"Zakładamy, że w drugim półroczu pozostaniemy na ścieżce wzrostu" - relacja z czatu z Pfleiderer Group | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Czaty
05 paź 2018, 08:32

"Zakładamy, że w drugim półroczu pozostaniemy na ścieżce wzrostu" - relacja z czatu z Pfleiderer Group

W czwartek, 4 października 2018 r. zorganizowaliśmy czat inwestorski z przewodniczącym rady nadzorczej Pfleiderer Group, Zbigniewem Prokopowiczem. Rozmawialiśmy o sytuacji finansowej spółki, polityce dywidendowej, zakończonym niedawno programie skupu akcji własnych i strategii dalszego rozwoju. W dyskusji wzięło udział ponad 320 inwestorów, a przedstawiciel spółki odpowiedział na około 30 pytań.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z przewodniczącym rady nadzorczej Pfleiderer Group, Zbigniewem Prokopowiczem, na którym rozmawiać będziemy o sytuacji finansowej spółki, zakończonym niedawno programie skupu akcji własnych i o planach dalszego rozwoju.

 

Spotkanie odbyło się w czwartek, 4 października 2018 r., o godz. 14:30.

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Dzień dobry, witam serdecznie na pierwszym czacie inwestorskim z Pfleiderer Group. Zapraszam do dyskusji.

Obrazek użytkownika Anonim
A. K.

Jaki przychód jest szacowany na koniec tego roku po słabszym pierwszym półroczu i czy to nie opóźni osiągnięcia zapowiadanego przychodu 1,2 mld euro w 2021 r

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Podtrzymujemy nasze cele określone w strategii, w tym zakładające osiągnięcie co najmniej 1,2 mld euro przychodów w 2021 r. Prognoz na 2018 rok nie publikowaliśmy, natomiast w pierwszej połowie tego roku sprzedaż Grupy wzrosła o ponad 5% r/r. Zakładamy, że w drugim półroczu pozostaniemy na ścieżce wzrostu.
Sytuacja rynkowa, którą obserwowaliśmy latem tego roku, była raczej przejściowa, spowodowana niższym popytem w segmencie meblarskim – wyjątkowo piękna pogoda nie zachęcała do spędzania czasu na zakupach. Już teraz widzimy odbicie na rynku, co powinno wspierać nasz biznes w najbliższych kwartałach.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy społka posiada określoną z góry politykę dywidendową?

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Tak, Pfleiderer Group zamierza regularnie dzielić się wypracowywanymi zyskami z akcjonariuszami. Nasza polityka dywidendowa zakłada wypłatę w formie dywidendy do 70% skonsolidowanego zysku netto. W ubiegłym roku spółka wypłaciła 1,10 zł dywidendy na akcję, a w tym roku 1,20 zł na akcję.

Obrazek użytkownika Anonim
Wiesław

Dlaczego spółka zdecydowała się na wypłatę tak dużej dywidendy w stosunku do zysków?

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Mamy zdrowy biznes, a nasz model biznesowy zapewnia generowanie dużej gotówki, co umożliwia nam wypłatę atrakcyjnych dywidend, bez wpływu na realizację inwestycji i naszej strategii.

Obrazek użytkownika Anonim
Inwestor dywidendowy

Dlaczego PFL robi i wypłate dywidendy i skup akcji? Nie lepiej skupić się tylko na dywidendzie, uzyskać wyższą stopę dywidendy i wtedy kurs akcji też by rósł?

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Zdecydowaliśmy się na buyback, gdyż uważamy, że akcje PFL są znacznie niedowartościowane w porównaniu do grupy spółek z branży materiałów budowlanych z Europy Zachodniej o porównywalnej skali działalności. Te porównywalne firmy notowane są przy wskaźnikach EV/EBITDA na poziomie 8,5 lub wyższym. Zachęcam do zerknięcia do naszej ostatniej prezentacji, na slajd 19: http://www.investor.pfleiderer.pl/upload/downloads/1h-2018-pfleiderer-gr...
Jeśli zastosowalibyśmy taki poziom wskaźnika do Pfleiderer Group (przy konsensusie EBITDA na 2018 wynoszącym 142,5 mln EUR), kapitalizacja rynkowa PFL powinna przekraczać 1 mld EUR. Aktualnie wynosi poniżej 2,2 mld PLN, czyli około 0,5 mld EUR.
Podsumowując, nasze akcje są wyjątkowo tanie, a zatem buyback w tych cenach jest bardzo korzystny dla wszystkich naszych akcjonariuszy.

