Notowania Allegro prezentują się nieźle na tle rzezi spółek e-commerce
Inwestorzy odwrócili się w ciągu ostatniego roku od spółek e-commerce. Poszkodowane jest także Allegro, które dzielnie broni swojego polskiego tortu przed Amazonem i myśli o rozwoju.
Czy wraz z kończącą się pandemią nadszedł koniec handlu w internecie? Do takiego wniosku można dojść, jeśli weźmiemy pod lupę notowania spółek z branży e-commerce. Od roku inwestorzy traktują ich akcje jak coś, co mocno parzy i pozbywają się ich z portfeli.
E-handel jest be
Spółki z branży e-commerce były gwiazdami pandemicznej koronahossy. Wystarczy podać przykład Amazona – cena jednej akcji giganta e-handlu urosła z 1 626 USD w marcu 2020 do 3 552 USD we wrześniu 2020, czyli o 118%, a pamiętajmy, że kapitalizacja tej spółki jest ogromna (teraz sięga 1,55 bln USD).
Potem jednak coś się zacięło, inwestorzy przestali być zachwyceni tą branżą. W okresie od listopada 2020 do listopada 2021 kursy spółek e-commerce generalnie znajdowały się w szerokiej konsolidacji, a następnie zaczęły mocno tanieć. Gros największych spółek zajmujących się e-handlem w ciągu ostatnich 12 miesięcy straciła ponad 50% wartości, to jest prawdziwy pogrom. Tak się stało w przypadku m.in. Shopify, Alibaby, MercadoLibre, ale też polskiego Allegro.
Dość dobrym benchmarkiem dla tej branży są notowania funduszu Global X e-Commerce ETF. W ciągu ostatnich 12 miesięcy jego notowania spadły o 36%, a od początku 2022 roku o blisko 14%. Analogicznie, indeks Nasdaq 100 w rok zyskał niecałe 3%, a od początku stycznia zniżkuje o -14%. Czyli słabość spółek e-commerce, trwająca już od roku, nie jest kwestią tylko i wyłącznie odwrotu inwestorów od technologicznych spółek wzrostowych. Wygląda na to, że inwestorzy rzeczywiście zaczęli się obawiać spowolnienia tempa wzrostu tych biznesów po pandemii.
Zmiana wyceny wybranych spółek z branży e-handlu (proc.) | |||
---|---|---|---|
2 lata | 1 rok | 2022 | |
Shopify | 22,5 | -52,5 | -52,3 |
MercadoLibre | 29,0 | -50,5 | -30,5 |
eBay | 50,0 | -11,0 | -17,0 |
Allegro | -53,4 | -52,4 | -16,0 |
Global X E-Commerce ETF | 21,3 | -35,9 | -13,8 |
Amazon | 41,6 | -8,3 | -8,5 |
Pinduoduo | 53,8 | -71,4 | -4,0 |
Alibaba | -46,0 | -55,0 | 0,0 |
JD.com | 70,0 | -32,0 | 2,5 |
Źródło: Stooq (na dzień 18.02.2022) |
Notowania Global X E-commerce ETF na tle Nasdaq 100 – 1 rok
Źródło: TradingView
Zobacz także: Wielton zrealizuje zamówienie dla Amazon. Kurs akcji rośnie, bo zarząd zakłada skokowy wzrost przychodów w całym 2022
Allegro też zostało mocno przecenione – czy sprawiedliwie?
Warto jeszcze na chwilę skupić się na polskim gigancie e-handlu, czyli na Allegro. Od początku notowań – czyli od października 2020 roku – wycena Allegro spadła o -54%. Jednak od początku 2022 roku spadki mają nadal miejsce, ale już nie wyglądają tak źle, np. na tle przeceny MercadoLibre o -30%. Z pewnością inwestorzy przestraszyli się wejścia do Polski Amazona – ten gigant miał konsekwentnie odbierać tort polskiej platformie. Poważni inwestorzy instytucjonalni, jak londyński fundusz Marshall Wace, mają duże pozycje krótkie na akcjach tej spółki.
A co się dzieje? Liczba użytkowników platformy Amazon w styczniu 2022 r. spadła do 6 456 510 z 7 328 718 w grudniu 2021, czyli aż o -12%. Liczba użytkowników Allegro również spadła, ale tylko o -0,5%, do 21 751 578. W grudniu 2021 r. Allegro miało blisko 74% zasięgu w polskim internecie, podczas gdy Amazon 24,7%. Większym zagrożeniem dla Allegro jest AliExpress, ale w grudniu 2021 zasięg tej platformy spadł dość znacząco, nieco odbudowując się w styczniu br. (gdy liczba użytkowników aliexpress.com i aplikacji Aliexpress wzrosła do 12 358 494).
Allegro trzyma się więc dzielnie na polskim rynku handlu internetowego, który z pewnością wciąż ma miejsce do wzrostu. Niedawno GUS podał, że w 2021 roku zakupów przez internet dokonało 61,2% Polaków w wieku 16-74 lata, a udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) wyniósł w listopadzie 2021 r. 11,4% wobec 8,4% w październiku.
W 2021 roku polski rynek e-handlu urósł o około 15% - mówi konsensus analityków. „W mojej ocenie jest szansa na utrzymanie dwucyfrowego tempa wzrostu rynku e-commerce w 2022 roku, ale chyba trudno oczekiwać powrotu do dynamik z pandemicznego roku 2020” - uważa analityk Haitong Banku Konrad Księżopolski, w rozmowie z PAP Biznes.
Źródło: Wirtualne Media
Przychody netto Allegro w 2021 r. mogły wzrosnąć o nieco ponad 30%, w trzech kwartałach zwiększyły się o 39,9%, do 3 752 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakłada, że przychody netto Allegro wzrosną w 2022 roku o 19,5%, do 6,39 mld zł, a EBITDA o 2,3% do 2,3 mld zł. „Allegro w mojej opinii powinno być w stanie rosnąć szybciej, niż cały rynek, ale pewnie rosłoby szybciej, gdyby nie konkurencja ze strony globalnych graczy, jak Aliexpress czy Amazon. Perfomance i wpływ na rynek Amazona w mojej ocenie pozostaje dużą zagadką. Amazon w swoich komentarzach wspominał, że jest zadowolony ze startu platform na polskim rynku. Faktycznie baza klientów dość dynamicznie wzrosła. Tylko pytanie jest, ile z tego wzrostu dotyczyło klientów realnie zainteresowanych ofertą handlową Amazona, a ile z faktu zakupu atrakcyjnej oferty video Amazon Prime” - stwierdza Księżopolski.
Allegro wciąż myśli o rozwoju. W listopadzie poinformowało o umowie przejęcia 100% udziałów w Mall Group za 881 mln euro. Przejmowany biznes obejmuje aktywa e-commerce grupy Mall oraz aktywa logistyczne WE|DO w Czechach, Słowacji, Węgrzech, Słowenii, Chorwacji i Polsce. W ostatnim pełnym roku finansowym grupa Mall osiągnęła przychody rzędu 4,3 mld zł, marżę brutto na poziomie 14% i dodatni poziom EBITDA. Transakcja ma zostać dopięta w I połowie 2022 roku.
Rekomendacje dla Allegro
Źródło: PAP Biznes