Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Sprzedaż CCC w internecie po raz pierwszy wyższa niż w sklepach stacjonarnych. Sześć liczb z wyników za 4 kwartał, które potwierdzają, że spółka zmienia się w firmę e-commerce

Udostępnij

CCC zaprezentowało wstępne wybrane dane finansowe grupy kapitałowej za IV kw. 2020 roku. Dały one m.in. odpowiedź jak grupa radziła sobie podczas jesiennego lockdownu.

Po raz pierwszy przychody z internetu były wyższy niż ze sprzedaży stacjonarnej. CCC rozwija sprzedaż w internecie już nie tylko za pośrednictwem e-obuwie, ale również poprzez CCC.eu. Oto jak na naszych oczach z stacjonarnego detalisty spółka zmienia się w firmę e-commerce.

Notowania CCC

CCC akcje

117 mln zł EBITDA w 4Q2020

Uzyskany wynik EBITDA przez Grupę CCC jest wyraźnie niższy od tego samego okresu rok wcześniej, bo aż o 58%. Jednak w ostatnim kwartale 2019 roku prawie nikt jeszcze nie zdawał sobie sprawy z ogromu problemów, które przyniosła pandemia. W zaprezentowanych wynikach warto zwrócić uwagę na co prawda niewielki, ale 2% wzrost przychodów ze sprzedaży, mimo „odgórnego” zamknięcia sporej części sklepów stacjonarnych (nie tylko w Polsce).

Dzięki bardzo dużym dynamikom w sprzedaży przez kanał internetowy, grupa wyszła na dodatnią dynamikę przychodów. Spadek marży brutto o 2,5 p.p. jest wynikiem wyraźnie wyższego udziału segmentu e-commerce w przychodach, który charakteryzuje się właśnie niższym poziomem marż. Część inwestorów mogły zaniepokoić rosnące o 17% rdr koszty operacyjne przy niewielkiej dynamice wzrostu przychodów. Zarząd wytłumaczył to m.in. rosnącymi wydatkami na marketing w segmencie e-commerce, które utrzymują się na stałym poziomie procentowym w relacji do osiąganych, silnie rosnących przychodów w tym kanale. Sam poziom kosztów funkcjonowania sklepów stacjonarnych w przeliczeniu na 1m2 był nieco niższy w ujęciu rok do roku.

przychody ccc

Źródło: CCC

Zobacz także: Z piekła do nieba! Mnożą się optymistyczne rekomendacje dla KGHM i CCC

52% udziału kanału e-commerce w sprzedaży całej grupy

CCC już we wcześniejszych kwartałach pokazywało dynamiczny wzrost udziału segmentu e-commerce. Wspomniane zamknięcie sklepów na jesieni dodatkowo zwiększyło ten udział. Poziom ponad 50% wypada dobrze szczególnie na tle innych spółek z branży. Oprócz rosnącego mocno eobuwia, wyraźnie zyskuje też uruchomione praktycznie w 2020 r. ramię internetowe CCC. Udział ccc.eu w przychodach CCC Polska wyniósł 18%. W całym 2020 roku udział segmentu e-commerce w sprzedaży grupy wyniósł 47%.

e-commerce

Źródło: CCC

10,7% udziału Modivo w przychodach eobuwie

Segment sprzedaży odzieży premium rozwijany w serwisie Modivo, ma coraz większy udział w przychodach eobuwie. Rosnąca rozpoznawalności i uzyskiwane wyniki sprzedażowe, zachęca CCC do rozwoju sprzedaży odzieży. Na początku grudnia ub.r. wystartowała sprzedaży odzieży pod marką DeeZee, a na wiosnę planowane jest uruchomienie sprzedaży odzieży pod marka Sprandi.

983 mln zł długu netto

Problem wysokiego zadłużenia kredytowego najmocniej „uderzył” w CCC w okresie I kw. 2020 r., kiedy to wybuchła pandemia. Wówczas zadłużenie netto zbliżało się do 1,5 mld zł, a spółka wykazała duże straty. Problem przy koniecznym rolowaniu zapadającego zadłużenia, w dużej mierze wymusił przeprowadzenie emisji nowych akcji po niskiej wycenie giełdowej (patrząc przez pryzmat blisko 90% spadku cen akcji od historycznych szczytów). W trakcie IV kw. ub.r. grupa obniżyła dług netto o 152 mln zł. Warto jednak dodać, że „sezonowo” I kw. zazwyczaj jest słaby wynikowo i od strony operacyjnej powodował wzrost zadłużenia.

zadłużenie

75% udziałów w eobuwiu posiada CCC

W perspektywie I kwartału 2021 r. CCC zamierza pozyskać ok. 0,5 mld zł od inwestorów poprzez emisję nowych udziałów w eobuwiu. Zarząd podkreślił, że rozważa sprzedaż części posiadanych udziałów eobuwia, ale nadal chce utrzymać pakiet większościowy i konsolidować wyniki tej spółki zależnej. Planowane działania mogą już niedługo wyraźnie obniżyć zadłużenie grupy kapitałowej. Prezes CCC na konferencji wynikowej powiedział, że zainteresowanie inwestorów jest bardzo duże i podtrzymał zamiar podjęcia finalnych decyzji w I kwartał br. Przypomnijmy, że CCC posiada opcję nabycia 25% udziałów w eobuwie.

Zobacz także: CCC widzi bardzo duże zainteresowanie ze strony potencjalnych inwestorów dla eobuwia (aktl.)

250 mln zł CAPEX w 2021 r.

250 mln zł to górna granica planowanych wydatków inwestycyjnych CCC na bieżący rok. Dokładnie prezes wskazał przedział 200-250 mln zł. Na cele odtworzeniowe grupa planuje przeznaczyć około 70-80 mln zł, a pozostała część w dużej mierze będzie przeznaczona na rozwój e-commerce. Planowana wielkość inwestycji w 2021 r. jest wyraźnie niższa od lat poprzednich, gdy spółka inwestowała dużo większe kwoty m.in. w przejęcia, otwieranie nowych sklepów, infrastrukturę IT czy budowę magazynu i logistykę. Wskazany poziom inwestycji na ten rok jest realizacją wcześniejszych zapowiedzi ograniczenia inwestycji, przy czym w zakresie sieci sklepów planowane są zmniejszenia powierzchni tych największych sklepów, optymalizacja lokalizacji oraz wdrażanie nowego konceptu sklepów hybrydowych umożliwiających m.in. korzystanie z ofert internetowej spółki.

Zobacz także: Trigon DM podnosi cenę docelową dla CCC do 100 zł, podtrzymuje "kupuj"

Udostępnij