Obrazek użytkownika Anonim
SM

Kurs akcji Pfleiderer jest o ponad 20% niżej niż przed rokiem. Czym Pana zdaniem można tłumaczyć taką przecenę i czy jest szansa na jej odwrócenie?

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Warto zauważyć, że akcje PFL w tym roku zachowują się lepiej niż główne indeksy. Od początku roku mWIG40 stracił kilkanaście procent, a sWIG80 ponad 20%, tymczasem kurs Pfleiderer wzrósł o kilka procent. Nie zmienia to faktu, że naszym zdaniem wartość godziwa jest wciąż znacznie wyższa niż obecna wycena rynkowa.
Jesteśmy firmą zarejestrowaną w Polsce, ale działającą w skali ogólnoeuropejskiej. Większość naszych przychodów i zysków pochodzi spoza Polski (głównie z Niemiec, Austrii i Szwajcarii). Dlatego odpowiednia grupa przedsiębiorstw do porównywania naszych wyników i wyceny to podobne paneuropejskie spółki.
Ostatnia wyprzedaż giełdowych spółek w Polsce jest w dużej mierze wynikiem czynników lokalnych, które doprowadziły część TFI do sprzedaży akcji spółek portfelowych. W średnim terminie oczekujemy, że inwestorzy uznają, że wycena naszej ogólnoeuropejskiej działalności nie powinna być uzależniona od lokalnych warunków na rynku akcji w Polsce.

Obrazek użytkownika Anonim
SM

"Pfleiderer Group liczy, że w 2018 roku wypracuje wynik EBITDA wyższy niż oczekiwania rynkowe i wyższy r/r" - jak to się może stać Pana zdaniem, z czego ma wynikać ten lepszy wynik EBITDA?

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Jak powiedział prezes Pfleiderer Group, prezentując wyniki za I półrocze, nasze zespoły mocno pracują i są mocno skoncentrowane na tym, aby przebić przewidywane przez rynek 142,5 mln euro EBITDA w 2018 r.
Bieżące zamówienia są na bardzo wysokim poziomie. Nasza strategia sprzedażowa nastawiona jest na wzrost sprzedaży produktów z wartością dodaną, z wyższą marżą. Jednocześnie stale podnosimy naszą efektywność oraz obniżamy koszty, a to przekłada się na lepsze marże.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Skąd ta dramatyczna różnica w wyniku drugiego kwartału w stosunku do wyniku rok wcześniej?

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Na wynik netto w drugim kwartale oraz w całym półroczu tego roku negatywnie wpłynęły niezrealizowane ujemne różnice kursowe związane z rozliczeniem pożyczki wewnątrzgrupowej. W I półroczu ubiegłego roku ten sam czynnik miał bardzo pozytywny wpływ na wynik netto. Jest to jednak wyłącznie efekt księgowy – nie ma on charakteru gotówkowego, w związku z tym nie powinien mieć wpływu na wycenę Spółki.
Raportowana EBITDA wzrosła natomiast w I półroczu 2018 roku o 5% r/r, a po oczyszczeniu o zdarzenia jednorazowe wzrost EBITDA sięgnął niemal 12%.

Obrazek użytkownika Anonim
Akcjonariusz

Deklarujecie Państwo, że ma rosnąć EBITDA, ale czy realne jest że udział produktów wysokomarżowych jeszcze wzrośnie w całej sprzedaży. W ostatnim raporcie podaliście Państwo, że to już 64% przychodów. Czy jest tam jeszcze miejsce na wzrost?

