Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

6 trendów i tendencji w e-commerce, które warto poznać przed debiutem Shoper

Udostępnij

Już dziś startuje pierwsza oferta publiczna Shoper. Jest to spółka mocno związana z, ostatnio bardzo popularną, branżą e-commerce. Zanim poznamy szczegóły IPO Shoper, warto zapoznać się z samym sektorem i zrozumieć co wpływa na jego atrakcyjność. Oto 6 najistotniejszych trendów i tendencji, które warto znać.

Na dynamicznym wzroście rynku najbardziej korzystają liderzy

Dynamiczny wzrost branży siłą rzeczy wspiera też rozwój spółek w niej partycypujących. A najwięcej na rozwoju rynku korzystają jego liderzy. Shoper jest jednym z nich – posiada ok. 45% udziału w rynku dostawców rozwiązań dla e-commerce w modelu SaaS (lub nawet 57% jeśli dodamy sklepy sprzedawane w modelu private label przez partnerów spółki). Jeśli rynek utrzyma swoją wzrostową tendencję, a wszystko na to wskazuję, to Shoper powinien na tym w istotny sposób skorzystać. Sprawdźmy jakich 6 fundamentalnych trendów i tendencji może za tym stać.

Zobacz także: Debiuty spółek z e-commerce zdominowały GPW. Czym się różnią, ile dały zarobić i jakie spółki z sektora planują IPO 

1. E-commerce to nie nowy sektor, ale wciąż silnie rosnący

Rynek e-commerce w Polsce cały czas mocno się rozwija. Zdecydowana większość Polaków ma dostęp do Internetu i z niego korzysta (ok. 85% osób w wieku 7-75 lat). Co więcej, 3/4 z nich deklaruje, że skorzystało kiedyś z zakupów on-line. Jednak to wciąż teren, który można uznać za słabo zagospodarowany, zwłaszcza jeśli porównamy go z zachodnimi rynkami.

Udział osób kupujących w Internecie na najbardziej pod tym względem rozwiniętym rynku, czyli UK, wynosi aż 90%. Na rynku USA ten odsetek wynosi 88%, a niemieckim – 83%. Polska jest znacznie dalej – z wynikiem 61% w 2020 r., czyli już w okresie, gdy e-commerce w wyniku pandemii znacząco przyspieszył.

Udział kupujących wInternecie

Jednak jest to dobra wiadomość dla rynku i powiązanych z nim spółek. Dynamika wzrostu jest zdecydowanie większa niż na Zachodzie. Dążymy wciąż do liczb, które kraje zachodnie osiągnęły trzy lata wcześniej. Ponadto, warto zaznaczyć, że wzrost udziału osób kupujących nie jest jedynym czynnikiem, który zapewnia wzrost e-commerce. Jest tylko podstawą, by zwiększać wolumen obrotu on-line kosztem off-line, ale o tym więcej w dalszej części.

„Prognozy rynku e-commerce w Polsce są bardzo obiecujące. Wydawać by się mogło, że już kupujemy korzystając z handlu internetowego, ale tak naprawdę jesteśmy dopiero na początku długiej drogi przed którą stoi rynek e-commerce-owy. Cechuje się on wysoką dynamiką rozwoju. Rośnie w tempie co najmniej kilkunastu procent rocznie. Większość Polaków ma już dostęp do szybkiego Internetu i może kupować w internecie, ale jesteśmy przekonani, że przez kolejnych kilkanaście lat wszyscy Polacy będą mieli dostęp do szerokiej oferty towarów i usług w internecie. - mówi Marcin Kuśmierz, prezes Shoper

2. Chętniej kupujemy on-line

Coraz większa penetracja internetu w Polsce i coraz lepsze łącza skłaniają do korzystania z zakupów w formie on-line. Zalety kupowania w sieci są oczywiste. Najczęściej wymieniane w badaniach rynku czynniki motywujące do robienia zakupów on-line to: dostępność w dowolnych godzinach, wygoda (nie trzeba wychodzić z domu), więcej czasu na wybór i większy wybór, ale też często niższe ceny i łatwa możliwość ich porównania między sklepami.

Czynniki motywujące do zakupów on-line

Czynniki motywujące do robienia zakupów on-line

Nie tylko odsetek osób korzystających z zakupów tego typu rośnie. Rośnie też odsetek korzystających z kanału on-line w całym rynku sprzedaży detalicznej w Polsce. Jeszcze w 2017 r. zakupy off-line stanowiły aż 92% handlu detalicznego, a on-line zaledwie 8%. W 2019 r. było to już 10%, by wzrosnąć do 14% w 2020 r.

Co będzie dalej? Według analityków udział e-commerce w handlu detalicznym w 2026 r. będzie wynosił już 1/5 jego wartości, zaś sama wartość także wzrośnie: do 813 mld zł w porównaniu do 594 mld w 2020 r. Oznacza to de facto co najmniej dwukrotny wzrost wartości rynku sprzedaży detalicznej on-line do 2026 r.

