"Chcemy utrzymać trend rosnącej dywidendy i obecnie nie widzimy zagrożenia dla jej wzrostu" - relacja z czatu z Grupą AMBRA | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
13 lis 2018, 17:01

"Chcemy utrzymać trend rosnącej dywidendy i obecnie nie widzimy zagrożenia dla jej wzrostu" - relacja z czatu z Grupą AMBRA

We wtorek, 13 listopada 2018 r. zorganizowaliśmy czat inwestorski z prezesem zarządu Grupy AMBRA, Robertem Ogórem oraz wiceprezesem, Piotrem Kaźmierczakiem. W czasie dyskusji przedstawiciele spółki odpowiadali na pytania dotyczące wyników finansowych spółki, polityki dywidendowej, sytuacji na rynku alkoholi, rozwoju swoich marek na zagranicznych rynkach oraz dalszej strategii działania Grupy. W spotkaniu wzięło udział 450 inwestorów. Przedstawiciele spółki odpowiedzieli na 30 pytań. Zapraszamy do lektury całego zapisu czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z prezesem zarządu spółki, Robertem Ogórem oraz wiceprezesem, Piotrem Kaźmierczakiem, na którym rozmawiać będziemy o wynikach finansowych spółki oraz o planach dalszego rozwoju.

 

Spotkanie odbędzie się we wtorek, 13 listopada 2018 r. o godz. 14:30. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Witamy serdecznie na kolejnym czacie i zapraszamy do zadawania pytań.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Nasza najnowsza prezentacja jest dostępna na naszej stronie internetowej - zapraszamy do pobierania: https://www.ambra.com.pl/assets/RI/Prezentacje/AMBRA_Q1_2018-2019.pdf

Obrazek użytkownika Anonim
Krzysztof

Czy także w tym kwartale były zdarzenia jednorazowe, które mają wpływ na wynik? - jak bardzo się on zmienił przez te wydarzenia?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie było znaczących zdarzeń jednorazowych, natomiast istotnym czynnikiem wpływającym na wynik było przesunięcie kosztów marketingu w kwocie około 1 mln zł. O taką kwotę koszty te powinny być niższe w kolejnych kwartałach. Wyższe były również koszty zakupu wina i koszty wynagrodzeń. Utrzymaliśmy natomiast bardzo dobrą dynamikę sprzedaży.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy od strony finansowej, albo prognoz na przyszłość, spadek kursu jest uzasadniony według państwa?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Uważamy, że trend spadkowy akcji jest oderwany od kondycji spółki i jej wyników, dołuje cały indeks SWIG80, na tym tle wypadamy zdecydowanie lepiej. Fundamentalna wartość spółki rośnie i powinno to znaleźć odzwierciedlenie w kursie akcji w dłuższym okresie.

Obrazek użytkownika Anonim
Rad.

Czy podwyżka cen prądu będzie zauważalna w kosztach w Państwa branży?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Udział kosztów energii w naszej branży nie jest wysoki, jednak wzrost kosztów zauważalny jest również np. w kosztach transportu, oczywiście również w wynagrodzeniach, co negatywnie wpływa na zyski. Wprowadzane w tej chwili podwyżki cen sprzedaży powinny jednak umożliwić poprawę rentowności w kolejnych kwartałach.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Dzień dobry,

 

Czy w tym roku obrotowym planowane są większe inwestycje, przejęcia itp?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie są planowane znaczące jednorazowe inwestycje czy przejęcia. Na bieżąco odnawiamy nasze linie produkcyjne, żeby zapewnić wysoką jakość i móc szybko wdrażać nowe produkty. Monitorujemy rynek możliwych przejęć i jesteśmy przygotowani na potencjalne okazje zakupowe, jednak nie przewidujemy znaczących transakcji w najbliższym okresie.