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Jeżeli chodzi o nasze podstawowe produkty, to jesteśmy blisko pełnego wykorzystania obecnych mocy produkcyjnych. Jednocześnie nowe inicjatywy likwidujące „wąskie gardła” pozwalają na zwiększenie naszych możliwości bez konieczności tworzenia nowych linii.
Jeżeli chodzi o produkty o wartości dodanej, z wyższą marżą – tutaj mamy jeszcze zapas mocy produkcyjnych i widzimy znaczny potencjał wzrostu. Na tę grupę produktową jest ukierunkowana nasza nowa strategia sprzedaży. Obejmuje ona inteligentną segmentację rynku, wzmożone działania marketingowe, oraz poszarzenie bazy klientów o nowe podmioty.
Nasze działania marketingowe stwarzają możliwości zwiększenia sprzedaży produktów o wartości dodanej do obecnych klientów, na nowych rynkach oraz w segmentach rynku klienta końcowego, których wcześniej nie obsługiwaliśmy. Oczekujemy, że doprowadzi to do znacznego wzrostu w ciągu najbliższych kilku lat. Takimi niszowymi segmentami są np. hotele czy statki wycieczkowe.

Obrazek użytkownika Anonim
Anna

W zmienionej jakiś czas temu strategii padło takie założenie, że udział wysokomarżowych produktów ma rosnąć. Czy jest to realizowane i jakie zmiany w tym udziale nastąpiły od zeszłego roku?

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Potwierdzam. Naszą strategią jest wzrost zysków poprzez zwiększanie sprzedaży produktów o wartości dodanej oraz dodatkowe działania mające na celu poprawę wydajności i obniżenie kosztów.
Widzimy tutaj stałe postępy, aczkolwiek chcielibyśmy osiągnąć więcej.
W naszym zakładzie w Leutkirch mamy zainstalowaną nową linię lakierowania, która zwiększa nasze możliwości produkcyjne produktów o wartości dodanej. To największy i najbardziej zaawansowany zakład typu "Hot Coating" na świecie.
Zainwestowaliśmy w nową powierzchnię magazynową w Wielkiej Brytanii – rynku o wysokim udziale sprzedaży produktów wysokomarżowych. Dzięki temu możemy skrócić czas realizacji zamówień naszych klientów. Krótszy czas realizacji sprawia, że jesteśmy atrakcyjniejszym dostawcą na tym rynku dla produktów o wartości dodanej, co powinno prowadzić do zwiększenia ich wolumenu.

Obrazek użytkownika Anonim
A. K.

Proszę o podanie głównych celów do realizacji w nadchodzących miesiącach i jak zwiększą się, czy może zmniejszą nakłady inwestycyjne

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Naszym podstawowym celem jest osiągnięcie zysku operacyjnego EBITDA na poziomie przewyższającym obecny konsensus rynkowy. Ponadto, chcemy zwiększać udział produktów wysokomarżowych w sprzedaży, zgodnie z naszą strategią. Po trzecie, zmierzamy do ciągłej poprawy operacyjnej poprzez zwiększenie produktywności oraz obniżkę kosztów, w tym tzw. kosztów ogólnozakładowych.
Jeśli chodzi o planowane nakłady inwestycyjne w tym roku, szacujemy, że wyniosą około 75 mln euro.
Dokonaliśmy m.in. znaczącej inwestycji w naszą fabrykę w Neumarkt, aby zwiększyć poziom recyklingu drewna. W tej chwili w tym zakładzie prawie 50% produkcji może być wykonane z drewna z recyklingu. Poprawia to naszą pozycję kosztową, ale również naszą pozycję w zakresie zrównoważonego rozwoju i wpływu na środowisko, a to jest coraz ważniejsze dla klientów.

Obrazek użytkownika Anonim
pfleidek

kiedy będzie lepiej?

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Nigdy nie jest tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej. Naszym celem jest stała poprawa wyników.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jeśli pogoda wpływa negatywnie na zachowania kupujących produkty Pfleiderer, to jak wygląda kwestia wolnych niedzieli? Czy też jest to przez Państwa odczuwalne?

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Wolne niedziele nie mają wpływu na naszą sprzedaż.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Przed wakacjami była rekomendacja od BZ WBK z cena docelowa 44 zł. Czy założenia z tej rekomendacji są Pana zdaniem wciąż realne, biorąc pod uwagę gorszy III kwartał?

