Sprzedaż CCC w internecie po raz pierwszy wyższa niż w sklepach stacjonarnych
Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
13 sty 2021, 11:00

Sprzedaż CCC w internecie po raz pierwszy wyższa niż w sklepach stacjonarnych. Sześć liczb z wyników za 4 kwartał, które potwierdzają, że spółka zmienia się w firmę e-commerce

CCC zaprezentowało wstępne wybrane dane finansowe grupy kapitałowej za IV kw. 2020 roku. Dały one m.in. odpowiedź jak grupa radziła sobie podczas jesiennego lockdownu.

Po raz pierwszy przychody z internetu były wyższy niż ze sprzedaży stacjonarnej. CCC rozwija sprzedaż w internecie już nie tylko za pośrednictwem e-obuwie, ale również poprzez CCC.eu. Oto jak na naszych oczach z stacjonarnego detalisty spółka zmienia się w firmę e-commerce.

Notowania CCC

CCC akcje

117 mln zł EBITDA w 4Q2020

Uzyskany wynik EBITDA przez Grupę CCC jest wyraźnie niższy od tego samego okresu rok wcześniej, bo aż o 58%. Jednak w ostatnim kwartale 2019 roku prawie nikt jeszcze nie zdawał sobie sprawy z ogromu problemów, które przyniosła pandemia. W zaprezentowanych wynikach warto zwrócić uwagę na co prawda niewielki, ale 2% wzrost przychodów ze sprzedaży, mimo „odgórnego” zamknięcia sporej części sklepów stacjonarnych (nie tylko w Polsce).

Dzięki bardzo dużym dynamikom w sprzedaży przez kanał internetowy, grupa wyszła na dodatnią dynamikę przychodów. Spadek marży brutto o 2,5 p.p. jest wynikiem wyraźnie wyższego udziału segmentu e-commerce w przychodach, który charakteryzuje się właśnie niższym poziomem marż. Część inwestorów mogły zaniepokoić rosnące o 17% rdr koszty operacyjne przy niewielkiej dynamice wzrostu przychodów. Zarząd wytłumaczył to m.in. rosnącymi wydatkami na marketing w segmencie e-commerce, które utrzymują się na stałym poziomie procentowym w relacji do osiąganych, silnie rosnących przychodów w tym kanale. Sam poziom kosztów funkcjonowania sklepów stacjonarnych w przeliczeniu na 1m2 był nieco niższy w ujęciu rok do roku.

przychody ccc

Źródło: CCC

Zobacz także: Z piekła do nieba! Mnożą się optymistyczne rekomendacje dla KGHM i CCC

52% udziału kanału e-commerce w sprzedaży całej grupy

CCC już we wcześniejszych kwartałach pokazywało dynamiczny wzrost udziału segmentu e-commerce. Wspomniane zamknięcie sklepów na jesieni dodatkowo zwiększyło ten udział. Poziom ponad 50% wypada dobrze szczególnie na tle innych spółek z branży. Oprócz rosnącego mocno eobuwia, wyraźnie zyskuje też uruchomione praktycznie w 2020 r. ramię internetowe CCC. Udział ccc.eu w przychodach CCC Polska wyniósł 18%. W całym 2020 roku udział segmentu e-commerce w sprzedaży grupy wyniósł 47%.

e-commerce

Źródło: CCC

10,7% udziału Modivo w przychodach eobuwie

Segment sprzedaży odzieży premium rozwijany w serwisie Modivo, ma coraz większy udział w przychodach eobuwie. Rosnąca rozpoznawalności i uzyskiwane wyniki sprzedażowe, zachęca CCC do rozwoju sprzedaży odzieży. Na początku grudnia ub.r. wystartowała sprzedaży odzieży pod marką DeeZee, a na wiosnę planowane jest uruchomienie sprzedaży odzieży pod marka Sprandi.

983 mln zł długu netto

Problem wysokiego zadłużenia kredytowego najmocniej „uderzył” w CCC w okresie I kw. 2020 r., kiedy to wybuchła pandemia. Wówczas zadłużenie netto zbliżało się do 1,5 mld zł, a spółka wykazała duże straty. Problem przy koniecznym rolowaniu zapadającego zadłużenia, w dużej mierze wymusił przeprowadzenie emisji nowych akcji po niskiej wycenie giełdowej (patrząc przez pryzmat blisko 90% spadku cen akcji od historycznych szczytów). W trakcie IV kw. ub.r. grupa obniżyła dług netto o 152 mln zł. Warto jednak dodać, że „sezonowo” I kw. zazwyczaj jest słaby wynikowo i od strony operacyjnej powodował wzrost zadłużenia.

zadłużenie

75% udziałów w eobuwiu posiada CCC

W perspektywie I kwartału 2021 r. CCC zamierza pozyskać ok. 0,5 mld zł od inwestorów poprzez emisję nowych udziałów w eobuwiu. Zarząd podkreślił, że rozważa sprzedaż części posiadanych udziałów eobuwia, ale nadal chce utrzymać pakiet większościowy i konsolidować wyniki tej spółki zależnej. Planowane działania mogą już niedługo wyraźnie obniżyć zadłużenie grupy kapitałowej. Prezes CCC na konferencji wynikowej powiedział, że zainteresowanie inwestorów jest bardzo duże i podtrzymał zamiar podjęcia finalnych decyzji w I kwartał br. Przypomnijmy, że CCC posiada opcję nabycia 25% udziałów w eobuwie.

