W ubiegłym tygodniu poznaliśmy nową strategię PZU, która wyznacza kierunki rozwoju firmy i cele finansowe w do 2020 roku. Głównym jej założeniem jest znacznie mocniejsze wyjście poza dotychczasową koncentrację na produktach ubezpieczeniowych. PZU zamierza położyć nacisk na rozwój produktów w obszarze inwestycyjnym, emerytalnym, ochrony zdrowia i bankowości. Wybraliśmy dla Was 8 najważniejszych naszym zdaniem slajdów z obszernej prezentacji.
Slajd 1: Potencjał rozwoju rynku ubezpieczeniowego
Mimo, że udział PZU na rynku ubezpieczeń jest bardzo duży, żeby nie powiedzieć dominujący, to nie jest to szczyt możliwości spółki. Biorąc pod uwagę penetrację ubezpieczeń w gospodarce, rynek jest wciąż daleko za plecami bogatszych krajów z Europy Zachodniej. PZU wierzy w dalszy rozwój rynków, na których jest obecny, a dobre prognozy gospodarcze mają sprzyjać rosnącej ilości wykupywanych produktów ubezpieczeniowych.
Slajd 2: Produkty skierowane dla klienta indywidualnego
Wachlarz produktów dedykowany dla osób fizycznych, został ułożony z myślą o kolejnych etapach życia klienta. Celem spółki jest zawiązanie długookresowej relacji z klientem, odpowiadając na jego zapotrzebowanie wraz z wiekiem. Na uwagę zwracają działania edukacyjne, produkty zdrowotne, pracownicze programy kapitałowe czy kredyty na zakup domu.
Slajd 3: Produkty skierowane dla każdej firmy
Przejęcie Alior Banku i PEKAO S.A. stworzyło PZU znacznie większe możliwości w zakresie usług finansowych. Szerokie portfolio produktów będzie dedykowane dla firm o każdej wielkości. Na tym slajdzie warto zwrócić uwagę na usługi leasingu, kredytów kupieckich, produktów zdrowotnych, linii kredytowych, usług asset managementu i zabezpieczenia ryzyka walutowego dla międzynarodowych korporacji. Świadczy to o tym, że spółka zaproponuje klientom szereg nowych usług z dużym potencjałem wartości dodanej i potencjalnej marży.
Slajd 4: Wzrost wskaźnika ROE PZU do ponad 22%
To jedna z najważniejszych liczb w nowej strategii PZU. Celem spółki jest uzyskanie w 2020 roku zwrotu z kapitału własnego na poziomie wyższym niż 22%. Jest to niewątpliwie ambitne zadanie, gdyż w 2016 roku ROE wyniosło 14,9%. Największy udział we wzroście wskaźnika ma mieć segment bankowy (3,4 p.p.) oraz ubezpieczeniowy (3,0 p.p.).
Slajd 5: Rozwój oraz perspektywy segmentu bankowego
Nowa strategia PZU pokazała zamierzenia rozwoju segmentu bankowego oraz możliwości synergii między trzema podmiotami – PZU, Bankiem PEKAO oraz Alior Bankiem. Wśród celów sprzedażowych jest pozyskanie w perspektywie do 2020 roku dodatkowej składki ze współpracy z bankami w grupie PZU w kwocie 1 mld zł czy pozyskanie 1 mln klientów dla obszaru bankowości. Oszczędności w realizacji synergii kosztowych mają wynieść 100 mln zł. Wynik finansowy segmentu bankowego ma kontrybuować do wyniku Grupy PZU na poziomie co najmniej 900 mln zł (2020 rok) wobec 181 mln zł w 2016 roku. Z kolei wartość aktywów ma wzrosnąć do poziomu ponad 300 mld zł wobec 61 mld zł na koniec 2016 roku.
Slajd 6: 12 najważniejszych inicjatyw
Aby zrealizować postawione cele, PZU wskazało 12 kluczowych inicjatyw. Dotyczą one lepszego wykorzystywania danych poprzez m.in. połączenie baz danych wszystkich podmiotów z Grupy PZU i stworzenia jednego CRM, wzrost sprzedaży krzyżowej, cyfryzację procesów i dodatkowe interakcje z klientem.
Slajd 7: Nowy portal moje.pzu.pl
W dobie cyfryzacji zwracamy też uwagę na inicjatywę wdrożenia zintegrowanego portalu moje.pzu.pl. Będzie on obejmował wszystkie usługi Grupy PZU. Do tej pory klientom PZU mogło brakować tego typu zintegrowanego narzędzia dostępnego w aplikacji na telefon i w postaci portalu. Ten nowy kanał łączący klienta ze spółką, może znacząco zbliżyć obydwie strony, a to z kolei może przełożyć się na większą ilość sprzedanych produktów.
Slajd 8: Polityka dywidendowa PZU
Na koniec zostawiliśmy truskawkę na torcie – czyli slajd dla inwestorów i długoterminowych akcjonariuszy traktujących inwestycje w PZU długoterminowo. Minimalny poziom wypłaty dywidendy został określony na 50% skonsolidowanego wyniku netto. Z kolei maksymalny poziom to 80% i będzie on uzależniony od potrzeb finansowych w odniesieniu do realizacji założeń strategii w ramach transakcji fuzji i przejęć. Wśród kluczowych założeń znalazła się też deklaracja braku emisji akcji w najbliższych latach.
Zobacz także: Dywidenda z PZU w 2018 może być rekordowa z trzech powodów
Podsumowując, po dużo szybszej niż zakładało PZU realizacji poprzedniej strategii oraz pojawieniu się kilku nowych ważnych elementów w strukturze grupy kapitałowej jak Alior Bank i Pekao spółka jeszcze bardziej podwyższyła poprzeczkę. Realizacja strategi wraz z wypełnieniem polityki dywidendowej powinna przynieść w długim terminie wzrost wyceny spółki.