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Nigdy nie wypowiadamy się na temat konkretnych rekomendacji rynkowych, ale - tak jak powiedział CEO Spółki podczas ostatniej konferencji wynikowej - ciężko pracujemy nad tym, aby przebić obecny konsensus rynkowy.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Co dalej z buy-backiem akcji własnych. W tej chwili kurs jest poniżej proponowanych 40 zł.

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

W wyniku ostatniego buy-backu mamy obecnie niemal 20% akcji własnych i nie planujemy dalszego skupu w najbliższym czasie.

Obrazek użytkownika Anonim
Zaniepokojony

Trzy szybkie i dość wredne pytania: 1) Skąd pomysł na skup, który nadwyrężał wskaźniki finansowe? 2) Jakie są prognozy zarządu dla rynków płyty kiedy producenci mebli raportują o skokowym spadku popytu (np. Forte)? 3) Czy potencjalny przejmujący prowadzi już due diligence? :)

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

1) Na to pytanie już odpowiedzieliśmy. Jesteśmy głęboko przekonani, że akcje PFL są mocno niedowartościowane. Spółka generuje gotówkę, co umożliwi poprawę wskaźników zadłużenia począwszy od czwartego kwartału.
2) Cały czas obserwujemy silny popyt z tego segmentu, czego potwierdzeniem jest pełne wykorzystanie naszych mocy w produktach podstawowych.
3) Jesteśmy spółką giełdową i o każdym takim potencjalnym procesie jesteśmy zobowiązani oficjalnie poinformować.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak bardzo wpłynęło na przychody z ostatniego półrocza otworzenie lini lakierniczej Leutkirch

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Nowa linia lakiernicza w Leutikrch zwiększa nasze możliwości w produkcji wyrobów o wartości dodanej. Obserwujemy duże zainteresowanie tymi produktami, z miesiąca na miesiąc rosną zamówienia. Zgodnie z biznes planem, dojście do pełnego wykorzystania zdolności produkcyjnych tej linii zajmie około 2-3 lat.

Obrazek użytkownika Anonim
Rob

na co zostanie przeznaczone 70 mln euro założone w strategii w przyszłym roku?

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Na dalsze inwestycje związane z eliminacją tzw. wąskich gardeł w celu zwiększenia zdolności produkcyjnych, inwestycje odtworzeniowe, zwiększenie udziału drewna z recyklingu oraz inicjatywy zmierzające do poprawy efektywności kosztowej.

Obrazek użytkownika Anonim
Marcin

Co musi się wydarzyć, żeby spółka odzyskała wcześniejszą rentowność. Czy słabe wyniki to efekt presji płacowej czy też kosztu surowców?

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

W ciągu ostatnich trzech lat Spółka zwiększa sprzedaż oraz poprawia poziom i marżę EBITDA. Wzrost koszt produkcji został przeniesiony na ceny produktów.

Obrazek użytkownika Anonim
Marcin

Czy spółka ma pomysł co zrobić jak boom budowlany spowolni. Niewykluczone, że nastąpi to już w przyszłym roku - co wtedy?

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Nasza strategia zakłada wzrost sprzedaży produktów wysokomarżowych charakteryzujących się zdecydowanie mniejszą cyklicznością, oraz ciągłą poprawę efektywności operacyjnej i pozycji kosztowej. Możemy powiedzieć, że po stronie kosztowej nieustannie przygotowujemy się na gorsze czasy, ciągle dbając o jak największą efektywność procesów.
Długoterminowy obraz rynków, na których obecny jest Pfleiderer, pozostaje bardzo obiecujący. Przypomnijmy, że Polska i inne rynki Europy Centralnej stanowią około 30% naszych przychodów, a Europa Zachodnia - około 70%.

Obrazek użytkownika Anonim
Zenon F.

Patrząc na wskaźniki płynności można odnieść wrażenie, że spółka ma z nią problemy. czy zarząd mógłby się ustosunkować do pogarszających się w ostatnich latach wskaźników płynności i czy uważa sytuację za bezpieczną?

