Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

CPaaS rośnie dzięki e-commerce i usługom w internecie. Co i dlaczego warto o nim wiedzieć?

Udostępnij

CPaaS rośnie dzięki rozwojowi e-commerce oraz coraz powszechniejszym usługom online i w internecie. Co warto wiedzieć o tym rynku.

CPaaS to niezwykle dynamicznie rosnący rynek usług, z którym styczność każdy z nas ma na co dzień m.in. robiąc zakupy online, zamawiając taxi, czy też dokonując płatności mobilnych. Według danych ekspertów światowy rynek CPaaS rośnie w tempie aż 33% rocznie, a w kolejnych latach utrzyma tę dynamikę. Głównymi stymulantami jest tu rozwój e-commerce oraz cyfryzacja społeczeństwa. Platformy oferujące rozwiązania w tym modelu na dobre zmieniły zintegrowaną komunikację biznesową. Jedną ze spółek, która działa w modelu CPaaS jest Vercom, który wybiera się na GPW.

CPaaS (Communications Platform-as-a-Service) to nowoczesne rozwiązania do komunikacji firm z klientami za pomocą jednej dedykowanej platformy, która porządkuje proces komunikacji przy użyciu wiadomości tekstowych, graficznych, głosowych oraz wideo takich jak SMS, email, push czy OTT. Dzięki integracji wszystkich usług w jednym miejscu komunikacja z klientem jest spójna, w większym stopniu zautomatyzowana i dzięki temu relatywnie tańsza w obsłudze. Wszystko to pozwala z kolei, na większą efektywność prowadzonych działań w rozumieniu dostarczania komunikatów do odbiorców.
 

CPaaS vercom

Źródło: Vercom

CPaaS zmienił model komunikacji

CPaaS jest pośrednio używany przez każdego z nas. Za każdym razem, gdy robimy zakupy w Internecie, płacimy, korzystamy z pomocy technicznej albo z usług kurierskich lub logujemy się do banku on-line, prawdopodobnie wspierają nas w tym procesie usługi spółki działającej w modelu CPaaS. Obecnie tego typu rozwiązania stały się integralną częścią postępującej cyfryzacji życia.

Firmy, korzystające z usług CPaaS nie muszą budować i integrować systemów samodzielnie – mogą użyć gotowego, elastycznego rozwiązania opartego o interfejs API, bez konieczności utrzymywania całej technicznej infrastruktury we własnym zakresie.

Ponadto, integracja w jednym miejscu wszystkich działań komunikacyjnych firm z klientami, nie tylko usprawnia cały proces, ale też umożliwia transformacje strategii komunikacji firma-klient i wzniesienie jej na wyższy poziom. Każda forma komunikacji służy do osiągania innych celów, ale realizowanie ich w ramach jednej platformy CPaaS pozwala uzyskać zdecydowanie większą efektywność i transparentność w realizowanych działaniach.

Zobacz także: Vercom z grupy R22 szykuje się do IPO - oto co wiemy o spółce

Rozwój rynku CPaaS jest napędzany przez e-commerce

Platformy CPaaS coraz szybciej zdobywają popularność. Według danych z raportu IDC Worldwide światowy rynek CPaaS rośnie w tempie 33% rocznie w latach 2019 – 2025. Szacowana wartość rynku w 2025 r. ma wynieść 23,1 mld USD w porównaniu do 4,3 mld USD w 2019 r. Także inni analitycy rynkowi (m.in. Juniper oraz Gartner) spodziewają się utrzymania podobnego wzrostu zapotrzebowania na tego typu usługi
 

Wartość globalnego rynku CPaaS (w mld USD)

