Akcje LPP najwyżej w historii. Sprzedaż poza Polską i w internecie napędza wyniki spółki
Grupa LPP ma za sobą kolejny, bardzo udany kwartał. W okresie od sierpnia do października 2021 roku (III kwartał roku obrotowego 2021/22) zarobiła na czysto 628 mln zł wobec 247 mln zł rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży wzrosły do 3,91 mld zł wobec 2,44 mld zł rdr. Do najważniejszych czynników wpływających na tak obfitą zyskowność, należy zaliczyć poprawę marży brutto ze sprzedaży oraz bardzo dobrą kontrolę kosztów na tle silnie rosnącej sprzedaży.
Analizę wyników Grupy LPP zacznijmy od strony kosztowej. Koszty sklepów i dystrybucji wyniosły 1,29 mld zł, czyli o 40% więcej w ujęciu rok do roku. Jest to bardzo korzystna dynamika wzrostu, gdyż jest o wiele niższa od tempa wzrostu sprzedaży. W tym zakresie znaczący udział miały „pocovidowe” renegocjacje czynszowe lokali w centrach handlowych, a nowe umowy były zawierane na lepszych warunkach. Powierzchnia handlowa w ciągu roku zwiększyła się o 29,5% i to jest zupełnie odmienna strategia rozwoju na tle innych spółek z branży, które mocno ograniczyły bądź nawet zaniechały otwierania nowych sklepów, a co najwyżej restrukturyzowały swoje sieci. Wskaźnik LFL, czyli dynamika sprzedaż w sklepach porównywalnych w 3q21/22 wyniosła +48,3% w ujęciu rok do roku. W tym zakresie trzeba jednak brać pod uwagę lockdown w Polsce przez większą część listopada 2020 r. oraz odczuwalnie niższy ruch w centrach handlowych na innych rynkach. Z kolei w ostatnich miesiącach obostrzenia są bardzo niewielkie, a mocno odczuwalny jest efekt „skumulowanego popytu”, który korzystnie wpływa na realizowaną sprzedaż.
Jeden z najważniejszych parametrów dotyczących rentowności w spółkach odzieżowych to marża brutto ze sprzedaży. Poziom tej marży w Grupie LPP w 3q21/22 wyniósł 58,3% i powrócił do poziomów sprzed dwóch lat, czyli z okresu przed pandemią. Spółka podała, że pozytywnie na wyższą rentowność wpłynęły m.in. korzystne ceny zakupu przy zamówieniach na kolekcję jesienno-zimową, podniesienie cen sprzedaży, rosnąca sprzedaż zagraniczna oraz mniejsze przeceny ze względu na mniejszą dostępność towarów na rynku.
Źródło: LPP
W bilansie widać mocno rosnący poziom zapasów, który wyniósł na koniec października br. niemal 3 mld zł i jest zdecydowanie najwyższym poziomem w historii grupy. Dynamika wzrostu zapasów w ciągu roku wyniosła 80%, a pamiętajmy, że sprzedaż w tym samym okresie wzrosła mniej, bo o 60%. Zarząd tłumaczy to większym zatowarowaniem pod planowany wzrost sieci sprzedaży oraz przyspieszenie zamówień z kolekcji wiosna-lato ze względu na wydłużony czas dostaw z Azji.
Zobacz także: LPP miało w III kw. 627,6 mln zł zysku netto j.d. wobec 246,9 mln zł zysku rok wcześniej (opis)
Sprzedaż w internecie szybko rośnie
Kanał e-commerce w LPP nadal dynamicznie się rozwija, mimo funkcjonujących już sklepów stacjonarnych w ostatnich miesiącach. Tempo wzrostu sprzedaży realizowanej przez kanał online w 3q21/22 wyniosło 103%. Segment ten stanowił 23,2% przychodów całej grupy.
Źródło: LPP
Plany na kolejny rok obrotowy zakładają kontynuację dwucyfrowego wzrostu powierzchni handlowej na poziomie ok. 25% lub więcej. Kanał online ma postawiony cel osiągnięcia ponad 40% dynamiki wzrostu. Poziom marży operacyjnej według wypowiedzi wiceprezesa LPP, ma być utrzymany i w zależności od kolejnych lat ma oscylować między 12% a 14%. Po 9 miesiącach tego roku marża na poziomie zysku operacyjnego wyniosła 15%, a w samym 3q21/22 była wyjątkowo wysoka – 21%. Planowana wielkość wydatków inwestycyjnych w kolejnym roku obrotowym ma sięgnąć kwoty 1,25 mld zł z czego 1,1 mld zł na salony. Dla porównania cel na bieżący rok obrotowy wynosił 1,35 mld zł, w tym 1 mld zł na salony. Wśród zagrożeń spółka wskazuje utrzymujące się kłopoty z łańcuchem dostaw wraz z zakłóceniami w produkcji, rosnąca presja na koszty i wynagrodzenia (pracownicy z centrali mają otrzymać od stycznia 10% podwyżkę), zmienność kursów walutowych oraz niewiadomy kierunek kontynuacji pandemii. W odniesieniu do sprzedaży w ostatnich dwóch miesiącach tego roku, wiceprezes spółki określił listopad jako miesiąc bardzo dobry, a grudzień trochę słabszy ze względu na powolne wprowadzanie obostrzeń pandemicznych na kolejnych rynkach.
Zobacz także: LPP chce w kolejnych latach osiągać marżę operacyjną na poziomie kilkunastu proc. (opis)
Akcje LPP najwyżej w historii
Po wynikach za 3 kwartał 2021 akcje LPP poszybowały na północ. Kurs akcji rósł nawet kilkanaście procent na czwartkowej sesji, a wycena spółki na giełdzie przekroczyła 29 mld zł.
Kurs akcji LPP od początku 2020 roku