Grodno w nowej strategii stawia na AI i chce odbudować wzrostowy wizerunek na giełdzie
Ogłoszenie strategii przez Grodno, której fundamentami są sztuczna inteligencja i transformacja energetyczna, nie spotkała się z entuzjazmem na kursie. Choć widać pierwsze jaskółki, że dystrybutor artykułów elektrotechnicznych wchodzi na odpowiednią trajektorię, to jednak wraz z realizacją strategii spółka będzie musiała odbudowywać w oczach inwestorów swój wzrostowy potencjał przychodów i marży.
Grodno ogłosiło strategię na lata 2025/26–2029/30, pod hasłem AiGrodno, opartą na dwóch wektorach: AI oraz transformacji energetycznej. Cele finansowe są jednoznaczne: 2 mld zł rocznych przychodów i marża EBITDA co najmniej 5% do roku 2029/30. Przy założonej marży oznacza to dążenie do osiągnięcia co najmniej 100 mln zł EBITDA rocznie w horyzoncie strategii. Spółka planuje również ok. 120 mln zł inwestycji (CAPEX) w tym okresie.
Grodno zakłada 2 mld zł przychodów i min. 5 proc. rentowności EBITDA w strategii do 2029/2030 r.
Punkt wyjścia i AI
Dane roczne publikowane przez grupę wskazują na punkt startu strategii z przychodami ok. 1,16 mld zł i stratą EBITDA ok. 7 mln zł. Ujemna EBITDA wynika z 14 mln zł odpisu zapasów pomp ciepła. W efekcie ogłoszona strategia ma niesygnalizowany jednoznacznie, ale wyraźny wymiar naprawczy. Grodno ma uporządkować bazę kosztową i zapasy oraz wyprowadzić rentowność na stabilną ścieżkę wzrostu.
Ostatnie komunikaty miesięczne Grodna sygnalizują stabilizację łącznych przychodów i dobre momentum kanału e-commerce (dynamika we wrześniu 2025 wyniosła 24% r/r do 16,4 mln zł, w całym I półroczu 2025/26 dynamika wyniosła 7% r/r do 87,2 mln zł). Jednocześnie segment OZE był słabszy (we wrześniu spadek o 20% r/r). Potwierdza to wartość dywersyfikacji. Cyfryzacja sprzedaży rozpędza się, ale spółka ma zadanie równoważenia i wzmacniania miksu produktowego.
Grodno szacuje przychody we wrześniu '25 na 109,3 mln zł; wzrost o 2 proc. rdr
Dystrybutor był do tej pory kojarzony (może schematycznie) z tradycyjnym modelem biznesowym. Teraz radykalnie zmienia wizerunek na fali adaptacji możliwości sztucznej inteligencji. Obsługa klienta będzie wspierana AI przez asystentów sprzedaży w kanale B2B. Spółka chce szybkim ofertowaniem, rekomendacjami zamienników, sugerowaniem cross i upsellu, price guidance, scoringiem kredytu kupieckiego podnieść konwersję i ARPU (przychód na klienta) przy skracaniu czasu pozyskania zleceń. AI ma być powszechne w organizacji spółki. Należy obserwować adopcję AI wśród handlowców. Wymierne efekty zobaczymy w takich obszarach jak udział w pełni cyfrowych zamówień, średni czas przygotowania oferty, czy wskaźnik lojalności (NPS).
Obok obszaru klienckiego cyfryzacja ma objąć logistykę dystrybutora. AI ma wspierać predykcję popytu, automatyzację centrów dystrybucyjnych, efektywność przeładunku towarów bez składowania, click&collect i efektywność odbiorów. Obniżanie kosztu realizacji zamówień i podnoszenie ich efektywności jak “on-time-in-full”. Jednak najważniejszy wskaźnik to rotacja zapasów. Na pewno będzie to godny obserwowania wskaźnik, który pokaże jak Grodno zaprzęga dane i AI do zwiększania efektywności.
