Smyk inwestuje w dalszy rozwój i planuje wypłaty dywidendy
Trwa oferta publiczna Grupy Smyk (IPO). Spółka konsekwentnie realizuje strategię wzrostu i zamierza dalej prowadzić ekspansję krajową i zagraniczną. Smyk planuje dalsze poszerzanie oferty oraz wejście na nowe rynki Europy Środkowo-Wschodniej, a jednocześnie wzmacnia fundamenty finansowe, które mają umożliwić stabilne wypłaty dywidend w nadchodzących latach.
Grupa Smyk zamierza w najbliższych latach umacniać pozycję na rynku w Polsce poprzez rozwój sieci sklepów i poszerzanie oferty.
Zamierzamy zarówno zwiększać sprzedaż w istniejących sklepach SMYK, m.in. dzięki poszerzaniu naszej oferty i kierując ją do szerszej grupy klientów, jak i dalej rozbudowywać naszą sieć
– mówi prezes zarządu Smyka, Michał Grom.
Spółka ma już 255 własnych sklepów, a w planach na lata 2025–2029 zakłada otwarcie około 60 nowych punktów w kraju. Nowym kierunkiem rozwoju jest także rozszerzanie asortymentu poza kategorię dziecięcą.
Nie tylko o tym myślimy, ale już to robimy. Przykładem jest wprowadzona we wrześniu marka odzieżowa NOWEAR, skierowana do starszych nastolatków i młodych dorosłych
– wyjaśnia prezes.
Ponadto oferta online Smyka już dziś obejmuje także kategorie takiej jak „zdrowie i uroda”, „ogród”, „książki” i „odzież”.
Ekspansja zagraniczna pozostaje drugim filarem strategii Smyka.
Najbardziej perspektywicznie oceniamy te rynki, gdzie już jesteśmy, czyli Rumunię, oraz te, gdzie zamierzamy wejść, czyli Słowację, Czechy i Bułgarię
– mówi Grom.
W regionie CEE spółka widzi duży potencjał wzrostu, szczególnie w Rumunii, gdzie, jak mówi prezes: „widzimy możliwość do tego, żeby potroić liczbę sklepów”. Na koniec 2024 roku Smyk miał tam 33 placówki, a plan na lata 2025–2026 przewiduje otwarcie około siedmiu nowych, przy „rentowności porównywalnej z rentownością naszych polskich sklepów”.
Debiut Smyk: Analiza IPO. Co warto wiedzieć o spółce
Rynek, choć wymagający, wciąż rosnący
Rynek artykułów dziecięcych i rodzinnych pozostaje dla Smyka podstawową przestrzenią rozwoju, mimo coraz bardziej konkurencyjnego otoczenia.
Według raportu opracowanego przez OC&C, rynek, na którym działamy, będzie rósł w tempie ponad 3% rocznie do 2029 roku
– podkreśla prezes Michał Grom.
Spółka zaś zamierza rosnąć szybciej niż konkurencja i zdobywać dalsze udziały w rynku.
Na każdym z rynków, gdzie otwieramy sklepy chcemy rosnąć szybciej niż rynek
– dodaje Grom
Według zarządu dynamika wzrostu w Polsce sięga ponad 3% rocznie, a w Rumunii około 5%.
Dużym wyzwaniem jest demografia. Mimo to zarząd Smyka pozostaje optymistyczny.
Jesteśmy świadomi wyzwań związanych z demografią, w takim otoczeniu funkcjonujemy od wielu lat, stale rosnąc, powiększając udziały rynkowe, odnotowując stały wzrost przychodów i rentowności
– zaznacza Grom.
Według, przytaczanych przez zarząd, danych OC&C, wartość rynku docelowego w 2024 roku wyniosła około 14,7 mld zł w Polsce i 5,3 mld zł w Rumunii, a jego dalsze wzrosty są prognozowane i to mimo uwzględnienia spadku liczby urodzeń. Smyk liczy więc, że ekspansja na nowe rynki i poszerzanie oferty, między innymi o markę NOWEAR skierowaną do starszych nastolatków i młodych dorosłych, pozwolą skutecznie zrównoważyć skutki zmian demograficznych.
Cele emisji akcji mają wspierać rozwój i marżę
Celem planowanej emisji akcji Grupy Smyk jest pozyskanie kapitału na rozwój, ale także poprawa efektywności finansowej.
Na dalszy rozwój, w tym ekspansję zagraniczną, zamierzamy przeznaczyć od 10 do 30% wpływów z emisji nowych akcji. Większość środków przeznaczymy na wzmocnienie pozycji finansowej naszej Grupy poprzez częściową spłatę zadłużenia bankowego
– wyjaśnia prezes Michał Grom.
Zapowiedziana redukcja zobowiązań, według szacunków zarządu, pozwoli ograniczyć koszty finansowe o 12–15 mln zł rocznie, co, z kolei, przełoży się na wzrost rentowności netto. Wyższe generowane zyski mają zasilać kolejne etapy rozwoju, z naciskiem na rozbudowę sieci w kraju i za granicą.
Smyk zakłada, że roczny CAPEX wyniesie około 60 mln zł, a struktura wykorzystania wpływów z emisji będzie zrównoważona.
Około 70–90% wpływów netto z emisji planujemy przeznaczyć na wzmocnienie pozycji finansowej spółki, poprzez częściową spłatę zadłużenia, zaś pozostałą część na dalszy rozwój, w tym ekspansję zagraniczną
– podsumowuje Grom.
Dywidenda z perspektywą na wyższe wypłaty w przyszłości
Grupa Smyk planuje w najbliższych latach dołączyć do grona spółek dywidendowych.
Zamierzamy rekomendować wypłatę dywidendy akcjonariuszom począwszy od podziału zysku za 2026 rok w wysokości od 30% do 50% zysku netto
– zapowiada prezes Michał Grom.
Jednocześnie spółka nie wyklucza, że w latach wyjątkowo dobrych wyników finansowych poziom wypłat może zostać podwyższony.
