Dino Polska kontra Biedronka: czy i kiedy polska spółka może dogonić portugalskiego giganta?
Dino Polska dynamicznie goni Biedronkę, zarówno pod względem liczby sklepów jak i wielkości przychodów, a marżę już ma porównywalną.
Kurs Dino Polska wyszedł niedawno na historyczne maksimum, a założyciel spółki Tomasz Biernacki został tym samym najbogatszym Polakiem. Jednakże spółka nie spoczywa na laurach i dynamicznie się rozwija.
W I połowie tego roku Dino Polska otworzyło 150 nowych sklepów, wobec 84 rok wcześniej. Pod koniec czerwca sieć marketów Dino liczyła 1 622 sklepy, a rok wcześniej obejmowała 1 302 markety. Powierzchnia sali sprzedaży sklepów Dino zwiększyła się w ciągu 12 miesięcy do 633,2 tys. m2, z 505,1 tys. m2.
Jeśli porównamy tempo rozwoju Dino z Biedronką, to jak wypada na tym tle spółka Biernackiego? Weźmy pod uwagę, że Biedronka to gigant, który pod koniec czerwca miał 3 154 sklepy o powierzchni Sali sprzedaży sięgającej 2,16 mln m2.
Notowania Dino Polska
Dino rozwija się bardzo szybko, ale zwolni tempo
Z pomocą przyszedł nam Konrad Grygo, analityk Erste Group pokrywający Dino Polska. Wskazał on, że pod koniec 2020 roku Dino było na podobnym poziomie rozwoju, jak Biedronka w 2009 r., z niespełna 1.5 tys. marketów. „W kolejnych 5 latach Biedronka otwierała średnio 224 sklepy rocznie, a maksymalna ilość otwarć rocznie to rok 2013 i 268 nowych sklepów. Dino otworzyło więcej, bo 278, już w 2020 roku, przy bardziej konkurencyjnym rynku. Wiele wskazuje na to, że spółka Tomasza Biernackiego może otworzyć nawet około 350 nowych sklepów w 2021 r., nasza prognoza to 348” – wskazuje Grygo.
Rozwój sieci marketów Dino
Źródło: Dino Polska
Rozwój sieci Biedronka w 2021 r.
Źródło: Jeronimo Martins
Jednakże w kolejnych latach Dino już nie będzie tak ekspansywne, uważa analityk Erste. „W kolejnych latach oczekujemy spowolnienia tej dynamiki: odpowiednio 300/250/200/150 otwarć sklepów w latach 2022/23/24/25, co mogłoby przełożyć się na 2 744 sklepów pod koniec 2025 r. Takie założenia nie wydają się być zbyt optymistyczne, bo średnio Dino otwierałoby 250 sklepów rocznie w latach 2021-25 vs wspomniane 224 w przypadku Biedronki. Zakładając podobne tempo rozwoju Biedronki, jak w latach poprzednich, wiodący polski dyskont mógłby mieć ok. 3 600 sklepów w 2025 r., tak więc różnica byłaby już drastycznie mniejsza, w porównaniu do obecnego stanu rzeczy 1 622 marketów Dino vs 3 115 marketów Biedronki – tłumaczy Grygo.
Tempo rozwoju sieci marketów Biedronka (od 2009) i Dino (od 2020 i prognoza)
Źródło: Erste
Analityk Erste podkreśla, że wraz z rosnącą liczbą sklepów, Dino zdecydowanie poprawiało swoje marże. „Dla przykładu, marża EBITDA wzrosła z 8,1% w 2015 r. do 10,2% w 2020 r., zaś Biedronka od roku 2012 raczej raportowała stosunkowo płaskie marże. Były okresy gorsze w latach 2014/15, gdzie marża Biedronki wynosiła ok. 6,9% średnio, a w ostatnich latach portugalska sieć notuje stabilne 7,3%. Warto jednak pamiętać, że czynsze to ok. 2,3% sprzedaży Biedronki, tak więc skorygowana marża EBITDA to ok. 9,6%, a gdyby uwzględnić marketing, to wychodzimy na ponad 10%. Według mnie Dino nie powiedziało ostatniego słowa w zakresie rentowności – uważam, że spółka jest w stanie jeszcze poprawić już i tak wysoką marżę EBITDA, aczkolwiek oczekuję bardzo niewielkich wzrostów w kolejnych latach, do poziomu 10,5% w 2025 r.” – wskazuje Grygo.
Podkreślmy jeszcze, że obecnie Dino może się pochwalić znacznie wyższą dynamiką sprzedaży, niż Biedronka. W I połowie 2021 r. wartość sprzedaży w przypadku portugalskiej sieci wzrosła o 9,8%, do 6 981 mln euro, a w samym I kwartale o 9,2%, a w II kwartale o 10,4%. Tymczasem w I kwartale br. Dino zwiększyło sprzedaż o 24,3% r/r, do 2 761 mld zł. Oczywiście, jak widać, Biedronka wciąż kilkukrotnie przewyższa Dino pod względem przychodów, ale sprzedaż spółki Tomasza Biernackiego rosła w ostatnich 3 latach w tempie +31,4% średniorocznie.
Przychody Dino Polska
Źródło: Dino Polska
Wynik i marża EBITDA – Dino Polska
Źródło: Dino Polska
Zobacz także: Dino Polska jest już warte ponad 30 mld zł, a Tomasz Biernacki stał się najbogatszym Polakiem
Dino od ponad roku nie ma prezesa
Pracując nad tym tekstem, zwróciliśmy uwagę na to, że Dino Polska od ponad roku… nie ma obsadzonego stanowiska prezesa. Zapytaliśmy więc jaka jest przyczyna i kiedy to się może zmienić? Czy prace operacyjne spółki obecnie kontroluje sam właściciel p. Tomasz Biernacki?
„Działalnością operacyjną Dino Polska kierują członkowie zarządu spółki. Jeżeli rada nadzorcza podejmie decyzję o powołaniu prezesa zarządu to poinformujemy o tym w stosownym komunikacie” – odparł Grzegorz Uraziński, dyrektor ds. relacji inwestorskich w Dino Polska.
Przypomnijmy, że w maju 2020 roku Szymon Piduch zrezygnował ze stanowiska prezesa Dino Polska, a był nim przez 10 lat. Został powołany do RN spółki, ale w styczniu złożył rezygnację „ze względów osobistych”.
Obecnie zarząd Dino Polska składa się z trzech osób:
-
Michał Krauze – dyrektor finansowy;
-
Izabela Biadała – dyrektor operacyjno-administracyjny;
-
Michał Muskała – dyrektor inwestycji.
(Michał Krauze i Izabela Biadała są związani z grupą Dino od 2002 r.)
Skład rady nadzorczej Dino Polska:
- Tomasz Biernacki - przewodniczący rady nadzorczej,
- Eryk Bajer - członek rady nadzorczej,
- Sławomir Jakszuk - niezależny członek rady nadzorczej,
- Piotr Nowjalis - niezależny członek rady nadzorczej,
- Maciej Polanowski – członek rady nadzorczej.