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Spółka nie ma żadnych problemów z płynnością i generuje wysoki poziom gotówki, umożliwiający inwestycje i wypłatę sowitych dywidend akcjonariuszom.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

W zeszłym roku spółka zapowiadała, że wprowadzenie jednolitej linii produktów na wszystkich rynkach powinno sprzyjać wynikom finansowym. Jest zupełnie inaczej, dlaczego?

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Ujednolicenie linii produktów zostało zrealizowane i wpłynęło pozytywnie na wyniki finansowe firmy. Jednocześnie, w 2017 i 2018 r. obserwowaliśmy stały wzrost cen materiałów, które niekorzystnie wpływały na rentowność. Stopniowo ten wzrost został przeniesiony na ceny produktów, przekładając się na poprawę wyników.

Obrazek użytkownika Anonim
Spekulant

Jakie czynniki, w Pana ocenie, mogłyby pomóc zmniejszyć lukę wycenową pomiędzy Pfleidererem a zagranicznymi spółkami porównywalnymi?

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Bieżąca wycena, relatywnie niska w porównaniu do wycen na rynkach zachodnich, spowodowana jest bieżącą sytuacją polskiej giełdy. Wierzymy, że inwestorzy docenią efekty podejmowanych przez nas działań, co przełoży się na wycenę zbliżoną do wycen porównywalnych spółek zagranicznych.

Obrazek użytkownika Anonim
Analityk

Jakimi kowenantami jest objęty dług spółki. Czy pogorszenie wyników finansowym nie zagraża ich złamaniu?

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Obecne zadłużenie Spółki nie jest objęte kowenantami, w związku z tym nie ma takiego zagrożenia. Ponadto, począwszy od czwartego kwartału spodziewamy się systematycznej poprawy wskaźnika dług netto do EBITDA.

Obrazek użytkownika Anonim
Spekulant

Czy zamierzają Państwo się jakoś zabezpieczyć przed rosnącymi cenami energii elektrycznej?

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Jeśli chodzi o Polskę, w około 90% zabezpieczyliśmy ceny zakupu energii do końca 2019 r. Na rynku niemieckim naszym naturalnym hedgingiem jest własne wytwarzanie energii z biomasy, którą sprzedajemy na rynek. W związku z tym, wpływ wzrostu cen energii będzie bardzo ograniczony.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Nakłady inwestycyjne mocno wzrosły. Na co przeznaczone zostały dodatkowe środki i kiedy można się spodziewać pierwszych zwrotów z tego kapitału, za ile mniej wiecej kwartałów?

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Jeśli chodzi o kierunki inwestowania, odpowiedzieliśmy już na to w jednym z wcześniejszych pytań. Uzupełniając, większość naszych inwestycji ma okres zwrotu poniżej 3 lat, lub ma charakter odtworzeniowy.

Obrazek użytkownika Anonim
Spekulant

Czy może Pan wymienić przykłady "wąskich gardeł"?

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Przykładem działania likwidującego "wąskie gardła" była zmiana oprogramowania linii produkcyjnej, co usprawniło jej pracę i zwiększyło możliwości wytwórcze, bez konieczności inwestowania w sprzęt. Drugim takim przykładem była wymiana jednego z elementów prasy produkcyjnej. Mówimy o wielu podobnych niskokosztowych działaniach.

Obrazek użytkownika Zbigniew Prokopowicz
Zbigniew Prokopowicz

Szanowni Państwo,
bardzo dziękuję za zainteresowanie naszą Spółką i udział w dzisiejszym czacie. Nie zdążyłem odpowiedzieć na wszystkie pytania. Jestem przekonany, że będziemy mieć jeszcze niejedną okazję do dyskusji. Zachęcam też do bieżącego kontaktu z naszym zespołem IR: http://www.investor.pfleiderer.pl/kontakt-ri-817-615-932-122.-367-968-40...
Życzę udanych inwestycji!

Zostaw swój e-mail: przypomnimy Ci o zbliżającym się czacie, na kilka minut przed jego rozpoczęciem

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.