych zajmie jeszcze kilka lat.

Z tego powodu Helios nie przewiduje dużych inwestycji. Na razie głównie skupi się na spłacie zobowiązań oraz obserwacji rynku. Zarząd zapowiada również gotowość do zamknięcia niektórych nierentownych kin.

Przejęcie Eurozet wzmacnia medialną pozycję Agory

27 lutego doszło do przejęcia przez spółkę Agora 11% udziałów Eurozet, które od 2019 r. blokowane było przez UOKiK. Tym samym Agora stała się większościowym udziałowcem Eurozetu, zwiększając pakiet do 51% (wcześniejsze 40% udziałów przejęła w 2019 r.).

Cena pierwszego pakietu wynosząca 130,7 mln zł implikowała wartość Eurozet na poziomie 327 mln zł, natomiast ostatnio wykupiony pakiet 11% implikuje cenę 393 mln zł. Ta różnica wynika, według analityków, z doliczenia premii za przejęcie kontroli.

Dzięki przejęciu pakietu kontrolnego Grupa Agora stała się drugim nadawcą radiowym w Polsce z udziałem słuchalności w wysokości blisko 22%. Na czele pozostaje dalej RMF FM z udziałem ok. 35%.

Analitycy podkreślają, że przejęcie Eurozet jest dla Agory bardzo ważną dywersyfikacją przychodów. Radio pozostaje atrakcyjnym medium reklamowym, ponieważ streaming internetowy nie stanowi dla tego segmentu tak wysokiej konkurencji, jak w przypadku TV. Wynika to, zdaniem analityków, z nawyków słuchaczy, którzy w głównej mierze korzystają z radia w trakcie swoich codziennych czynności np. jazdy samochodem lub pracy, podczas których nie chcą być zaangażowani co chwilę w wybór odtwarzanych treści.

Zobacz także: Akcje spółek gamingowych, pomimo nerwowych nastrojów na rynku, pozostają silne. Rynek czeka na duże premiery gier zaplanowane na 2023 rok

Udostępnij