Przejdź do treści

udostępnij:

9 wykresów pokazujących dobre perspektywy branży meblarskiej i budownictwa, sprzyjających wzrostowi Pfleiderer Group

Udostępnij

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że nasz rejon Europy jest prawdziwym zagłębiem, jeśli chodzi o produkcję i eksport mebli. Perspektywy dla branży są dobre, a nawet bardzo dobre. Panuje w niej duży optymizm, co przekłada się zwiększanie inwestycji i wzrost zatrudnienia. Na dobrej koniunkturze korzystają w szczególności spółki z Polski i Niemiec. Jedną z nich jest działająca na obu rynkach Grupa Pfleiderer #PFL produkująca płyty wiórowe wykorzystywane głównie w meblarstwie i budownictwie. Wzrost całego sektora jest istotnym czynnikiem umożliwiającym rozwój Grupy Pfleiderer.

Polska liderem eksportu mebli

Rynek meblarski w Polsce jest bardzo silny. W ostatnich latach nasz kraj awansował z dziesiątej na szóstą pozycję pod względem wartości produkcji mebli na świecie. Niemal cały przemysł wytwórczy jest nakierowany na eksport. Obecnie Polska jest czwartym największym eksporterem mebli, notując roczny obrót w wysokości około 9,56 mld euro. Pod względem wolumenu sprzedaży zajmujemy drugie miejsce na świecie (pow. 3 mln ton rocznie).

Ostatni rok był wyjątkowo dobry dla branży. Według szacunków Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli (OIGPM) produkcja wzrosła o 8% w stosunku do poprzedniego roku osiągając rekordową wartość 42,5 mld zł. Wzrosło też zatrudnienie w branży meblarskiej o 6%. Zaś Polski Fundusz Rozwoju szacuje wzrost eksportu mebli na około 13% w polskiej walucie (około 8,5% w euro).

Perspektywy rozwoju branży meblarskiej

Rok 2017 także może okazać się bardzo dobry. Świadczą o tym wciąż napływające ze świata zamówienia i plany ekspansji polskich producentów na nowe rynki – w tym indyjski. Także słaba złotówka wspomaga eksport. Według szacunków OIGPM, w tym roku produkcja sprzedana w branży meblarskiej może osiągnąć wartość około 45 mld zł, czyli wzrośnie o kolejne 5-8%. Eksport mebli z Polski może przekroczyć po raz pierwszy w historii wartość 10 mld euro, czyli wzrosnąć o około 4% w stosunku do 2016 roku.

 

Wykres 1. Produkcja sprzedana mebli w Polsce w latach 2014-2016 oraz prognoza na 2017 rok. Źródło: OIGPM

Polscy producenci mebli wiele zainwestowali w podniesienie wydajności, w nowe maszyny, dzięki czemu poziom produkowanych w Polsce mebli to absolutna klasa światowa. Wielkie europejskie sieci kupują w Polsce i ta tendencja będzie się utrzymywać. Wielu naszych klientów w Polsce zwiększa wydatki kapitałowe i inwestycje. Rynek zdecydowanie będzie się rozwijał.

Powiedział Michael Wolff, prezes Pfleiderer Group, dla agencji Newseria

Dobre perspektywy rysują się też na kolejne lata dla rynku w Polsce. Według długoterminowej analizy rozwoju rozpisanej do 2021 roku, przygotowanej przez agencję B+L, branża meblarska będzie rosła w tempie około 2,5% rocznie, co jest wspomagane przez rozwój rynków eksportowych.

 

Wykres 2. Rozwój branży meblarskiej w Polsce w perspektywie do 2021 r (2013 r. = 100 p.). Źródło: dane rynkowe B+L, 2016 r.

Pfleiderer korzysta na nowych rekordach produkcji. Branża meblarska jest najważniejszym odbiorcą produktów grupy. Odpowiada za 44% sprzedaży ogółem realizowanych przez spółkę. Dlatego wzrost całego sektora w ostatnich latach wspomagał wyniki finansowe grupy. Zaś dobre prognozy na przyszłość także nie pozostaną bez wpływu na nie.

