CCC rozpoczyna poszukiwanie inwestora dla eobuwie. e-commerce dynamicznie się rozwija i może być warty więcej niż cała grupa
Grupa CCC wykazała po 6 miesiącach 2020 r. 928 mln zł straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej. To największy strata w historii spółki. Do tego wyniku przyczynił się nie tylko COVID 19, ale przede wszystkim szereg dokonany odpisów. Mimo to szczegółowa analiza zaprezentowanych wyników finansowych pokazuje już wyraźną poprawę i może oznaczać nowe otwarcie dla spółki, a wyobraźnię inwestorów może pobudzać informacja o rozpoczęciu poszukiwania inwestorów dla eobuwie.pl.
Blisko połowa z poniesionej straty to odpisy, których wartość wyniosła 448,7 mln zł. Największe odpisy dotyczą reklasyfikacji aktywów związanych z przejętą w 2018 r. spółką Karl Voegel – 221,4 mln zł, odpisy aktualizujące należności i pożyczki do niemieckiej HR Group – 144,6 mln zł oraz odpisy aktualizujące rzeczowe aktywa trwałe - 57,4 mln zł. Przypomnijmy, że są to zdarzenia o charakterze księgowym, które nie pociągają za sobą wypływu gotówki. Zarówno dokonane odpisy jak i poczynania zarządu pokazują już bardzo zaawansowany proces wygaszania i eliminowania zaangażowania CCC w sklepy stacjonarne przede wszystkim w Szwajcarii i Niemczech. Zarząd podczas konferencji online zaznaczył, że w 2021 r. Karl Voegel ma być już poza grupą (są już pierwsze oferty). CCC mocno sparzyło się na próbie podboju zachodnich rynków, co kosztowało ją utratę znaczących środków finansowych.
Wyniki finansowe Grupy CCC za II kw. 2020 r. po oczyszczeniu z rezerw oraz bez uwzględnienia działalności zaniechanej (wyników Karl Voegel) były na plusie. Zysk operacyjny wyniósł 41 mln zł, EBITDA 204 mln zł, a zysk netto 17 mln zł. To pokazuje, że mimo tak złego otoczenia, spółka na działalności kontynuowanej już nie traciła. Sam księgowy wynik straty netto uwzględniający zarówno dokonane rezerwy jak i wynik Karl Voegel przekroczył 0,5 mld zł, a dokładniej 587 mln zł.
Źródło: CCC
Oczyszczone wyniki finansowe CCC nie takie straszne
W czym zatem tkwi sekret odradzających się, oczyszczonych wyników CCC?
Jest kilka najważniejszych czynników. Po pierwsze bardzo silny segment e-commerce z eobuwie.pl na czele, który wygenerował w II kw. 2020 połowę wszystkich przychodów grupy (sklepy stacjonarne miały ograniczone możliwości funkcjonowania). Oczywiście eobuwie.pl to już nie jedyne, silne ramie w tym segmencie. Coraz większy udział mają pozostałe platformy sprzedażowe takie jak CCC oraz Modivo. Ich łączny udział w przychodach segmentu e-commerce wynosił już 25%. Po drugie wzrosła marża brutto na sprzedaży w tym segmencie, która wyniosła 47,8%. Po trzecie spółka dokonała szeregu cięcia kosztów i procesów restrukturyzacyjnych. Po czwarte rosła konwersja poparta dobrze przyjętą przez klientów kolekcją przy wsparciu nowego podejścia w zakresie marketingu.
Zobacz także: Spółki e-commerce coraz liczniej rozważają debiut na giełdzie. Allegro, Dadelo i Answear już złożyły prospekty emisyjne
Dług netto CCC spadł w ciągu II kw. o 356 mln zł, głównie dzięki emisji akcji
Przeprowadzona w kwietniu br. emisja akcji w CCC dała zastrzyk gotówki w kwocie 507 mln zł. Przyczyniła się ona do zapewnienia spółce płynności w tak trudnym dla wszystkich spółek handlowych okresie. Poziom długu netto spadł w ciągu II kw. z poziomu 1439 mln zł do 1083 mln zł. Sama wartość zadłużenia jest nadal wysoka, szczególnie na tle ujemnego wyniku netto czy poziomu EBITDA, ale przypomnijmy, że CCC zawarła również w kwietniu br. umowę z bankami ws. utrzymania finansowania grupy do kwietnia 2021 roku. Tym samym spółka zyskała dużo czasu, na sformowanie nowego sposobu finansowania grupy, ale także czas na osiągnięcie pozytywnych efektów restrukturyzacji.
CCC szuka inwestora dla eobuwie.pl
Udziały w zależnej spółce eobuwie.pl to zdecydowanie najbardziej wartościowe obecnie aktywo grupy. Już wcześniej były plany do upublicznienia eobuwie.pl, ale ostatecznie do tego nie doszło. Teraz już oficjalnie spółka potwierdziła, że poszukuje inwestora, który nie tylko zapewni spółce dodatkowy kapitał na rozwój, ale również wesprze ją swoim know-how.
Zobacz także: CCC szuka dla eobuwia inwestora z doświadczeniem w e-commerce
- Szukamy partnera, który będzie miał zasoby finansowe, ale i doświadczenie z obszaru budowania wartości firmy w e-commerce. Chcielibyśmy z tym partnerem nadać jeszcze większego impetu do rozwoju eobuwia (...) i dalej budować wartość eobuwie, a zakładamy, że z tego typu partnerami możemy liczyć na zwielokrotnienie wartości w perspektywie kolejnych lat - powiedział wiceprezes CCC Karol Półtorak na konferencji prasowej
Jednym z rozpatrywanych wariantów jest pozyskanie dla eobuwie.pl nowego kapitału w kwocie 400-500 mln zł. Przedstawiciele CCC podali, że celem eobuwie.pl jest osiągnięcie w 2021 roku zysku EBITDA w przedziale 230-250 mln zł. Przy aktualnej, bardzo dobrej sytuacji na rynkach kapitałowych, nie powinno być większego problemu do znalezienia inwestorów dla tej spółki zależnej. Bardziej zasadnym pytaniem jest wycena samego eobuwie.pl przy takiej transakcji. Uzyskana wycena wskaźnikowa uzyskana podczas IPO Allegro pokazuje, że również CCC może liczyć na korzystną wycenę swojej spółki zależnej. W optymistycznym wariancie, potencjalna wycena eobuwie.pl może przekroczyć nawet obecną wartość rynkową całego CCC. Ta aktualnie wynosi ok. 3 mld zł. Przy założeniu, że eobuwie.pl osiągnie zysk EBITDA w 2021 r. w kwocie 250 mln zł, to kapitalizację 3 mld zł daje wskaźnik EBITDAx12. Bardzo istotnym znakiem zapytania z perspektywy akcjonariuszy CCC jest to, czy spółka zdecyduje się na sprzedaż części posiadanych akcji w eobuwie.pl przy procesie pozyskania inwestora i przy jakiej wycenie?
Notowania CCC