XTPL posiada technologię ultraprecyzyjnego drukowania, którą zamierza komercjalizować w 7 obszarach – relacja z dnia inwestora
XTPL to jedna z ciekawszych spółek na polskiej giełdzie, która opiera swój model biznesowy na licencjonowaniu stworzonej przez siebie technologii. Spółka zweryfikowała 7 obszarów, w których dysponowana przez nią technologia ultraprecyzyjnego druku może być wykorzystana. W tym momencie spółka pracuje nad wdrożeniem swojej technologii w dwóch obszarach tj. inteligentnego szkła i wyświetlaczy, a dokładniej naprawy defektów powstających na etapie produkcji tych urządzeń (zwłaszcza nowych generacji np. OLED). W tej chwili równolegle prowadzi rozmowy z kilkoma podmiotami poświęcone ewentualnemu wdrożeniu rozwiązań spółki na linie produkcyjne tych partnerów. Byliśmy na dniu inwestora w XTPL i dowiedzieliśmy się na czym polega proces komercjalizacji know-how polskiej spółki.
Najbardziej precyzyjna na świecie technologia drukowania materiałów
XTPL powstało w 2015 roku. Pomysłodawcą rozwiązania i inicjatorem pierwszego patentu spółki jest jej prezes i główny akcjonariusz, Filip Granek. Technologia ultraprecyzyjnego drukowania, która jest obecnie przedmiotem komercjalizacji, została stworzona dosłownie w garażu - nieopodal obecnej siedziby.
Dzisiaj firma jest zlokalizowana w nowoczesnym parku technologicznym na terenie Wrocławia. Pracuje w niej 40-osobowy zespół, który koncentruje się obecnie na rozwoju rozwiązań i wdrożeniu posiadanej przez spółkę technologii w dwóch polach aplikacyjnych: inteligentnym szkle i naprawie wyświetlaczy. W trakcie dnia inwestora dowiedzieliśmy się czym wyróżnia się oferowana przez spółkę z Wrocławia technologia od innych podobnych rozwiązań.
Decyduje o tym unikatowe połączenie kilku cech. Przede wszystkim posiadana przez XTPL technologia jest addytywna – pozwalająca na znaczne oszczędności czasu oraz materiału, umożliwiająca wykorzystanie zalet druku – takich jak skalowalność, efektywność kosztowa, prostota i szybkość. Umożliwia produkcję zaawansowanych urządzeń dzięki niespotykanej dotąd precyzji (rozmiar struktur 1-8 mikrometrów) oraz bez konieczności użycia pola elektrycznego. Ze względu na swój platformowy charakter, rozwiązanie ma szansę znaleźć zastosowanie w szeroko rozumianej branży elektroniki drukowanej. Wizja zarządu XTPL zakłada, że docelowo z racji postępującej miniaturyzacji urządzenia elektroniczne będą drukowane, a polska spółka zamierza być liderem oferującym technologię na której będzie oparte tego rodzaju rozwiązanie.
Zobacz także: Pracujemy nad komercjalizacją swojej technologii w branży wyświetlaczy i inteligentnego szkła - mówi dr Filip Granek, Prezes Zarządu XTPL
Chmura patentowa, czyli kluczowa wartość XTPL
Zarząd spółki deklaruje jasno, że wzoruje się na modelu biznesowym takich firm jak brytyjska spółka projektująca mikroprocesory ARM Holding, która w 2016 roku została przejęta przez japoński Softbank za 32 mld USD, czy notowanej na giełdzie w USA, a wycenianej na 1,4 mld USD, spółki Rambus, która tworzy rozwiązania dedykowane dla branży półprzewodników. Co ciekawe dwie osoby z zespołu XTPL, które pracują w strukturach amerykańskiej spółki XTPL Inc. kiedyś pracowały w firmie Rambus i aktywnie wspierają polską firmę swoim know-how we wdrażaniu tego modelu.
Technologia, a właściwie jej skuteczne wdrożenie, jest kluczową wartością XTPL. W związku z tym spółka z Wrocławia pracuje nad silną ochroną posiadanej wartości intelektualnej. Już teraz dysponuje 10 zgłoszeniami patentowymi zarejestrowanymi na wszystkich kluczowych rynkach i planuje dalszy wzrost portfela wniosków patentowych o kolejnych 25 do końca 2020 r. W tym zakresie XTPL pracuje z renomowanymi kancelariami patentowymi. Chmura patentowa ma stanowić kluczową wartość spółki, która będzie sprawiać, że nawet w przypadku wygaśnięcia po 20 latach pierwszego patentu XTPL, wszystkim partnerom spółki będzie się opłacała dalsza współpraca.
Stworzona technologia jest platformowa, czyli może znaleźć szerokie zastosowanie w wielu polach aplikacyjnych. W tej chwili spółka posiada 7 zweryfikowanych obszarów jej aplikacji, których wartość liczona jest w miliardach dolarów. Mowa o takich obszarach jak inteligentne szkło (wartość rynku: 1,45 mld USD), branża wyświetlaczy, w tym także OLED (28,7 mld USD), półprzewodniki (469 mld USD), zaawansowane płytki PCB (55,4 mld USD) , zabezpieczenia antypodróbkowe (51,8 mld USD),biosensory (3,9 mld USD) i panele fotowoltaiczne (19,4 mld USD). Docelowo spółka widzi możliwość wykorzystania swojej technologii w każdym z tych obszarów.
Zobacz także: "Pracujemy z kilkoma globalnymi korporacjami, które potwierdzają, że nasza technologia jest przełomowa" - relacja z czatu z Zarządem XTPL
Inteligentne szkło i branża wyświetlaczy, czyli dwa postępujące wdrożenia technologii XTPL
Z racji posiadanych zasobów XTPL nie jest w stanie równolegle wdrażać posiadanej przez siebie technologii we wszystkich zweryfikowanych obszarach. W związku z tym spółka skoncentrowała się na dwóch wdrożeniach - w obszarze inteligentnego szkła oraz wyświetlaczy.
