CCC rozpoczyna największą w historii letnią wyprzedaż i stawia na jeszcze szybszy rozwój e-commerce
Grupa CCC uruchomiła nową promocję dla klientów sklepów stacjonarnych w Polsce. Jej celem jest zwiększenie osiąganych przychodów po słabym pod względem sprzedaży kwietniu i maju. Dzięki sprzyjającej pogodzie w ostatnich tygodniach połączonych z promocją, można oczekiwać dobrych danych przychodowych za czerwiec, ale też większą presję na marże.
Nowa promocja obowiązuje od 14 czerwca i potrwa do 4 lipca 2019 r. Kilka dni wcześniej była już dostępna dla członków klubu CCC. Klienci mają do wyboru zakup drugiego najtańszego towaru z rabatem 50% lub zakup trzech towarów, z których najtańszy będzie kosztował symboliczny 1 grosz. Promocją objęte są oferowane w sklepach obuwie, torebki i dodatki.
Oczywiście nie jest to pierwsza promocja letnia w CCC. Obniżki w sklepach są dość powszechnym zjawiskiem, ale tego typu promocja dotycząca znacznej części asortymentu z trzecim towarem za 1 grosz pojawiła się po raz pierwszy. W odróżnieniu od 2018 roku, tegoroczna letnia promocja rozpoczęła się 12 dni wcześniej, a poziom obniżek jest głębszy.
Bodźcem do tego najprawdopodobniej jest słaba dynamika sprzedaży w grupie CCC w kwietniu i maju oraz osiągnięte wyniki finansowe za I kwartał tego roku. Sieć sklepów detalicznych grupy zanotowała w kwietniu 14% wzrost sprzedaży rdr, a w maju była ujemna i wyniosła -5%. Są to słabe odczyty zważywszy na średnio 37% wzrost powierzchni sklepowej w tym czasie. Dodatkowo analitycy wskazują na duży poziom zapasów, w których część modeli ma już więcej niż jeden rok. CCC nie może być też zadowolone z osiągniętych wyników finansowych za pierwsze trzy miesiące bieżącego roku. Skonsolidowana strata netto w tym okresie pogłębiła się do 154 mln zł wobec straty 100 mln zł rok wcześniej, choć pamiętajmy, że początek roku sezonowo jest okresem wyprzedaży kolekcji zimowej.
Zobacz także: CCC w transie przejmowania spółek. Ile może kosztować przejęcie Gino Rossi?
Wietrzenie magazynów w CCC
Uruchomienie promocji letniej wcześniej i głębszej pod względem obniżek, wywoła większą presję na poziom marży brutto. Rok temu średnia skala przecen mieściła się w przedziale 20-30%. Z konstrukcji obecnej promocji widać, że jest ona bardziej agresywna. Wcześniejsze działania CCC pokazały, że spółka stawia na pierwszym miejscu wzrost sprzedaży. Chce też wyprzedać kosztem marży stare zapasy, aby odzyskaną w ten sposób gotówkę zainwestować w nowy asortyment. Systematyczne wprowadzanie nowego konceptu większych sklepów przełoży się na zmianę mixu produktowego. Do oferty sklepów w większym zakresie zostaną wprowadzone m.in. walizki, torby i torebki, obuwie sportowe znanych producentów (m.in. Adidas, Reebok, Puma, Fila, Sketchers), a także obuwie adresowane do młodych kobiet pod marką DeeZee. Wyprzedażom towarzyszą prowadzone na dużą skale akcje marketingowe, co nie pozostaje bez wpływu na wydatki. Patrząc na prowadzone działania w CCC można oczekiwać, że wyniki finansowe za II kwartał 2019 r. będą słabe , co jednak nie powinno być niespodzianką dla inwestorów. Mimo prawdopodobnej wysokiej sprzedaży w czerwcu, presja na marże oraz słaba sprzedaż w kwietniu i maju zaowocuje słabym wynikiem na poziomie netto w 2 kwartale 2019.
Kurs akcji CCC lata 2014 - 2019
Drugie półrocze 2019 kluczowe dla kursu akcji CCC
Dopiero drugie półrocze może przynieść odwrócenie tendencji wynikowej w CCC. Sierpień i wrzesień jest sezonowo czasem rozpoczęcia roku szkolnego. Następnie przyjdzie okres wprowadzenia nowej kolekcji jesienno-zimowej sprzedawanej w tzw. „pierwszych cenach”. Po raz pierwszy w ofercie sklepów stacjonarnych CCC zagości obuwie Gino Rossi (wyższa półka cenowa od marki Lasocki). Większy udział będzie miało też obuwie sportowe znanych producentów. Na koniec I kw. br. jego udział wynosił 9%, a docelowo ma się on zwiększyć do 25%. Charakteryzuje się ono niższą marżą, jednak rekompensowana jest ona z nawiązką poprzez wyższy wolumen sprzedaży (lepiej mieć 40% z 200 zł niż 60% ze 100 zł). Najważniejszym czynnikiem wpływającym na sprzedaż będzie jednak jak zawsze pogoda. W przypadku CCC w okresie jesiennym zawsze pożądane jest duże ochłodzenie oraz obfite opady deszczu. W ostatnich latach pogoda nie była jednak sprzymierzeńcem polskiej spółki.
Zobacz także: Debiut eobuwie.pl na GPW zawieszony, możliwy za ok. 2 lata
E-Commerce w CCC
Zdecydowanie najszybciej rosnącym segmentem grupy CCC jest sprzedaż internetowa. Spółka zależna eobuwie notuje bardzo duże dynamiki przychodów, które od początku roku wynoszą ponad 60% rdr. W maju udział tego segmentu wyniósł 23% sprzedaży całej grupy wobec 16% rok wcześniej. Spółka idzie za ciosem i już niedługo pełną parą zadebiutuje nowy sklep internetowy pod adresem ccc.eu. Co prawda funkcjonuje on już od pewnego czasu, ale w innym formacie i na niewielką skalę – umożliwia tylko rezerwację danego obuwia i odbiór wyłącznie w sklepie. W odróżnieniu od eobuwia, nowa platforma sprzedażowa ma być odwzorowaniem oferty sklepów stacjonarnych CCC z możliwością zamówienia do domu i bezpłatnym zwrotem.
W drugiej połowie roku w wybranych sklepach CCC (około 100) pojawią się skanery Esize.me. Usługa skanowania stóp ma na celu lepsze dopasowanie rozmiaru obuwia przy zamawianiu drogą internetową. Docelowo rozwiązanie to ma zachęcić i ułatwić klientom CCC korzystanie ze sklepów online oraz wpłynąć na mniejszy odsetek zwrotów. Technologia esize.me jest już dostępna w sklepie eobuwie.pl i będzie dostępna również w ccc.eu. Największy konkurent spółki – Deichmann nie umożliwia klientom korzystania z tego rozwiązania.
Patrząc na działania zarządu CCC oraz dane finansowe uzyskiwane przez poszczególne segmenty, przyszłość handlu obuwiem w coraz większym stopniu przenosi się do internetu. Efektem tego może być w przyszłości wyhamowanie dynamiki otwierania sklepów stacjonarnych CCC oraz koncentracja na najbardziej dochodowych lokalizacjach i w efekcie zamykanie nierentowanych sklepów.