Grodno idzie w kierunku kompleksowej obsługi klientów i zapowiada w nowej strategii wzrost zysków | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Piotr Rosik
09 sie 2017, 15:43

Grodno idzie w kierunku kompleksowej obsługi klientów i zapowiada w nowej strategii wzrost zysków

Jeden z największych polskich dystrybutorów artykułów elektrotechnicznych i oświetleniowych przedstawił nową strategię na lata 2017 – 20. Chce oferować coraz więcej usług doradczych zarówno klientom indywidualnym, jak i firmom. – Dystrybutorzy, którzy nie zrozumieją, że muszą stać się czymś więcej niż sprzedawcą, przegrają – mówi Strefie Inwestorów prezes spółki Grodno Andrzej Jurczak.

Grodno jest 5 pod względem przychodów wśród dystrybutorów artykułów elektrotechnicznych i oświetleniowych. Do 2020 r. chce wejść do grona trzech największych podmiotów z branży, rosnąc po około 20 proc. rocznie, przy wzroście produkcji budowlano-montażowej na poziomie min. 5 proc. rocznie.

Chcemy utrzymywać kierunek, który polega na stałym poszerzaniu oferty. Także o usługi doradcze. Chcemy, by klient, który przyjdzie do nas, mógł u nas w pełni wyposażyć swój budynek. Wszyscy sprzedawcy artykułów elektrotechnicznych i oświetleniowych powinni pamiętać, że pozostawanie zwykłym sprzedawcom już nie wystarcza

mówi Strefie Inwestorów prezes spółki Grodno Andrzej Jurczak, który ma blisko 33 proc. jej akcji.

Wyniki Grodna prezentują się lepiej, niż konkurencyjnej spółki TIM

W I kwartale roku obrotowego 2017/18 (kwiecień-czerwiec) skonsolidowane przychody grupy Grodno (uwzględniające wynik spółki Bargo, przejętej w lutym) wyniosły 91,9 mln zł (wzrost o 26 proc. r/r), zysk operacyjny poszedł w górę o 25 proc. r/r (do 952 tys. zł), EBITDA o 18 proc. r/r (do 1,9 mln zł), a zysk o 10 proc., do 447 tys. zł.

Gdy porówna się wyniki Grodna z wynikami głównego konkurenta spółki z GPW, czyli firmy TIM, to widać, że Grodno wypada lepiej.

Grodno chce rozbudowywać sieć placówek na różne sposoby

Grodno chce rozwijać się w najbliższych latach zarówno organicznie, jak i poprzez akwizycje. Obecnie spółka ma sieć 70 placówek.

Stawiamy sobie za cel raczej rozwój poprzez przejęcia. Możliwe, że będziemy kupować udziały w różnych spółkach, albo wchodzić w nowe biznesy, stając się partnerami. Bardzo interesuje nas także rozwój naszej franczyzy

podkreśla prezes Jurczak.

Grodno ma już doświadczenie w akwizycjach. Całkiem niedawno przejęło spółkę Bargo.

Rozwój sieci Grodno

Jeśli chodzi o rozwój geograficzny, to najbardziej interesuje nas wzmacnianie pozycji w województwie mazowieckim, gdzie jesteśmy liderem, oraz Śląsk, zarówno Dolny, jak i Górny. Ale nie wykluczamy również rozwoju poprzez akwizycje w innych regionach Polski, wszystko zależy od okazji, jakie się pojawią

mówi prezes Grodna.

2

Prezes Jurczak: „Jesteśmy i chcemy pozostać spółką dywidendową”

Grodno ma w tej chwili 46 mln zł kapitału zapasowego. Prezes Jurczak podkreśla, że rozwój będzie finansowany także pieniędzmi z banków oraz za pomocą innych metod:

Nie wykluczamy emisji akcji lub obligacji

podkreśla prezes Grodna.

Spółka zapowiedziała wypłatę 0,12 zł na akcję z zysku za 2016 rok (1,85 mln zł z 8,5 mln zł). Zarząd zapewnia, że w przyszłych latach do akcjonariuszy będzie trafiać do 30 proc. zysku.

Jesteśmy od kilku lat spółką dywidendową. I chcemy nią pozostać, takie jest założenie

zapewnia prezes Jurczak.

Warto podkreślić, że Grodno wypłaca dywidendy regularnie. Nie można tego powiedzieć o jego głównym rywalu notowanym na GPW, czyli spółce TIM, która po raz ostatni podzieliła się zyskiem z udziałowcami w 2013 roku.

Fotowoltaika i automatyka to najszybciej rosnące segmenty

Największym segmentem naszego biznesu jest oświetlenie. Ale najszybciej rośnie segment fotowoltaiki, to są niezwykle dynamiczne wzrosty. One nas pchnęły w kierunku poszerzenia oferty o klimatyzację i wentylację

zdradza prezes Grodna.

Prezes Jurczak podkreśla, że w zakresie oświetlenia nadchodzi mała rewolucja rynkowa.

Już za kilka lat żarówki ledowe to będzie przeszłość. W sprzedaży będą całe oprawy, czy też linie świetlne, które będą szybko i sprawnie wymienianie

uważa prezes Grodna.

Wykres 1. Historia notowań spółki Grodno

3

Źródło: Strefa Inwestorów

Grodno to całkiem ciekawa spółka, która – jak się wydaje – przedstawiła sensowną, aczkolwiek bardzo optymistyczną strategię (wzrost w tempie 20 proc. rocznie!). Wydaje się, że pomysł, by stawać się czymś w rodzaju one-stop-shop dla właścicieli wszelakich budynków jest bardzo dobrą ideą. Do tego prezes, który jest jednym z głównych akcjonariuszy, zapewnia, że firma będzie wypłacać dywidendę. W dodatku Grodno dostrzega, że przyszłość leży w takich segmentach, jak fotowoltaika czy automatyka budynków. Martwi jedynie to, że kurs znajduje się w pobliżu historycznych szczytów – czy zdoła się przez nie na trwale przebić?

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.