Liczba sprzedających w poszczególnych modelach na rynku e-commerce

„Wartość rynku e-commerce szacowana jest dzisiaj na 83 miliardy złotych w Polsce. W ciągu najbliższych pięciu lat powinna, według badań, wzrosnąć dwukrotnie do 160 miliardów to wskazuje na to iż rok do roku wzrost będzie na poziomie 12% – mówi Artur Halik, dyrektor ds. sprzedaży w Shoper.

Wartość brutto sprzedaży on-line

Źródło: Raport PwC „Strategie, które wygrywają. Liderzy e-commerce o rozwoju handlu cyfrowego” 

3. Wzrost liczby sklepów internetowych

W odpowiedzi na wzrost zainteresowania zakupami on-line, rośnie też liczba sklepów w sieci. Firmy coraz częściej traktują Internet nie tylko jako dodatkowe źródło pozyskiwania klientów, a podstawowy kanał sprzedaży. Liczba nowych sklepów rośnie dynamicznie szczególnie w ostatnich latach. W 2019 roku liczba sklepów wzrosła więcej niż łącznie w 5 latach (2013-2018)! To samo powtórzyło się w 2020 r.

Liczba sklepów on-line w Polsce

Źródło: Dun&Bradstreet „Liczba sklepów internetowych po pierwszym kwartale 2021” 

Dynamika wzrostu zachowana jest też na początku tego roku. Według szacunków, w 2021 r. powinno otworzyć się ok. 8 tys. biznesów on-line (w ujęciu netto, czyli uwzględniając zamknięcie części firm).

4. Pandemia wpłynęła znacząco na e-commerce

Coraz więcej firm zauważa korzyści z posiadania sklepu on-line. Nie wyklucza on kanału off-line, ale go uzupełnia. Jak pokazała pandemia, takie podejście dywersyfikuje ryzyko biznesowe. Oczywiście zalet jest więcej, jak chociażby większy obszar działania, dostępność dla klientów całą dobę i dotarcie do większej liczby klientów tym samym kosztem.

Pandemia przyspieszyła trend wzrostowy. Zmiany widać nie tylko w mniejszych firmach, ale też tych największych, uważanych do tej pory za klasyczne przykłady biznesów stacjonarnych. Na przykład w przypadku grupy CCC przychody z kanału e-commerce w przychodach ogółem za pierwszych 9 miesięcy 2020 roku już są w okolicach połowy wyniku. Takie zmiany nie są tymczasowe, a wręcz przeciwnie, mogą silnie utrwalić się w strukturach biznesowych i tym samym podtrzymywać zainteresowanie tym kanałem handlu.

Przychody e-commerce w przychodach ogółem CCC i LPP

Wpływ pandemii widoczny jest też w zainteresowaniu ofertą poszczególnych sektorów produktów. W szczególności znacznie wzrosło zainteresowanie żywnością i produktami powiązanymi ze zdrowiem i urodą – nawet dwu-trzykrotnie w skali roku.

Dynamika wzrostu kanału sprzedaży on-line

5. Po pandemii przewidywany dalszy wzrost

Nie tylko sklepy zainteresowały się kanałem on-line przez pandemię. Także klienci, niektórzy pierwszy raz, poznali i docenili zalety e-commerce. Czy to się zmieni po wygaśnięciu pandemii? Według raportu PwC „Strategie, które wygrywają. Liderzy e-commerce o rozwoju handlu cyfrowego”, aż 85% Polaków w deklaruje, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów. W tym co dziesiąta osoba spodziewa się jej zwiększenia.

Przewidywana częstotliwość zakupów on-line po pandemii

Źródło: Raport PwC „Strategie, które wygrywają. Liderzy e-commerce o rozwoju handlu cyfrowego” 

Ponadto, aż 83% Polaków deklaruje, że planuje wydać tyle samo lub więcej na zakupy online w 2021 r. niż w 2020 r.

prognozy wydatków po pandemii w kanale on-line

Źródło: Raport PwC „Strategie, które wygrywają. Liderzy e-commerce o rozwoju handlu cyfrowego” 

„Luzowanie obostrzeń i otwieranie się gospodarki będą mieć mniejszy wpływ na rynek e-commerce niż do tej pory sądzono. Najbliższe miesiące mogą przynieść przekształcenie się przyzwyczajeń konsumentów nabytych w czasie pandemii w utrwalone nawyki. Ludzie korzystając masowo z kanału online przekonali się o jego wygodzie, szybkości i bezpieczeństwie, a to jedne z najważniejszych czynników – poza ceną, która w tym modelu również jest atrakcyjna – do wyboru miejsca zakupu” – przekonuje Marcin Kuśmierz.

Spółki powiązane z branżą e-commerce liczą na dalszy wzrost zainteresowania tym kanałem sprzedaży. W szczególności stawiają na zwiększenie sprzedaży dóbr spożywczych.

Tendencje zakupów spożywczych on-line

Źródło: Raport PwC „Strategie, które wygrywają. Liderzy e-commerce o rozwoju handlu cyfrowego” 

„Jeżeli chodzi o branże, które rozwijać się będą w najbliższym czasie, a co za tym idzie rozwijać one będą Shopera, to z pewnością są to produkty spożywcze, które przez okres pandemii rozpoczęliśmy już kupować w internecie. Według różnych statystyk w ciągu pięciu najbliższych lat sześciokrotnie zwiększy ona swoją wartość jeżeli chodzi o e-commerce. - dodaje Artur Halik.