Grodno pozytywnie myśli o wypłacie dywidendy
Nie tylko AI driven
Drugim fundamentem strategii jest budowanie statusu partnera transformacji energetycznej. W efekcie akcenty biznesowe powinny przesuwać się ze standardowej dystrybucji do tzw. „solution selling”, a więc sprzedaży rozwiązań. Znamy to z komunikacji giełdowych dystrybutorów IT jak Grupa AB, czy Asbis. W przypadku dystrybutora artykułów elektrotechnicznych można zakładać, że będzie to zmierzać do kompleksowości oferty PV, magazyny energii, HVAC, oświetlenie LED, kompensacja mocy biernej, doradztwo i utrzymanie. To naturalna droga do marży powyżej średniej dystrybucyjnej i mniejszej wrażliwości na wahania dotacji w OZE.
Kolejną drogą dla drugiego filaru strategii jest budowanie ekosystemu partnerstw. To również motyw znany chociażby z obszaru sprzedaży systemów IT. Wspólne oferty z kluczowymi producentami, preferencyjne zaopatrzenie, programy lojalnościowe z wykonawcami i klientami przemysłowymi oraz integracje systemowe dają potencjał do budowania efektywności kapitału pracującego i konkurencji o zwiększanie udziałów rynkowych.
Zatem nie sama adopcja AI warunkuje sukces strategii, ale także zwiększanie sprzedaży rozwiązań z wartością dodaną, właściwe zarządzanie cenami, czy skuteczny rozwój private label. Nie można tych obszarów lekceważyć przy miksie, który ma docelowo wygenerować co najmniej 5% marży EBITDA.
Grodno akcje
Wyraźny wektor
Zapowiedzi zarządu i strategia wskazują, że AI nie jest jedynie dodatkiem, lecz ma być integralnym mechanizmem do poprawy konwersji i efektywności kosztów. Skuteczna implementacja algorytmiki zapasów, automatyzacji może zbudować w Grodnie trudną do skopiowania przewagę kosztowo-czasową. Stawka jest zatem wysoka.
Grodno zyskownie otwiera nowy rok finansowy
Wyzwania to przede wszystkim skuteczny proces adopcji AI. Zarząd będzie musiał wykonać zadanie przekonania pracowników do "natywnego" wykorzystania AI, gdyż bez wysokiego użycia tych narzędzi przez handlowców i magazyny potencjał sztucznej inteligencji może nie być w pełni oczekiwanego przełożenia na wyniki.
Warto obserwować jak spółka będzie realizować integracje IT (ERP, CRM, WMS) wokół AI, gdzie opóźnienia techniczne mogą hamować efekty skali. Ponadto branża OZE i polityka dotacyjna w tym zakresie podlega cykliczności, co szczególnie wymusza utrzymywanie równowagi w ofercie (elektrotechnika bazowa, przemysł, usługi). Kolejna kwestia to zarządzanie kapitałem pracującym. Grodno musi pokazać, że magazyn jest na ścieżce rosnącej efektywności na tle punktu wyjściowego z 2024/25.
Grupa Grodno z mocnym wzrostem zysków w pierwszym kwartale roku obrotowego 2025/2026
Ścieżka dojścia do 2 mld zł
Aby osiągnąć 2 mld zł przychodów do 2029/30 Grodno potrzebuje dynamiki 11,5% CAGR przez pięć kolejnych lat. To tempo jest ambitne, ale w zasięgu przy konsekwentnej egzekucji cyfryzacji i poprawie miksu. Równolegle osiągnięcie ponad 5% marży EBITDA wymaga systematycznego wzrostu udziału zamówień w pełni cyfrowych, trwałej poprawy efektywności zapasów i wydajności łańcucha dostaw, przy spadku kosztu realizacji zlecenia, rosnącego udziału sprzedaży rozwiązań i usług z wartością dodaną, a także dyscypliny inwestycyjnej.
Strategia Grodna pokazuje jasne, ambitne cele, które mają być osiągnięte operacjonalizacją AI, zbudowaniem przewagi logistycznej w obszarze koszt - czas, rozwijaniem rozwiązań zamiast samej dystrybucji oraz zdecydowanej dyscyplinie w zapasach i polityce cenowej. W danych bieżących widać już postęp e-commerce i stabilizację przychodów. Aby przekonać się czy Grodno wraca do grona wzrostowych spółek, inwestorzy będą obserwowali momentum przychodowe, wskaźniki i postępy na ścieżce CAGR do 2029/30.
Grodno SA - notowania giełdowe, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat
