CCC obniży dług i ograniczy inwestycje. Oto najważniejsze założenia strategii do 2022 roku
Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
30 sty 2020, 07:00

Nowa strategia CCC do 2022 roku zakłada obniżenie długu i spadek inwestycji - oto jej najważniejsze elementy

CCC opublikowało strategię na lata 2020-2022. Nie ma w niej nowych, rewolucyjnych zapowiedzi, ale znalazło się kilka ciekawych, wyznaczonych celów do realizacji. Wśród najważniejszych „liczb” jest osiągnięcie poziomu sprzedaży w 2022 r. w przedziale 8,5-9 mld zł (wobec 5,8 mld zł w 2019 r.) oraz rentowności netto na poziomie 7%-8% (bez MSSF16). Spółka podała też kilka innych wskaźników i wielkości finansowych, które chce osiągnąć w perspektywie 3 najbliższych lat. Przedstawiamy 5 naszym zdaniem najważniejszych założeń strategii CCC pod nazwą GO.22.

1. Osiągnięcie udziału sprzedaży online do poziomu 35%-40% przychodów Grupy

Największy udział w sprzedaży online oczywiście ma przypadać na eobuwie.pl. Celem dla tej spółki zależnej jest wzrost sprzedaży z poziomu 1,4 mld zł w 2019 r. do ok. 3 mld zł w 2022 roku. Zakładana rentowność EBITDA ma wynosić 8%-10%. Po uruchomieniu nowego centrum logistycznego, eobuwie.pl szacuje 16%-owe ograniczenie kosztów jednostkowych wysyłki i jest przygotowane operacyjnie do dalszego zwiększania skali działalności. Nowy magazyn umożliwia też obsługę nowych rynków zagranicznych, na których działalność będzie rozpoczynana w najbliższym czasie. Średnie, roczne tempo wzrostów sprzedaży w eobuwie.pl w latach 2016-2019 wyniosło 68%, co powinno być optymistycznym fundamentem do zwiększenia sprzedaż o nieco ponad 100% w ciągu najbliższych trzech lat.

- Efektywny model biznesowy eobuwie.pl ma potencjał do dalszej szybkiej ekspansji. Wyrośliśmy ze świata cyfrowego, potrafimy elastycznie dopasowywać się do aktualnych potrzeb klienta. Uruchamiając nowe centrum logistyczne, uwalniamy nowy potencjał do dalszego wzrostu. Otwarta kilka miesięcy temu nowa platforma MODIVO również rozwija się lepiej od naszych oczekiwań. Jej przychody w ostatnim czasie rosną o ponad 50% m/m. Dzięki uruchomieniu skanerów esize.me w ponad 170 największych sklepach stacjonarnych CCC znacznie zwiększyliśmy skalę dotarcia z tym rozwiązaniem do klientów i planujemy jego dalsze skalowanie. W 2019 klienci dysponujący skanem stopy esize.me złożyli zamówienia o wartości ponad 70 mln zł. To pokazuje, że przyjęty przez nas model działania ma ogromne perspektywy rozwoju. W ramach strategii GO.22 stawiamy sobie za cel wypracowanie ok. 3 mld zł przychodów Grupy eobuwie w 2022 - mówi Marcin Grzymkowski, Prezes Zarządu eobuwie.pl S.A.

mobile

Źródło: CCC S.A.

Zobacz także: Oferta publiczna spółki e-obuwie możliwa po osiągnięciu 50 mln euro EBITDA

2. Spadek wskaźnika długu netto / EBITDA do przedziału 0-1 w 2022 roku

Ostatnie kwartały przyniosły skokowy wzrost zadłużenia Grupy CCC w stosunku do 12-miesięcznej EBITDA. Na koniec 2019 r. wskaźnik ten wyniósł 2,9, a z uwagi na sezonowość może on wzrosnąć na koniec I kw. 2020 r. do poziomu ok. 3,2-3,3, co przyznał sam prezes Czyczerski. Podkreślił jednak, że zarząd nie widzi ryzyka przekroczenia kowenantów kredytowych. W kolejnych kwartałach poziom wskaźnika długu netto do EBITDA ma być systematycznie obniżany i w optymistycznym scenariuszu zarządu ma spaść nawet do poziomu 0 na koniec 2022 roku. Spadek zadłużenia spółka chce osiągnąć dzięki wzrostowi rentowności operacyjnej, poprawie cyklu konwersji gotówki oraz obniżeniu poziomu inwestycji.

finance

Źródło: CCC S.A.

Zobacz także: CCC zakłada do '22 rentowność operacyjną (bez MSSF16) 8,5-9,5 proc. i rentowność netto ze sprzedaży 7-8 proc.