Rynek jest w bardzo dobrej kondycji. Rozwój całego rynku wspiera także nasz rozwój.

Dodaje Michael Wolff

Inne rynki europejskie również mogą rosnąć

Dla Grupy Pfleiderer największymi rynkami zbytu są kraje niemieckojęzyczne DACH (45% wartości sprzedaży ogółem). Największy z nich – rynek Niemiecki – po spokojnym 2014 roku zanotował w ostatnich dwóch latach intensywny wzrost. Spodziewany jest dalszy stabilny wzrost branży meblarskiej za naszą zachodnią granicą (Wykres 3).

 

Wykres 3. Rozwój branży meblarskiej w Niemczech w perspektywie do 2021 r (2013 r. = 100 p.). Źródło: dane rynkowe B+L, 2016 r.

Także branża meblarska w Wielkiej Brytanii i Francji ma szansę na odbicie. We Francji, po trzech latach spadków, zauważalny jest wzrost w sektorze, zwłaszcza w segmencie kuchennym. W Wielkiej Brytanii natomiast możliwe jest przejściowe ograniczenie popytu w związku Brexitem, ale w dłuższej perspektywie analitycy przewidują powrót do wzrostu wspomaganego osłabieniem waluty i wzrostem eksportu. Pfleiderer Group plasuje na obu tych rynkach około 10% sprzedaży.

 

Wykres 4. Rozwój branży meblarskiej w Wielkiej Brytanii i Francji w perspektywie do 2021 r (2013 r. = 100 p.). Źródło: dane rynkowe B+L, 2016 r.

Wzrost rynku budowlanego

Około 1/3 sprzedaży Grupa Pfleiderer realizuje na rynku budowlanym i hurtowym (sprzedaż do obiektów użytkowych, budowa stoisk i wykańczanie sklepów). Dlatego też wzrost w segmencie budowlanym jest istotny dla spółki.

Na rynku niemieckim spodziewany jest wzrost mierzony wielkością powierzchni mieszkalnych oddawanych do użytku. Analitycy spodziewają się, że trend wzrostowy będzie się utrzymywać w perspektywie długoterminowej, między innymi ze względu na masową imigrację. Także w segmencie obiektów użytkowych spodziewane jest odbicie.

W Niemczech cały rynek budowlany rośnie, a budownictwo potrzebuje płyt i mebli. Popyt jest wysoki i zakładamy że utrzyma się w najbliższych latach.

Mówi Michael Wolff
 

Wykres 5. Rozwój rynku budowlanego i sprzedaży hurtowej w Niemczech w perspektywie do 2021 r (2013 r. = 100 p.). Źródło: dane rynkowe B+L, 2016 r.

Także w Polsce w ostatnim roku zanotowano wzrost w budownictwie mieszkaniowym: o 10% większy wzrost oddanych nieruchomości, o 11% wzrost liczby pozwoleń pod budowę i o 4% wzrost liczby rozpoczętych budów. W całej branży budowlanej spodziewany jest dalszy wzrost w perspektywie długoterminowej ze względu na poprawiającą się sytuację gospodarczą kraju.

 

Wykres 6. Rozwój rynku budowlanego i sprzedaży hurtowej w Polsce w perspektywie do 2021 r (2013 r. = 100 p.). Źródło: dane rynkowe B+L, 2016 r.

Spodziewane wzrosty w segmentach wysokomarżowych produktów Pfleiderer Group

Wzrosty branży meblarskiej i dobre perspektywy w budownictwie mieszkaniowym oraz komercyjnym przekładają się na zwiększenie zapotrzebowania na kluczowe produkty Pfleiderer Group. Do 2018 roku najbardziej dynamicznych wzrostów spółka spodziewa się w segmencie płyt laminowanych/lakierowanych (MFC) i na laminatach wysokociśnieniowych (HPL), wykorzystywanych coraz częściej w meblarstwie. W 2017 i 2018 roku zakładany jest wzrost o około 2% rocznie w krajach niemieckojęzycznych (DACH).

