Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Dino Polska nie przestaje zadziwiać. Sieć marketów znowu przebiła oczekiwania inwestorów

Udostępnij

Właściciel sieci marketów Dino opublikował raport finansowy za III kw. 2020 r. Po raz kolejny spółka przebiła oczekiwania inwestorów i po raz kolejny jej akcje wyznaczają nowe, historyczne maksima.

Patrząc na dane finansowe Dino Polska nie widać negatywnego wpływu pandemii. Przychody w III kw. 2020 r. wzrosły o 32% do 2,7 mld zł, zysk operacyjny wzrósł o 62% do 243 mln zł, a zysk netto zanotował wzrost o 72% i wyniósł 188 mln zł. Na tle konsensusu PAP, wyniki na każdym poziomie przebiły oczekiwania analityków. Zaraportowany przez spółkę zysk operacyjny okazał się o 20% wyższy od konsensusu, a zysk netto o 22%. Tak duże odchylenie od oczekiwań jest dość rzadko spotykane w przypadku spółek wchodzących w skład WIG 20.
 

Dino

Źródło: Dino Polska

Po trzech kwartałach 2020 r. Dino Polska wykazuje 7,4 mld zł przychodów, 578 mln zł zysku operacyjnego i 440 mln zł zysku netto. Patrząc na dynamiki wzrostowe na poziomie zyskowności widać, że III kw. br. przyniósł ich jeszcze wyższe odczyty. Warto też podkreślić, że po 9 miesiącach 2020 r. spółka ma już wyższy zysk netto niż w całym 2019 r., kiedy to zarobiła 411 mln zł. Dla przypomnienia IV kw. 2019 r. przyniósł spółce 129 mln zł zysku netto i jeśli spółka utrzyma dynamiki wzrostowe to ostatni kwartał 2020 r. może dodać ponad 200 mln zł zysku netto. Przy takim założeniu, zysk netto Dino Polska za cały 2020 r. może wynieść ponad 640 mln zł, co przełożyłoby się na wskaźnik C/Z = 41 (przy kursie akcji 270 zł).
 

Kurs akcji Dino Polska

Dino Polska

Zobacz także: Dino Polska miało w III kw. 188,5 mln zł zysku netto, powyżej konsensusu (opis)

Główne czynniki sukcesu w III kw. 2020 r.

Do osiągnięcia wysokiego zysku netto w zakończonym kwartale, najbardziej naszym zdaniem przyczyniły się dwa czynniki. Pierwszym jest wzrost wskaźnika LFL do 12,4% (sprzedaż porównywalna w istniejących sklepach). Wynik ten należy przyrównać do odczytu inflacji cen żywności, a ta wyniosła 3,2%. Poniżej prezentujemy kształtowanie się wskaźnika LFL, jednak dodajmy, że w I i II kw. 2020 r. odczyt został „zniekształcony” o efekt przesunięcia Świat Wielkanocnych.
 

Dino2

Źródło: Dino Polska
 

Drugim czynnikiem „sukcesu” był wzrost marży brutto ze sprzedaży do 26,1% wobec 24,3% rok wcześniej. Jak na tę branżę, wzrost o blisko 2 p.p. rdr jest bardzo wysoki. Dodajmy też, że w II kw. 2020 r. marża ta wynosiła 25%, czyli również była wyraźnie niższa. Przy tak dużej skali przychodów liczonej w miliardy złotych, każdy 1 p.p. przynosi solidny wzrost zyskowności.

Oprócz opisanych dwóch czynników, nadal należy podkreślać mądre zarządzanie finansami i rozwojem spółki. Można tutaj wskazać wiele argumentów fundamentalnych, ale uczyniłoby to ten artykuł zbyt obszernym. Podkreślimy w tym miejscu utrzymujący się od dłuższego czasu wskaźnik długu netto do EBITDA na poziomie lekko powyżej 1 (na koniec III kw. br. 1,1), stabilną dynamikę otwierania nowych sklepów (na koniec III kw. ich liczba wynosi 1371), zdrową strukturę rachunku przepływów pieniężnych (nakłady inwestycyjne pokrywane w dużej części przez wygenerowane środki z działalności operacyjnej) oraz utrzymywanie kosztów sprzedaży i zarządu w ryzach (ich dynamiki wzrostowe są na zbliżonym poziomie do dynamiki przychodów).

Zobacz także: Dino widzi miejsce do poprawy marży brutto, ale skupia się na poprawie marży EBITDA (opis)

Plany rozwoju na kolejne kwartały

Podczas telekonferencji dla inwestorów, przedstawiciel zarządu Dino Polska powiedział, że spółka widzi miejsce do dalszej poprawy marży brutto, ale głównym celem jest poprawa marży EBITDA. Przypomnijmy, że ów marża wyniosła w zakończonym kwartale 11% wobec 9,5% rok wcześniej. Jako uzasadnienie tych wzrostów wskazano wzrost skali działalności, poprawę warunków zakupowych oraz dużą efektywność w obszarze logistyki i gospodarki magazynowej.

Spółka podała, że wielkość nakładów inwestycyjnych w 2021 roku może wzrosnąć do 1,1-1,2 mld zł. Tym samym w przyszłym roku sieć marketów może otworzyć ok. 20% więcej lokali niż w 2020 roku. Zgodnie ze wcześniejszymi deklaracjami, w tym roku inwestycje mają sięgnąć kwoty ok. 950 mln zł.

Zobacz także: Dino chce utrzymać tempo otwarć w kolejnych latach

Dino Polska nadal bez dywidendy?

Michał Krauze, członek zarządu oraz dyrektor finansowy Dino Polska dopytywany o potencjał do wypłaty dywidendy przez spółkę odpowiedział, że celem firmy jest przede wszystkim rozwój sieci. Zaznaczył, że jest jeszcze wiele miejsc, gdzie Dino chciałoby mieć swoje sklepy. Dino Polska nie wypłacało do tej pory dywidendy. Całość zysków była przeznaczana na rozwój spółki i wiele wskazuje na to, że ta strategia zostanie podtrzymana, mimo wyraźnego wzrostu generowanego zysku netto.

Udostępnij