W tym pierwszym obszarze wrocławska spółka współpracuje z liderem branży inteligentnego szkła. XTPL ma dostarczyć amerykańskiemu partnerowi rozwiązanie pozwalające na szybkie przyciemnianie i rozjaśnianie szyb. Rozwiązanie pozwoli na istotna poprawę cech użytkowych produktów partnera i może otworzyć dla niego nowe segmenty rynku. Inteligentne szkło ma zastosowanie w budownictwie, gdzie wpływa przede wszystkim na znaczne oszczędności zużycia energii oraz w motoryzacji. Jest to młody, szybko rosnący rynek z dużym potencjałem.
Kolejnym obszarem postępującej komercjalizacji jest branża wyświetlaczy. Technologia XTPL może być z powodzeniem wykorzystana do naprawy martwych pikseli na wyświetlaczach np. OLED, jeszcze na linii produkcyjnej. Jej wykorzystanie zmniejszy liczbę odrzutów na etapie produkcji i zwiększy zyski wykorzystujących ją firm. W tym zakresie XTPL prowadzi na różnym stopniu zaawansowania rozmowy z 5 spółkami, z których 4 tworzą dedykowane urządzenia dla producentów wyświetlaczy, a jedna to producent wyświetlaczy. XTPL podpisało w tym obszarze Memorandum of Understanding z koreańską spółką HPK Inc.
W ramach wyświetlaczy ciekawym obszarem jest także zastosowanie technologii wrocławskiej spółki do poprawy przewodności tych urządzeń, zwłaszcza wielkoformatowych. Tu spółka podpisała właśnie Umowę na Ewaluację Technologii z gigantem tej branży – chińskim BOE.
W przypadku obydwu obszarów zespoły XTPL testują rozwiązanie i poszukują optymalnej formulacji tuszu. W niektórych przypadkach przygotowują prototypy urządzeń. Końcowym elementem współpracy będzie tu dokument ze szczegółową specyfikacją i prawem do wykorzystania technologii, która stanowi przedmiot komercjalizacji. To bardzo ważne. Polska spółka zamierza pozostać dostawcą technologii, a nie producentem urządzeń czy surowców. W przypadku udanego wdrożenia zamierza koncentrować się na kolejnych obszarach wykorzystania.
Zobacz także: XTPL rozpoczęło współpracę z producentem wyświetlaczy BOE
Licencja lub partnerstwo strategiczne
Pomimo, że w tej chwili XTPL nie zarabia pieniędzy to cel działalności jest czysto zarobkowy. Spółka zamierza generować przychody przede wszystkim poprzez udzielenie licencji i generowanie z tego tytułu dwóch strumieni płatności: z opłaty wstępnej za udzielenie licencji oraz cyklicznych opłat licencyjnych (ang. royalties). Oprócz tego, w celu zachowania formulacji tuszy w tajemnicy, polska spółka rozważa zlecenie jego produkcji innemu niezależnemu podwykonawcy i pośredniczenie w jego sprzedaży. Tego rodzaju model biznesu sprawia, że zainwestowane przez spółkę na etapie wdrożenia pieniądze zaczną się zwracać po podpisaniu pierwszych umów licencyjnych oraz, że spółka będzie mogła stabilnie generować powtarzalne przychody z wielu pól aplikacyjnych. W takim modelu spółka z Wrocławia przewiduje możliwość udzielania licencji wielu podmiotom - niewykluczone, że w jednym obszarze równolegle.
Oprócz tego XTPL nie wyklucza współpracy strategicznej z jednym partnerem w jednym obszarze. W tym przypadku technologia spółki byłaby wykorzystywana przez partnera w jednym obszarze na wyłączność.
Zobacz także: 10 mln zł trafi do XTPL z udanej emisji akcji
Co właściwie sprzedaje XTPL i ile może to być warte
Dzisiaj XTPL jest wyceniane na GPW na około 200 mln zł. Może się wydawać, że to sporo jak na spółkę, która praktycznie nie generuje żadnych przychodów. Notowania akcji znajdują się wyraźnie poniżej ostatniej emisji akcji na poziomie 130 zł. Warto w tym miejscu postawić pytanie co tak naprawdę sprzedaje XTPL i od czego będzie zależeć wycena spółki.
Kurs akcji XTPL od debiutu spółki na NewConnect
Moim zdaniem w zależności od obszaru zastosowania polska spółka sprzedaje jedną z dwóch korzyści. W obszarze naprawy defektów wyświetlaczy jest to usługa obniżenia kosztów. W zależności od wielkości rynku i wysokości oszczędności producenta spółka może liczyć na tym większe tantiemy. W przypadku inteligentnego szkła przychody XTPL będą zależeć od tego jak bardzo oferowane przez spółkę rozwiązania poszerzą rynek. Z ostatecznego wzrostu rynku XTPL jest w stanie pobrać dla siebie tantiemy. Im więcej udanych wdrożeń będzie miała za sobą spółka tym większe procenty od tych wzrostów będzie w stanie brać dla siebie. Dlatego też w długim terminie wycena XTPL będzie moim zdaniem zależeć od skuteczności wdrożeń oraz wartości jakie będą one przynosiły partnerom. Jeżeli te wartości będą znaczne, to wartość XTPL może być naprawdę duża. Kluczowym testem dla spółki będzie jednak pierwsza umowa komercjalizacyjna, która pokaże czy spółka jest w stanie wnieść wystarczającą wartość aby przekonać do współpracy globalnych graczy w jednym z wdrażanych obszarów.