CPaaS rośnie dzięki e-commerce i usługom w internecie. Co i dlaczego warto o nim wiedzieć?
CPaaS rośnie dzięki rozwojowi e-commerce oraz coraz powszechniejszym usługom online i w internecie. Co warto wiedzieć o tym rynku.
CPaaS to niezwykle dynamicznie rosnący rynek usług, z którym styczność każdy z nas ma na co dzień m.in. robiąc zakupy online, zamawiając taxi, czy też dokonując płatności mobilnych. Według danych ekspertów światowy rynek CPaaS rośnie w tempie aż 33% rocznie, a w kolejnych latach utrzyma tę dynamikę. Głównymi stymulantami jest tu rozwój e-commerce oraz cyfryzacja społeczeństwa. Platformy oferujące rozwiązania w tym modelu na dobre zmieniły zintegrowaną komunikację biznesową. Jedną ze spółek, która działa w modelu CPaaS jest Vercom, który wybiera się na GPW.
CPaaS (Communications Platform-as-a-Service) to nowoczesne rozwiązania do komunikacji firm z klientami za pomocą jednej dedykowanej platformy, która porządkuje proces komunikacji przy użyciu wiadomości tekstowych, graficznych, głosowych oraz wideo takich jak SMS, email, push czy OTT. Dzięki integracji wszystkich usług w jednym miejscu komunikacja z klientem jest spójna, w większym stopniu zautomatyzowana i dzięki temu relatywnie tańsza w obsłudze. Wszystko to pozwala z kolei, na większą efektywność prowadzonych działań w rozumieniu dostarczania komunikatów do odbiorców.
Źródło: Vercom
CPaaS zmienił model komunikacji
CPaaS jest pośrednio używany przez każdego z nas. Za każdym razem, gdy robimy zakupy w Internecie, płacimy, korzystamy z pomocy technicznej albo z usług kurierskich lub logujemy się do banku on-line, prawdopodobnie wspierają nas w tym procesie usługi spółki działającej w modelu CPaaS. Obecnie tego typu rozwiązania stały się integralną częścią postępującej cyfryzacji życia.
Firmy, korzystające z usług CPaaS nie muszą budować i integrować systemów samodzielnie – mogą użyć gotowego, elastycznego rozwiązania opartego o interfejs API, bez konieczności utrzymywania całej technicznej infrastruktury we własnym zakresie.
Ponadto, integracja w jednym miejscu wszystkich działań komunikacyjnych firm z klientami, nie tylko usprawnia cały proces, ale też umożliwia transformacje strategii komunikacji firma-klient i wzniesienie jej na wyższy poziom. Każda forma komunikacji służy do osiągania innych celów, ale realizowanie ich w ramach jednej platformy CPaaS pozwala uzyskać zdecydowanie większą efektywność i transparentność w realizowanych działaniach.
Zobacz także: Vercom z grupy R22 szykuje się do IPO - oto co wiemy o spółce
Rozwój rynku CPaaS jest napędzany przez e-commerce
Platformy CPaaS coraz szybciej zdobywają popularność. Według danych z raportu IDC Worldwide światowy rynek CPaaS rośnie w tempie 33% rocznie w latach 2019 – 2025. Szacowana wartość rynku w 2025 r. ma wynieść 23,1 mld USD w porównaniu do 4,3 mld USD w 2019 r. Także inni analitycy rynkowi (m.in. Juniper oraz Gartner) spodziewają się utrzymania podobnego wzrostu zapotrzebowania na tego typu usługi
Wartość globalnego rynku CPaaS (w mld USD)
Źródło: IDC Worldwide
Wzrost rynku CPaaS jest powiązany z błyskawicznym rozwojem e-commerce i tym samym całego ekosystemu wspierającego tę branżę. Wraz z rozwojem handlu przez Internet rośnie też zapotrzebowanie na rozwiązania logistyczne, płatności i obsługę on-line, a w tych wszystkich sektorach wsparciem jest właśnie CPaaS. Oprócz rozwoju handlu internetowego czynnikami wzrostu zapotrzebowania na rozwiązania w modelu CPaaS jest cyfryzacja społeczeństwa, która przenosi tradycyjne usługi takie jak bankowość i administracja do Internetu. Warto również wspomnieć o rosnącej roli rozwiązań MarTech’owych w realnym biznesie, które są miksem marketingu i nowych technologii. CPaaS staje się powoli, choć systematycznie, produktem pierwszej potrzeby dla biznesów e-commerce i innych, potrzebujących efektywnej i szybkiej komunikacji z klientem przez kanały on-line, takich jak instytucje finansowe, firmy logistyczne, telecomy, czy też instytucje rządowe czy samorządowe. CPaaS znacząco usprawnia zarządzanie procesami komunikacji. Zwiększa też bezpieczeństwo – systemy klientów i systemy zewnętrzne są zintegrowane w jednej platformie dbającej o odpowiedni poziom ochrony i szyfrowania.
