Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Vercom z grupy R22 szykuje się do IPO - oto co wiemy o spółce

Udostępnij

Na zatwierdzenie przez Komisję Nadzoru Finansowego czeka prospekt akcji spółki Vercom należącej do grupy technologicznej R22. Spółka zamierza wejść na GPW jeszcze w tym półroczu.

Jednym z tegorocznych debiutantów na głównym rynku GPW będzie jeden z wiodących polskich dostawców technologii, spółka Vercom. Jest częścią notowanej na giełdzie Grupy R22. Vercom dostarcza technologię umożliwiającą integrację i automatyzację różnych kanałów komunikacji elektronicznej. Oferowane rozwiązania i narzędzia pozwalają klientom spółki na skuteczną i efektywną kosztowo komunikację z klientami.

„Oferta Grupy obejmuje usługi wykorzystujące powszechnie stosowane kanały komunikacji, takie jak sms, email oraz push. Grupa zapewnia również dostęp do szeregu zaawansowanych funkcjonalności, obejmujących m.in. automatyzację procesów komunikacji w oparciu o analizę danych behawioralnych oraz informacje dostarczone przez systemy klienta” - mówi Krzysztof Szyszka, prezes zarządu Vercom.

Spółka obecna jest przede wszystkim na polskim rynku, ale w 2020 r. rozpoczęła rozwój międzynarodowy i sukcesywnie rozszerza działalność na nowe rynki geograficzne.

„Łączna liczba klientów Grupy przekracza 8,5 tysiąca podmiotów i są wśród nich zarówno małe i średnie firmy, jak i duże przedsiębiorstwa, jak Rossmann, Ikea czy Inpost” - dodaje Krzysztof Szyszka.

Szybko rosnący rynek modelu CPaaS

Spółka jest jednym z liderów w Polsce na rynku usług komunikacji oferowanych w modelu CPaaS (Communication Platform as a Service). Jest to szybko zyskująca na popularności forma dostarczania usług komunikacji w chmurze.

Dzięki CPaaS firmy z niego korzystające nie muszą samodzielnie budować i utrzymywać własnej infrastruktury technicznej. Implementacja modelu pozwala zredukować koszty wdrożeń i samej obsługi systemu komunikacji z ich klientami. Platforma skupia też w jednym systemie wiele kanałów komunikacji, co usprawnia obsługę i pozwala na budowę zaawansowanych strategii komunikacji.

„Nasi klienci mogą korzystać z dostępnych narzędzi poprzez interfejs API lub dedykowane aplikacje webowe. W przypadku integracji z systemami informatycznymi klientów poprzez interfejs API, klienci zyskują możliwość znaczącej automatyzacji procesów komunikacji w ramach wybranych procesów biznesowych takich jak sprzedaż, płatności, obsługa klienta czy marketing” - wyjaśnia Krzysztof Szyszka.

Popularność i świadomość wśród klientów zalet modelu CPaaS dynamicznie rośnie. Szacowany przez analityków wzrost globalnego rynku CPaaS przekracza 30% rocznie. Wzrostowi sprzyja wciąż rosnąca cyfryzacja kolejnych sektorów biznesów.

Vercom odpowiada w Grupie R22 za segment CPaaS. Według raportów spółki, wygenerował on 96 mln zł przychodów i 23,1 mln zł EBITDA za ostatnie zaraportowane 12 miesięcy (od października 2019 r. do września 2020 r.).

Zobacz także: Vercom z Grupy R22 bliżej debiutu na GPW

Podwojenie biznesu przez akwizycje i rozwój organiczny

Vercom zamierza rosnąć organicznie, ale także przez akwizycje. Jednym z celów na najbliższe 3 lata jest podwojenie wartości biznesu:

„Naszym strategicznym celem jest umacnianie pozycji jednego z wiodących dostawców technologii umożliwiającej automatyzację i integrację procesów komunikacji w formule CPaaS w regionie Europy Środkowowschodniej, przy jednoczesnym zwiększaniu ekspozycji globalnej. Chcemy utrzymać dotychczasowe wysokie tempo wzrostu organicznego jak również aktywnie rozwijać się poprzez selektywne przejęcia. Naszym celem jest podwojenie biznesu w ciągu najbliższych 3 lat” - powiedział prezes Krzysztof Szyszka.

Jednym ze sposobów wejścia na zagraniczne rynki, są akwizycje. W zeszłym roku, na przełomie III i IV kwartału, Vercom przejął lidera czeskiego rynku komunikacji SMS, spółkę ProfiSMS.

„Rośniemy bardzo dynamicznie od ponad dekady, a wiodąca pozycja na polskim rynku pozwala nam spojrzeć dalej na rynki zagraniczne. Akwizycja ProfiSMS to pierwszy, duży krok w kierunku międzynarodowej ekspansji. Podstawą jest rozwój organiczny, zarówno rozwój oferty produktowej na obecnych rynkach, jak i budowa pozycji w kolejnych krajach. Nie wykluczamy jednak przejęć, które dzięki obecności na giełdzie będą łatwiejsze” – dodał.

Debiut na giełdzie w I półroczu 2021 r.

Skala działalności i szybki rozwój stały się przesłankami do zaistnienia Vercom jako samodzielnej spółki na giełdzie.

Wejście na giełdę ma zwiększyć transparentności spółki i ułatwić dostęp do finansowania. Usprawni też procesy akwizycji nowych podmiotów.

„Liczymy też na uwolnienie wartości Vercom dzięki samodzielnej obecności na giełdzie. Wierzymy w dalszy rozwój grupy Vercom i po IPO” – mówi prezes R22, Jakub Dwernicki.

Vercom nie informuje, czy debiutowi będzie towarzyszyć emisja akcji. Nie podaje też, czy główny udziałowiec, R22 zamierza sprzedawać posiadane akcje.

„Jest zbyt wcześnie by mówić o dokładnej strukturze oferty. R22 posiada aktualnie 70,51% udziału w kapitale zakładowym Vercom. Z tego co wiem, w wyniku transakcji Grupa R22 nie zamierza zmieniać swojej struktury” - mówi Krzysztof Szyszka.

Debiut Vercom możliwy jest już w I półroczu 2021 r. Spółka będzie notowana na głównym rynku GPW.

Zobacz także: debiuty, artykuły, analizy IPO w Strefie Inwestorów

Udostępnij