3. Ograniczenie wydatków inwestycyjnych do przedziału 150-200 mln zł rocznie

Minione lata stały pod znakiem bardzo dużych inwestycji w całej Grupie CCC. Dotyczyły one przede wszystkim wydatków na przejęcia innych podmiotów (m.in. Karl Voegel, Gino Rossi, inwestycję w HR Group), inwestycje w otwieranie nowych sklepów czy wydatki na nowe systemy informatyczne. Od 2020 roku poziom inwestycji ma być skokowo zmniejszony z poziomu ok. 700 mln zł w 2019 r. do 150-200 mln zł w 2020 roku i następnych dwóch latach. Grupa CCC w perspektywie trzech najbliższych lat nie zamierza dokonywać akwizycji, zakończyła już najważniejsze inwestycje w „informatykę” oraz zaplecze magazynowe. Tempo otwierania nowych sklepów ma być obniżone o blisko 2/3.

4. Oferta produktowa ma się opierać o marki własne i nowe wzornictwo

Zarządzanie zapasem było prawdziwą piętą Achillesową w ostatnich dwóch latach, do czego wprost przyznaje się zarząd i przewodniczący Rady Nadzorczej Dariusz Miłek. Zbyt duże zapasy obuwia zamówione na lata 2018-2019 oraz niesprzyjające warunki pogodowe, zmusiły CCC do dużych promocji i przełożyło się na obniżenie rentowności spółki. Zarząd twierdzi, że problem ten już został zażegnany i od 2020 roku, a szczególnie od kolekcji jesienno-zimowej, nowe wzornictwo kolekcji ma być dużym atutem grupy. CCC chce oprzeć nową ofertę o własne marki takie jak Lasocki, Gino Rossi czy Deezee, a uzupełnieniem ma być markowe obuwie sportowe. Spółka deklaruje też wzrost jakości obuwia marek własnych. Jednym ze sposobów na zwiększenie sprzedaży, ma być przyciągnięcie nowych grupy klientów.

- Pracujemy nad nową, kompleksową strategią marketingową. Chcemy pozyskiwać coraz większą liczbę młodszych klientów, których siła nabywcza rośnie, wzmacniać wybrane, kluczowe marki i przekierowywać ruch klientów do poszczególnych kanałów sprzedaży. Jednym z kierunków nowej strategii marketingowej jest budowanie okazji zakupowych poprzez komunikację mikrosezonów w sklepach i online – mówi Dariusz Miłek.

5. Nowe technologie oraz omnichannel ma być przewagą konkurencyjną CCC

Dariusz Miłek podkreślił na konferencji prasowej, że CCC dużo zainwestowało w technologię i obecnie jest zupełnie inną firmą pod tym względem niż jeszcze kilka lat temu. Aktualnie Grupa CCC ma ponad 30 platform sprzedaży online i w tym kanale jest obecna w 15 krajach. Zasięgi sprzedażowe mają dalej rosnąć. W kanale tradycyjnym (stacjonarnym) CCC obecne jest w 23 krajach i posiada łącznie 1242 salony o powierzchni 760 tys. m2. Dalszy rozwój sprzedaży, grupa ma osiągać też w oparciu o m.in. rozwój projektu Esize.me, wprowadzanie na kolejne rynki zagraniczne internetowej sprzedaży przez serwisy internetowe i aplikacje mobilne, rozwój modowej platformy Modivo, monetyzację rosnącej bazy klientów oraz nowoczesny marketing online.

- Punktem wyjścia przy opracowywaniu nowej strategii CCC była analiza rynku i naszego dotychczasowego modelu działania w znacznym stopniu opartego na tradycyjnych sklepach stacjonarnych. Ze względu na szybkie zmiany w otoczeniu ich funkcjonowanie wymaga ewolucji. Sklepy stacjonarne pozostają wiodącym miejscem zakupu obuwia, również dla mobilnych klientów, ale chcemy aby były bardziej angażujące i jeszcze lepiej łączyły świat offline i online - mówi Dariusz Miłek, Przewodniczący Rady Nadzorczej i założyciel CCC S.A.

- W 2019 roku przechodziliśmy transformację cyfrową, postawiliśmy na wielokanałowe dotarcie do klienta, digitalizację procesu zakupu, zrobiliśmy pierwsze kroki w zakresie personalizacji przekazu. Zgodnie z nową strategią kontynuujemy ten kierunek. Rozbudowujemy asortyment biorąc pod uwagę m.in. rosnącą rolę aspektu modowego, dynamicznie rosnący segment obuwia sportowego i tzw. trend sneakeryzacji. Nasza oferta pokrywa wszystkie segmenty cenowe i będzie lepiej odpowiadać na zacieranie się sezonów pogodowych – mówi Marcin Czyczerski, Prezes Zarządu CCC S.A.

podsumowanie finance

Źródło: CCC S.A.

Inwestorzy neutralnie przyjęli opublikowaną przez CCC strategię. Kurs akcji kilka godzin po konferencji prasowej zarządu spółki, kształtował się na poziomie zbliżonym do zamknięcia z poprzedniej sesji. Przedstawiona strategia co prawda wyznacza optymistyczne cele finansowe, jednak inwestorzy najprawdopodobniej będą czekać na poprawę wyników finansowych w kolejnych, kwartalnych raportach finansowych.

Zobacz także: Strategia CCC GO.22: kurs na wzrost wartości i rentowności Grupy

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.