UNIMOT publikuje rekordowe wyniki finansowe i zapowiada, że dywidenda będzie rekordowa
Obrazek użytkownika Piotr Kwestarz
17 lis 2022, 18:09

UNIMOT publikuje rekordowe wyniki finansowe i zapowiada rekordową dywidendę

„Nasze wyniki finansowe osiągnięte w III kwartale 2022 roku udowodniły, że wdrożone po wybuchu wojny rozwiązania biznesowe (…) skutecznie utrzymały Grupę na ścieżce wzrostu” - powiedział na czacie inwestorskim Adam Sikorski, prezes UNIMOT. Zarząd zamierza też powrócić do wypłaty dywidendy w 2023 r.

Wyniki i wyzwania na 2023 r.

Unimot działa obecnie w szybko zmieniającym się środowisku cen paliw, popytu i logistyki. Mimo to wyniki za III kw. są rekordowe.

Grupa wykazała skonsolidowaną skorygowaną EBITDA w wysokości 120,7 mln zł (wzrost o 900% r/r). Skonsolidowane przychody w tym okresie wyniosły 3 814 mln zł i są wyższe o 83% r/r. Zaś zysk netto wyniósł w III kwartale 41 mln zł w porównaniu do 4 mln zł w III kwartale rok wcześniej. Spółka wygenerowała 180 mln gotówki w III kw.

Wyniki UNIMOT

„Nasze wyniki finansowe osiągnięte w III kwartale 2022 roku udowodniły, że wdrożone po wybuchu wojny rozwiązania biznesowe i organizacyjne, a także nawiązane nowe kontakty handlowe, skutecznie utrzymały Grupę na ścieżce wzrostu i zapewniły wypracowanie rekordowych wyników finansowych” - podsumował Adam Sikorski w cokwartalnym liście do akcjonariuszy.

Następny, IV kwartał 2022 r., zarząd UNIMOT ocenia dobrze i jest spokojny o wynik roczny. Natomiast podchodzi ostrożnie do oczekiwań wyników za 2023 r.

W przyszłym roku jest wiele zmiennych, które mogą wpłynąć zarówno pozytywnie, jak i negatywnie na wyniki. Nie wiadomo czy VAT na paliwa wróci do pierwotnej stawki - zarząd już przygotowuje się na powrót podatku. Innym zagrożeniem jest ustawa regulująca ceny energii na rynku:

„Na tę chwilę nie jesteśmy w stanie oszacować jej skutków na naszą sytuację finansową, ponieważ jest zbyt wiele niewiadomych rynkowych i wątpliwości interpretacyjnych. Jednak może ona mieć wpływ na zmniejszenie osiąganych w tym segmencie wyników finansowych. Szacujemy i będziemy informować” - podaje Adam Sikorski na czacie inwestorskim.

Ustawa przede wszystkim negatywnie wpłynie na Tradea. Pośrednio więc będzie miała wpływ na wyniki grupy, choć zarząd zaznacza, że nie jest to ogromy problem dla UNIMOT.

„To nie jest coś, co jest ogromnym problemem dla grupy, jasno to mówię i chcę uspokoić (…) My wiemy, mniej więcej, jaki jest najlepszy i najgorszy wariant. To nie jest coś co nasz szokuje, ale nie są to też małe kwoty” - zaznacza Sikorski.

Zobacz także: Wyniki UNIMOT za III kwartał 2022 r.

Przejęcie Lotos Terminale i wzrost skali działalności

Zarząd odniósł się także do procesu przejęcia aktywów Lotos Terminale. Będzie miało ono znaczący wpływ na wyniki grupy. Obecnie proces nie jest sfinalizowany i Lotos Terminale nie są uwzględniane w wynikach, ale mogą być widoczne już w przyszłym roku.

„Liczymy, że do końca roku ta transakcja będzie zamknięta. (...) Dzisiaj przygotowujemy się na to, że zamkniemy tę transakcję do końca roku. W związku z tym będzie ona kontrybuowała do wyników 2023 roku dla naszej grupy” - podkreśla prezes.

Po przejęciu aktywów Lotos Terminale, UNIMOT będzie operował dziewięcioma terminalami paliw o łącznej pojemności 350 tys. m3.

„Ponadto, do naszego majątku zostaną włączone zakłady produkcji asfaltów w Jaśle i Czechowicach-Dziedzicach. Po sfinalizowaniu transakcji znacząco wzrośnie skala naszej działalności. Grupa UNIMOT będzie na trzecim miejscu na rynku magazynowania paliw oraz na drugim miejscu na rynku sprzedaży asfaltów” - podaje Sikorski w sprawozdaniu zarządu.

Inwestycje w aktywa logistyczne

W ramach utrzymania i rozwoju biznesu, spółka zdecydowała się na inwestycję w aktywa logistyczne. Między innymi nabyła cysterny kolejowe. Nie był to zakup podyktowany chęcią zmniejszenia kosztów w stosunku do wynajmu, ale w ogóle umożliwieniem utrzymana dostaw.

„Jednym z działań będących odpowiedzią na wyzwania logistyczne, które pojawiły się po wybuchu wojny w Ukrainie, było nabycie cystern kolejowych o łącznej pojemności ponad 8 tys. m3 przeznaczonych do przewozu oleju napędowego i benzyn. Będą one stanowić ok. 35 proc. floty wagonowej przeznaczonej do przewozu tych produktów na 2023 rok. Wagony będą sukcesywnie dostarczane do końca marca 2023 r., a wartość inwestycji wyniesie 15,5 mln euro (tj. ok. 75,7 mln zł)” - wyjaśnia Adam Sikorski.

Rekordowa dywidenda

UNIMOT zamierza powrócić do wypłaty dywidendy już w przyszłym roku. Polityka dywidendowa została utrzymana i inwestorzy mogą spodziewać się przeznaczenia na wypłatę 30% zysku netto.

„Jestem przekonany, robimy wszystko, żeby po tym roku powrócić do wypłaty dywidendy. Nasza polityka jest niezmienna, czyli 30% zysku przeznaczane na dywidendę. (…) Po wynikach za trzy kwartały już widać że to będzie rekordowa dywidenda w historii” - wskazuje prezes zarządu Adam Sikorski.

W 2022 r. UNIMOT nie wypłacił akcjonariuszom części zysku za 2021 r. Zatrzymane środki wspierają rozwój i inwestycje. Dywidenda w 2023 r. pochodzić będzie więc wyłącznie z zysku za 2022 r.

Zobacz także: „Robimy wszystko, aby po tym roku powrócić do wypłaty dywidendy” - relacja czatu z zarządem Grupy UNIMOT

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.