Wskaźnik Koniunktury IPO wystrzelił po latach zastoju. Mamy rekord i szansę na nowe debiuty na giełdzie
Po długim okresie zastoju i braku debiutów, mamy na rynku na rynku ofert publicznych wreszcie wyraźne ożywienie. Pierwsze półrocze 2025 roku przyniosło dwa udane debiuty giełdowe, które znacząco podniosły wartość Wskaźnika Koniunktury IPO – autorskiego wskaźnika opracowywanego przez Strefę Inwestorów. Jego wartość osiągnęła aż 98,83%, co jest najwyższym wynikiem badanej historii transakcji od 2012 r.
Obie przeprowadzone oferty w I półroczu 2025 – Diagnostyki i Arlenu – zakończyły się sukcesem. W przypadku Diagnostyki inwestorzy kupili akcje po cenie maksymalnej, a zainteresowanie ofertą było bardzo duże. Arlen także uplasował swoje akcje niemal w pełnej wartości – choć cena ostateczna była nieco niższa od maksymalnej, oferta i tak została uznana za sukces. Co więcej poprzednie półrocze, czyli okres od lipca do grudnia 2024 r. także było udane, choć tylko ze względu na IPO Żabka Group. Także w tym przypadku akcje sprzedały się po cenie maksymalnej. Niestety dwie kolejne oferty, TTMS i Studenaca, zostały odwołane.
Wskaźnik Koniunktury IPO wystrzelił po latach zastoju
Wskaźnik Koniunktury IPO mierzy relację wartości akcji faktycznie sprzedanych w ramach ofert publicznych do wartości zakładanych w prospektach emisyjnych. Im wyższa wartość wskaźnika, tym większe zainteresowanie rynkiem IPO – zarówno po stronie emitentów, jak i inwestorów.
Po trzech chudych latach, w których rynek IPO praktycznie zamarł – zwłaszcza w 2022 r. i pierwszej połowie 2023 r. – obecne odczyty mogą dawać podstawy do ostrożnego optymizmu. Warto przypomnieć, że jeszcze rok wcześniej, w pierwszym półroczu 2024 r., wskaźnik wynosił 0,00%, co oznaczało całkowity brak udanych IPO.
Wskaźnik Koniunktury IPO: Porównanie procentowe wartości akcji faktycznie nabytych do zaoferowanych w prospekcie emisyjnym
Dla porównania, w drugim półroczu 2024 r. wskaźnik wyniósł 88,01%, głównie dzięki rekordowej ofercie Żabka Group. Natomiast wcześniejsze półrocza to dominacja wartości jednocyfrowych i zerowych.
Prawie pełna realizacja zakładanych wartości ofert
W pierwszym półroczu 2025 r. zakładana wartość ofert publicznych wyniosła 1,99 mld zł, z czego udało się pozyskać 1,97 mld zł – to imponująca skuteczność na poziomie niemal 99%. Dwa duże debiuty napawają optymizmem. Diagnostyka uplasowała ofertę o wartości około 1,7 mld zł, zaś Arlen na IPO przedstawił ofertę o wartości 271 mln zł.
Porównanie wartości akcji faktycznie sprzedanych do zakładanej wartości w prospekcie emisyjnym
Dla porównania, jeszcze w pierwszym półroczu 2023 r. z zakładanych 231,7 mln zł, rynek pozyskał zaledwie 40,4 mln zł, co przełożyło się na wartość wskaźnika wynoszącą zaledwie 17,4%.
Ożywienie w debiutach na giełdzie, ale z zastrzeżeniem: brak emisji nowych akcji
Warto jednak podkreślić istotny czynnik – wszystkie trzy duże IPO z ostatnich dwóch półroczy: Żabka, Diagnostyka i Arlen, nie obejmowały emisji nowych akcji. Oznacza to, że spółki nie pozyskiwały świeżego kapitału na rozwój, a jedynie umożliwiały sprzedaż już istniejących udziałów przez dotychczasowych akcjonariuszy.
Z jednej strony, może to świadczyć o dobrej kondycji rynku, z drugiej jednak, rynek pierwotny, rozumiany jako źródło finansowania nowych projektów, wciąż pozostaje nie w pełni wykorzystany.
Jednak wysoka wartość Wskaźnika Koniunktury IPO może działać jak katalizator. Pokazuje innym spółkom, w tym przede wszystkim tym, co odwołały lub zawiesiły oferty IPO, że inwestorzy znów są gotowi angażować środki na rynku pierwotnym. Jeśli giełdowa koniunktura będzie się utrzymywać, a napięcia geopolityczne nie zaostrzą się, drugie półrocze 2025 r. może przynieść kolejne ciekawe oferty. Już teraz słychać głosy wznowieniu prac nad prospektami emisyjnymi i ich zaakceptowaniem przez KNF. Kluczowe będzie jednak to, czy pojawią się IPO z emisją nowych akcji – bo to właśnie one pozwalają ocenić realne możliwości rynku w zakresie pozyskiwania kapitału na rozwój i to właśnie one zachęcają kolejne podmioty do debiutu.