Alert europejski: Kolejne cięcie unijnej biurokracji. Tym razem w obszarze środowiska
Bruksela wyostrza kurs na zmniejszenie biurokracji oraz przyspieszenie decyzji w obszarze środowiska. Nowe propozycje mają pomóc przedsiębiorstwom w płynniejszym przechodzeniu na zieloną i cyfrową gospodarkę, nie rezygnując przy tym z ambitnych celów klimatycznych.
SUBSKRYBUJ NASZ NEWSLETTER LEGISLACYJNY
Więcej uproszczeń i mniej biurokracji
Wraz z opublikowaniem przez Komisję Europejską Kompasu Konkurencyjności, w którym wskazano kluczowe kierunki mające wesprzeć wdrażanie nowych i elastycznych rozwiązań, UE przyjęła wektor na dopasowanie regulacji do aktualnych wyzwań gospodarczych, a także środowiskowych. Kluczem do tego celu są uproszczenia przepisów i zmniejszenie biurokracji po to, aby przedsiębiorstwa mogły sprawniej działać.
W Kompasie Konkurencyjności wyznaczono również konkretne celem. Mowa o zmniejszeniu obciążeń administracyjnych o co najmniej 25% dla wszystkich firm i aż o 35% dla przedsiębiorców z sektora MŚP. Dodatkowo planowane jest przyspieszenie procedur wydawania pozwoleń w wybranych (strategicznych) sektorach gospodarki znajdujących się obecnie w procesie zielonej oraz cyfrowej transformacji.
Ma być szybko, łatwo i zielono
Obszar przepisów związanych ze środowiskiem również nie mógł zostać pominięty. Komisja Europejska prowadzi obecnie przegląd obowiązujących przepisów środowiskowych, aby zidentyfikować te, które można uprościć bez osłabiania wpływu na ich skuteczność. Efektem ma być nowe rozporządzenie. Ideą przyświecającą bieżącym działaniom organu wykonawczego UE jest osiągnięcie celu klimatycznego skuteczniej i taniej, unikając przy tym zbędnych kosztów po stronie przedsiębiorstw – zwłaszcza MŚP – oraz administracji publicznej.
W praktyce oznacza to szereg inicjatyw mających na celu uproszczenie procedur, skrócenie czasu wdrożeń i zmniejszenie obciążeń dla biznesu, przy jednoczesnym zachowaniu ambitnych celów środowiskowych UE. Dzięki temu polityka prośrodowiskowa ma być nie tylko bardziej skuteczna, ale także przyjazna dla biznesu i społeczeństwa.
Ścieżka legislacyjna
Konsultacje publiczne zostały uruchomione 22 lipca br., a zainteresowane strony mają możliwość zgłoszenia swoich uwag do 10 września br. W tym miejscu należy podkreślić, że obecny etap jest dopiero wstępem – na „stole” wciąż nie została położona treść projektu planowanego rozporządzenia. Ta z kolei powinna ujrzeć światło dzienne dopiero w IV kwartale br.
Inicjatywa związana z działaniami w tym obszarze powstała na bazie szerokich prekonsultacji zarówno w ramach wcześniejszego przeglądu wymogów sprawozdawczych, jak i dzięki spontanicznym opiniom zgłaszanym przez interesariuszy podczas spotkań tematycznych. Ważnym źródłem informacji były także warsztaty online, które odbyły się 13 lutego br. i zgromadziły ponad 300 uczestników, a także późniejsza ankieta przeprowadzona wśród tej samej grupy.
Za przygotowanie projektu, przeprowadzenie procesu konsultacyjnego oraz analizę zgłoszonych uwag odpowiada Dyrekcja Generalna ds. Środowiska (DG ENV) wraz z Departamentem ds. Strategii, cyfryzacji, lepszych regulacji i
analizy ekonomicznej (ENV.01).
Co z tego wynika?
Planowane do wdrożenia uproszczenia obejmą m.in. racjonalizację obowiązków raportowych, np. możliwą rezygnację z bazy SCIP przewidzianej w dyrektywie ramowej o odpadach; ujednolicenie zasad dotyczących przedstawicieli producentów w ramach ROP oraz uproszczenie raportowania w tym systemie; usunięcie podwójnych obowiązków sprawozdawczych i dalszą cyfryzację procesów w kontekście GOZ, emisji przemysłowych, przy zachowaniu unijnych celów środowiskowych, a także lepsze dostosowanie procedur wydawania pozwoleń na podstawie doświadczeń wyniesionych z ustawy NZIA.
Co ważne, pomimo wyszczególnienia przez Komisję Europejską listy planowanych uproszczeń nie jest ona wciąż listą ostateczną. Działania planowane do wdrożenia będą aktualizowane w zależności od dalszych analiz i uwag zgłaszanych przez zainteresowane strony w toku konsultacji.