Wartość globalnego rynku CPaaS

Źródło: IDC Worldwide
 

Wzrost rynku CPaaS jest powiązany z błyskawicznym rozwojem e-commerce i tym samym całego ekosystemu wspierającego tę branżę. Wraz z rozwojem handlu przez Internet rośnie też zapotrzebowanie na rozwiązania logistyczne, płatności i obsługę on-line, a w tych wszystkich sektorach wsparciem jest właśnie CPaaS. Oprócz rozwoju handlu internetowego czynnikami wzrostu zapotrzebowania na rozwiązania w modelu CPaaS jest cyfryzacja społeczeństwa, która przenosi tradycyjne usługi takie jak bankowość i administracja do Internetu. Warto również wspomnieć o rosnącej roli rozwiązań MarTech’owych w realnym biznesie, które są miksem marketingu i nowych technologii. CPaaS staje się powoli, choć systematycznie, produktem pierwszej potrzeby dla biznesów e-commerce i innych, potrzebujących efektywnej i szybkiej komunikacji z klientem przez kanały on-line, takich jak instytucje finansowe, firmy logistyczne, telecomy, czy też instytucje rządowe czy samorządowe. CPaaS znacząco usprawnia zarządzanie procesami komunikacji. Zwiększa też bezpieczeństwo – systemy klientów i systemy zewnętrzne są zintegrowane w jednej platformie dbającej o odpowiedni poziom ochrony i szyfrowania.

Wciąż przed rynkiem e-commerce jest duże pole do wzrostów. W ostatnich miesiącach pandemia znacząco przyspieszyła zmiany, a zainteresowanie klientów możliwością robienia zakupów on-line szybko rosło. Już teraz szacuje się, że ok. 30% zakupów w Wielkiej Brytanii (20% w USA) robionych w handlu detalicznym odbywa się on-line.
 

Ecommerce vs handel

Źródło: ONS, US Census, Benedict Evans (styczeń 2021 r.)

Vercom jednym z liderów rynku CEE

CPaaS jest usługą oferowaną przez duże podmioty na całym świecie. Rynek nie jest więc nowy, ale jak mogliśmy się przekonać, wciąż dynamicznie rośnie. Jednym z największych podmiotów działających w modelu CPaaS jest amerykańska spółka Twilio. Obsługuje ona takich kilentów jak Netflix, Marks & Spencer, ING czy Twitter. Warto wspomnieć również o SendGrid dostarczającym usługi m.in. dla Ubera, Booking.com i eBay. W Europie jednym z największych jest szwedzki Sinch, który wśród swoich klientów ma m.in. AT&T, T-mobile, czy Toyotę. Z kolei Vercom, odpowiadający w grupie R22 za oferowanie usług w modelu CPaaS, jest wiodącą platformą komunikacyjną w Europie Środkowo-Wschodniej. Największą grupę klientów Vercom stanowią firmy powiązane z branżą e-commerce, które potrzebują skutecznego, bezpiecznego i optymalnego pod względem kosztów systemu do komunikacji z ich klientami. Obecnie z usług Vercom korzystają takie podmioty jak eobuwie.pl, olx, Rossmann, mBank, Inpost, Ikea i wiele innych.

- Rynek na tego typu usługi dynamicznie rośnie na całym świecie, a w Polsce jest dopiero na początku swojej drogi. Nie obejdzie się jednak bez coraz szerszych wdrożeń tego typu systemów. Dominujące rozwiązania jednokanałowe są mniej efektywne i dają gorsze rezultaty pozyskiwania klientów i ich utrzymania. Są też droższe i bardziej skomplikowane w obsłudze. Dlatego też wielokanałowe rozwiązania CPaaS stają się coraz bardziej potrzebne, w szczególności dla dużych firm e-commerce-owych, bankowych, kurierskich i z innych sektorów. W najbliższym latach spodziewam się konsolidacji w branży i wykrystalizowania dwóch lub trzech regionalnych liderów. – komentuje Krzysztof Szyszka, prezes zarządu Vercom.

Zobacz także: Vercom z rekordowymi wynikami w 2020 r.

CPaaS na giełdzie

W ciągu ostatniego roku akcje spółek działających w modelu CPaaS cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem ze strony inwestorów. W tym czasie akcje Twilio na nowojorskiej giełdzie wzrosły o 250%, notowane na Nasdaq’u Bandwidth o 252%, a na parkiecie w Sztokholmie walory Sinch o 260%. Naturalnie jest to spowodowane rosnącą digitalizacją wspartą przez pandemię.

Na GPW pierwszą spółką działającą na rynku CPaaS będzie Vercom. Spółka nie podaje jeszcze szczegółów oferty. Poznamy je po zatwierdzeniu i publikacji prospektu, który jest na zaawansowanym etapie analiz przez KNF.

Udostępnij