Zobacz także: CCC widzi bardzo duże zainteresowanie ze strony potencjalnych inwestorów dla eobuwia (aktl.)

250 mln zł CAPEX w 2021 r.

250 mln zł to górna granica planowanych wydatków inwestycyjnych CCC na bieżący rok. Dokładnie prezes wskazał przedział 200-250 mln zł. Na cele odtworzeniowe grupa planuje przeznaczyć około 70-80 mln zł, a pozostała część w dużej mierze będzie przeznaczona na rozwój e-commerce. Planowana wielkość inwestycji w 2021 r. jest wyraźnie niższa od lat poprzednich, gdy spółka inwestowała dużo większe kwoty m.in. w przejęcia, otwieranie nowych sklepów, infrastrukturę IT czy budowę magazynu i logistykę. Wskazany poziom inwestycji na ten rok jest realizacją wcześniejszych zapowiedzi ograniczenia inwestycji, przy czym w zakresie sieci sklepów planowane są zmniejszenia powierzchni tych największych sklepów, optymalizacja lokalizacji oraz wdrażanie nowego konceptu sklepów hybrydowych umożliwiających m.in. korzystanie z ofert internetowej spółki.

Zobacz także: Trigon DM podnosi cenę docelową dla CCC do 100 zł, podtrzymuje "kupuj"

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Pełna treść dostępna jest tylko dla płatnych abonentów StrefaInwestorow.pl.

Zamów abonament Zaloguj się

Rejestracja w serwisie Strefa Inwestorów

Rejestracja w serwisie Strefa Inwestorów odbywa się w ramach naborów. Ostatni nabór odbył się w styczniu 2024 r. W tej chwili dołączenie do społeczności inwestorów nie jest możliwe.
Jeżeli zależy Ci na dostępie do praktycznej wiedzy o inwestowaniu, zapisz się na listę adresową czytelników darmowego e-booka "Jak analizować wykresy giełdowe". Zostawiając swój adres e-mail umożliwisz mi poinformowanie Cię o możliwości rejestracji, kiedy odbędzie się kolejny nabór do serwisu.

Jak analizować wykresy giełdowe

W razie pytań lub wątpliwości możesz pisać na adres: Pawel@StrefaInwestorow.pl (link sends e-mail).

Oto, co zyskujesz dołączając teraz do Strefy Inwestorów:
  • Blog inwestorski - najlepsza wiedza i doświadczenia z moich 19 lat nieprzerwanego inwestowania na GPW (analiza rynku i przede wszystkim akcji spółek notowanych na GPW), a w tym:
    • Komentarze giełdowe - omówienie sesji giełdowej - indeksy i wybrane spółki
    • Podsumowanie tygodnia - komentarz weekendowy - zobacz przykładowy wpis
  • Edukacyjny portfel inwestycyjny Strefy Inwestorów – praktyczne przykłady inwestowania w akcje, głównie z GPW w oparciu o analizę wykresów.
  • Edukacyjny portfel "Petard" – praktyczne przykłady inwestowania w akcje spółek z GPW w oparciu o analizę fundamentalną.
  • Wpisy w blogu inwestorskim Ewy Walkowiak "W poszukiwaniu sygnałów" - techniki DiNapoli'ego na GPW.
  • Wpisy w blogu inwestorskim Tomasza Krynickiego "Impuls i korekta" - w poszukiwaniu okazji inwestycyjnych.
  • Wpisy w blogu inwestorskim Rafała Irzyńskiego "Fundamenty i Spekulacja" - w poszukiwaniu okazji inwestycyjnych.
  • Podcast "21% Rocznie EXTRA | Jak inwestować" - cotygodniowe omówienie sytuacji wybranych spółek z polskiej giełdy w przystępnej formie audio.
  • Pakiet Środy z Siłą Relatywną (SzSR), a w nim:
  • Artykuły edukacyjne - praktyczna wiedza w przystępnej formie, gotowa do zastosowania.
  • Dostęp do bieżących dyskusji w gronie innych inwestorów giełdowych.
Bonusy:
  • BONUS SPECJALNY ①: Miesięczny abonament w Sindicator.net - całkowicie bezpłatny dostęp do skanera rynku giełdowego na 1 miesiąc (dostępny od 30 czerwca 2024 r.).
  • BONUS SPECJALNY ②: WIDEO: Inwestowanie w wartość i inwestowanie we wzrost