6. Wzrost popularności SaaS

Pandemia przyspieszyła nie tylko rozwój tradycyjnie pojmowanego e-commerce, ale też rozwiązań i usług, które go wspierają. Z tym, że niektóre z nich zyskały więcej niż inne. Jednym z przykładów jest mocny wzrost zainteresowania kompleksowymi usługami wspierającymi budowanie i prowadzenie sklepów on-line. Te zaś, między innymi, oferuje Shoper w formacie Software as a Service (SaaS).

Wraz ze wzrostem sprzedających w Internecie firm, rośnie też zapotrzebowanie na usługi wspierające handel. Sklepy mogą samodzielnie budować systemy do handlu on-line, mogą też skorzystać z gotowych i darmowych rozwiązań open source, które muszą samodzielnie wdrożyć i dbać o ich aktualizację oraz bezpieczeństwo. Lub też skorzystać z rozwiązań oferowanych w modelu SaaS, w których przerzucają trud budowy, integracji i utrzymania infrastruktury na usługodawcę w zamian za stałą opłatę.

Z badań wynika, że to właśnie SaaS zyskuje procentowo najwięcej w ostatnich latach, kosztem pozostałych rozwiązań (open source). Średni wzrost udziału rozwiązań abonamentowych w latach 2017-2020 wynosił 15% w porównaniu do wzrostu udziału open source 5%. W ostatnim roku dynamika wzrostu liczby sklepów działających w modelu SaaS wyniosła 27% przy wzroście open source o 5%.

Liczba sprzedających w poszczególnych modelach na rynku e-commerce

Wzrost zainteresowania usługami SaaS kosztem open source jest tendencją zaobserwowaną nie tylko w Polsce. Według analiz na rynkach USA i Wielkiej Brytanii SaaS jest wykorzystywany już w większości sklepów. Tymczasem odsetek sklepów w Polsce korzystających z SaaS to wciąż 42%.

Udział procentowy poszczególnych rozwiązań dla e-commerce

„Polska nie jest odosobnionym przypadkiem pod względem popularności rozwiązań typu SaaS. Dane pokazują, że w krajach rozwiniętych ten model usługi ma większościowe udziały w rynku - w Stanach Zjednoczonych jest to około 58%. Zważywszy na wzrost technologiczny w naszym kraju oraz wysokie dynamiki PKB, wierzę, że jest to kierunek w którym będzie rozwijać się nasz rynek w nadchodzących latach. Dla Shoper, który działa w modelu SaaS, stanowi to okazję do dalszych wzrostów” – dodaje Marcin Kuśmierz.

Podsumowując, pandemia znacząco zwiększyła zainteresowanie branżą e-commerce zarówno wśród klientów jak i wśród sprzedawców. Trend dalszego wzrostu może być utrzymany nawet po wygaśnięciu zagrożenia koronawirusem. Oprócz samych sprzedawców, zyskują też spółki, które oferują usługi wspierające handel on-line. W tym szykujący się do debiutu Shoper, który już odnotował wzrost zainteresowania jego usługami w 2020 r. Liczy on, jako lider na rynku dostawców rozwiązań dla e-commerce w formule SaaS, na utrzymanie tej tendencji w następnych latach.

„Pozytywny trend na rynku rozwiązań SaaS trwał już od kilku lat, ale to 2020 rok przyniósł skokowy wzrost do poziomu blisko 35 tys. sklepów. Widzieliśmy tę zmianę również na naszej platformie Shoper, która oferuje klientom wszystko czego potrzebują do prowadzenia efektywnego biznesu w rosnącym dynamicznie kanale online. W 2020 roku liczba sklepów na naszej platformie przekroczyła poziom 20 tys., a my jesteśmy rynkowym liderem, z udziałem na poziomie około 57%” - podsumowuje Marcin Kuśmierz.

Zobacz także: Shoper rozpoczyna IPO. Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła prospekt spółki

---

Materiał partnerski, przygotowany we współpracy z Shoper S.A.

Niniejszy materiał ma charakter wyłącznie promocyjny i w żadnym wypadku nie powinien stanowić podstawy do podejmowania decyzji o nabyciu papierów wartościowych Shoper S.A. („Spółka”). Prospekt emisyjny Spółki („Prospekt”) przygotowany w związku z ofertą publiczną akcji Spółki i ich dopuszczeniem i wprowadzeniem do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. („GPW”) będzie jedynym prawnie wiążącym dokumentem zawierającym informacje o Spółce oraz ofercie publicznej papierów wartościowych Spółki w Polsce („Oferta”). Spółka będzie mogła przeprowadzić Ofertę w Polsce po zatwierdzeniu Prospektu oraz po jego publikacji. W związku z Ofertą oraz dopuszczeniem i wprowadzeniem papierów wartościowych Spółki do obrotu na GPW, Prospekt zostanie udostępniony na stronie internetowej Spółki.

Udostępnij