Przejdź do treści

udostępnij:

Kategoria:

Samorządy będą mogły określać liczbę miejsc parkingowych przy inwestycjach deweloperów. Proponowane zmiany w specustawie

Udostępnij

Rząd chce znowelizować specustawę, przekazując kompetencje do ustalania liczby miejsc parkingowych w ręce samorządów. Nie ma mowy o likwidacji miejsc postojowych w nowych inwestycjach deweloperskich. 


W tym tygodniu opublikowano projekt ustawy, który odpowiada za nowelizację rozwiązań dla budownictwa mieszkaniowego. Propozycja ta zakłada uchylenie dwóch przepisów specustawy mieszkaniowej odpowiedzialnej za przygotowanie oraz realizację inwestycji. Zmiany będą więc dotyczyć budów na działkach, które nie są dziś przeznaczone pod budowę. Wbrew głosom pojawiającym się w internecie, obowiązek zapewnienia miejsc parkingowych nie zostanie zlikwidowany. Podkreślił to wyraźnie Polski Związek Firm Deweloperskich (PZFD).

Sprzedaż nowych mieszkań w III kw. drastycznie w dół – spadek o 44% na najważniejszych rynkach w Polsce

Co z miejscami parkingowymi

W poniedziałek, 14 października opublikowano projekt nowelizacji ustawy w rozdziale dotyczącym rozwiązań dla budownictwa mieszkaniowego. Pod lupą są dwa przepisy tzw. specustawy mieszkaniowej, która odpowiada za przygotowanie i realizację inwestycji. Wbrew wielu krążącym informacją, rząd nie likwiduje obowiązku zapewniania miejsc postojowych w nowych inwestycjach mieszkaniowych.

Pierwsza sugestia dotyczy uchylenia przepisów dla inwestycji mieszkaniowej powstającej w ramach specustawy (nie dla wszystkich inwestycji mieszkaniowych). Na bazie tej specustawy liczba miejsc postojowych wynosi 1,5 krotność mieszkań w inwestycji.

Druga zmiana miałaby dotyczyć inwestycji zlokalizowanych w zabudowie śródmiejskiej. Konkretnie chodzi o uchylenie dla tych inwestycji (znowu w ramach specustawy), liczby miejsc parkingowych równej liczbie mieszkań.

Jak tłumaczy PZFD nie będzie to dotyczyło wielu inwestycji w Polsce. Podkreślając, że realizacje w ramach specustawy to marginalny procent projektów budowalnych.

W Warszawie na setki inwestycji zrealizowane budynków wielorodzinnych w standardowym trybie, w trybie speca zrealizowano dotąd dwie inwestycje. (…) Projekt dotyczyć będzie jedynie inwestycji realizowanych w trybie tzw. specustawy mieszkaniowej - ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (a nie wedle standardowego trybu objętego prawem budowlanym). Dotyczyć będzie więc jedynie działek, które nie są dziś przeznaczone pod budownictwo (specustawa mieszkaniowa pozwala - po uzyskaniu zgody rady miasta - budować na terenach m.in. poprzemysłowych budynki wielorodzinne).  

– wyjaśnia PZFD.

Co więcej projekt zakłada oddanie kompetencji do ustalania owych miejsc parkingowych w ręce samorządów. Na tę chwilę tylko kiedy miejsc jest więcej niż wynika z ustawy, samorząd może podjąć decyzję.

Obecne brzmienie przepisów stanowi istotną barierę dla rozwoju budownictwa komunalnego i społecznego

– napisano w Ocenie Skutków Regulacji.

Ceny mieszkań w Polsce się stabilizują, oferta rośnie, a sprzedaż spada, wynika z danych PIE

Udostępnij