 
 

Wykres 7. Przewidywane wzrosty popytu na wysokomarżowe płyty laminowane/lakierowane (MFC) (w milionach cm3) i laminaty wysokociśnieniowe HPL (w milionach m2) w krajach niemieckojęzycznych (DACH) do 2018 roku. Źródło: dane rynkowe B+L, 2016 r.

Także na rynku polskim spodziewany jest wzrost sprzedaży płyt laminowanych o ponad 3% rocznie i laminatów o około 2,5% rocznie.

 
 

Wykres 8. Przewidywane wzrosty popytu na wysokomarżowe płyty laminowane, lakierowane (MFC) (w milionach cm3) i laminaty wysokociśnieniowe HPL (w milionach m2) w Polsce do 2018 roku. Źródło: dane rynkowe B+L, 2016 r.

Dobre perspektywy w tych dwóch segmentach są o tyle istotne, że Grupa Pfleiderer ma na nich najwyższe marże spośród wszystkich produktów. Odpowiadają one aż za 65% całości sprzedaży spółki.

Nie tylko popyt na wysokomarżowe produkty rośnie, ale też na produkt podstawowy o niskiej marży, czyli surową płytę wiórową. W krajach DACH przewidywany jest wzrost o 1,3% w 2017 roku i o 0,8% rok później. W Polsce przewidywane są o 2,7% w 2017 r. i 1,5% w 2018 r.

 
 

Wykres 9. Przewidywane wzrosty popytu na nisko-marżowe surowe płyty wiórowe (w milionach m3) w krajach DACH i Polsce do 2018 roku. Źródło: dane rynkowe B+L, 2016 r.

Na wzrosty trzeba być przygotowanym

Jak pokazują dane, branże meblarska i budowlana rozwijają się w naszym rejonie Europy. Na dobrej koniunkturze korzystają w szczególności spółki z Polski i Niemiec, takie jak notowana na GPW Pfleiderer Group. Bardzo dobre perspektywy dla branży przekładają się na wzrost zapotrzebowania na produkty Grupy, a w szczególności na te wysokomarżowe (HPL, MFC). Pfleiderer w zeszłym roku połączył siły ze spółką matką i teraz jako jedna, silna, polsko-niemiecka grupa może skorzystać z potencjału rosnącego rynku.

Zobacz także: Na czym polega biznes Pfleiderer Group i w jaki sposób generuje zyski dla akcjonariuszy?

Zawarte w artykule dane, opracowania, informacje, analizy zostały przygotowane wyłącznie w celach informacyjnych, są tylko i wyłącznie subiektywnymi opiniami autorów i nie są rekomendacjami zawarcia transakcji w rozumieniu § 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, lub ich emitentów lub wystawców m. in. nie opierają się na żadnej metodzie wyceny walorów oraz nie określają ryzyka inwestycyjnego, nie zawierają bezpośrednich zaleceń podjęcia określonych działań inwestycyjnych, przez co nie mogą być traktowane jako doradztwo finansowe, prawne, podatkowe czy też jakiekolwiek inne doradztwo inwestycyjne w rozumieniu art.76 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi. Zgodnie z powyższym autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podejmowane na podstawie treści zawartych w artykule albowiem nie jest intencją Usługodawcy dokonywanie bezpośrednich porad inwestycyjnych. Artykuł opublikowany w otwartej części Strefy Inwestorów, przygotowany we współpracy ze spółką. Wszystkie treści zawarte w artykule mają wyłącznie charakter informacyjny i edukacyjny. Decyzje inwestycyjne podjęte na ich podstawie podejmowane są na wyłączną odpowiedzialność Użytkownika Serwisu.

Udostępnij

Tagi

pfl