Wciąż przed rynkiem e-commerce jest duże pole do wzrostów. W ostatnich miesiącach pandemia znacząco przyspieszyła zmiany, a zainteresowanie klientów możliwością robienia zakupów on-line szybko rosło. Już teraz szacuje się, że ok. 30% zakupów w Wielkiej Brytanii (20% w USA) robionych w handlu detalicznym odbywa się on-line.
Źródło: ONS, US Census, Benedict Evans (styczeń 2021 r.)
Vercom jednym z liderów rynku CEE
CPaaS jest usługą oferowaną przez duże podmioty na całym świecie. Rynek nie jest więc nowy, ale jak mogliśmy się przekonać, wciąż dynamicznie rośnie. Jednym z największych podmiotów działających w modelu CPaaS jest amerykańska spółka Twilio. Obsługuje ona takich kilentów jak Netflix, Marks & Spencer, ING czy Twitter. Warto wspomnieć również o SendGrid dostarczającym usługi m.in. dla Ubera, Booking.com i eBay. W Europie jednym z największych jest szwedzki Sinch, który wśród swoich klientów ma m.in. AT&T, T-mobile, czy Toyotę. Z kolei Vercom, odpowiadający w grupie R22 za oferowanie usług w modelu CPaaS, jest wiodącą platformą komunikacyjną w Europie Środkowo-Wschodniej. Największą grupę klientów Vercom stanowią firmy powiązane z branżą e-commerce, które potrzebują skutecznego, bezpiecznego i optymalnego pod względem kosztów systemu do komunikacji z ich klientami. Obecnie z usług Vercom korzystają takie podmioty jak eobuwie.pl, olx, Rossmann, mBank, Inpost, Ikea i wiele innych.
- Rynek na tego typu usługi dynamicznie rośnie na całym świecie, a w Polsce jest dopiero na początku swojej drogi. Nie obejdzie się jednak bez coraz szerszych wdrożeń tego typu systemów. Dominujące rozwiązania jednokanałowe są mniej efektywne i dają gorsze rezultaty pozyskiwania klientów i ich utrzymania. Są też droższe i bardziej skomplikowane w obsłudze. Dlatego też wielokanałowe rozwiązania CPaaS stają się coraz bardziej potrzebne, w szczególności dla dużych firm e-commerce-owych, bankowych, kurierskich i z innych sektorów. W najbliższym latach spodziewam się konsolidacji w branży i wykrystalizowania dwóch lub trzech regionalnych liderów. – komentuje Krzysztof Szyszka, prezes zarządu Vercom.
Zobacz także: Vercom z rekordowymi wynikami w 2020 r.
CPaaS na giełdzie
W ciągu ostatniego roku akcje spółek działających w modelu CPaaS cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem ze strony inwestorów. W tym czasie akcje Twilio na nowojorskiej giełdzie wzrosły o 250%, notowane na Nasdaq’u Bandwidth o 252%, a na parkiecie w Sztokholmie walory Sinch o 260%. Naturalnie jest to spowodowane rosnącą digitalizacją wspartą przez pandemię.
Na GPW pierwszą spółką działającą na rynku CPaaS będzie Vercom. Spółka nie podaje jeszcze szczegółów oferty. Poznamy je po zatwierdzeniu i publikacji prospektu, który jest na zaawansowanym etapie analiz przez KNF.