Obrazek użytkownika Anonim
Akcjonariusz1050

Gratuluję pomysłu z modernizacją Centrum WINA i dołączeniem oferty Distiller Limited. Jak szybko bedzie to mozna zobaczyć w wynikach? Czy na tych produktach jest lepsza marża?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

W przededniu premiery Distillers Limited udział alkoholi mocnych w sprzedaży sklepów CENTRUM WINA wynosił 15%. Potencjał wynikający z wydatków konsumenckich na alkohole mocne premium jest tymczasem nie mniejszy niż wydatki na wino. Od stycznia 2019 r. rozpoczynamy rebranding sklepów oraz aktywacje Distillers Limited, z którą będziemy docierać do nowych grup konsumentów. Oczekujemy już w roku 2019 pozytywnego wpływu na wzrost sprzedaży w sklepach. Równolegle "Distillersi" ruszają do "naszych" restauracji obsługiwanych przez CENTRUM WINA. Marża na alkoholach mocnych z własnego importu jest porównywalna do marż na winach.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy ekspansja na zachód Europy jest rozważana przez zarząd?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nie, koncentrujemy się na wzroście w krajach, w których już jesteśmy obecni, tzn. w Polsce, Czechach, Słowacji i Rumunii. Tam też chcemy rosnąć poprzez rozwój naszych marek nie tylko poprzez wzrost udziałów rynkowych ale również poprzez wchodzenie w nowe kategorie alkoholowe. Widzimy duże potencjały rozwoju sprzedaży i poprawy zysków na tych rynkach przy jednoczesnym wykorzystaniu synergii z istniejącymi już operacjami rynkowymi.

Obrazek użytkownika Anonim
Mariusz

Jakie nakłady inwestycyjne związane z Distilers Limited przewiduje zarząd w roku 2018 - 2019?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Przewidujemy, że nakłady pozostaną w granicach ok. 500-600 tys. zł.

Obrazek użytkownika Anonim
Berroh

Czy w dalszym ciągu obiecujecie ze kolejna dywidenda za bieżący rok obrachunkowy będzie na wyższym poziomie nominalnie niż w roku obecnym tj. Powyżej 68 groszy na akcje ?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Chcemy utrzymać trend rosnącej dywidendy i obecnie nie widzimy zagrożenia dla jej wzrostu. Oczywiście ostateczne decyzje będą podejmowane w momencie, kiedy będą znane wyniki całego roku.

Obrazek użytkownika Anonim
Mariusz

Czy przewidujecie też jakieś nakłady inwestycyjne na Centrum Wina, mam na myśli zwłaszcza otwarcie nowych likalizacji?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Nie wykluczamy otwarcia 2-3 nowych sklepów pod warunkiem pojawienia się atrakcyjnych lokalizacji.

Obrazek użytkownika Anonim
benito19

Proszę o komentarz jaka jest tego przyczyna -

 

wzrost kosztów marektingu dystrybucji i prowizji - wzrost o 26 % - przy wzroście sprzedaży o 8 %???!!!

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Jest to sezonowe przesunięcie. O tę kwotę niższe będą koszty w kolejnych kwartałach.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy taka dynamika wzrostu win musujących jest do utrzymania w dalszych kwartałach?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Duża dynamika z I kwartału wynika w części z ogólnorynkowego trendu. W większej części jednak z faktu, że wina musujące stały się popularne latem. Na kolejne kwartały, a zwłaszcza na okres sezonu grudniowego oczekujemy niższej dynamiki wzrostu.

Obrazek użytkownika Anonim
Krzych

Czy rozwój nowej marki Distilers Limited i Centrum Wina będzie finansowany kapitałem własnym czy długiem?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Finansowanie rozwoju CENTRUM WINA i Distillers Limited oparte będzie na przepływach operacyjnych.

Obrazek użytkownika Anonim
Akcjonariusz1050

Ten spadek marży martwi, ale czy to nie jest też efekt bazy, czy w zeszłym roku nie było akurat w tym okresie zdarzeń jednorazowych i gdyby oczyścić zeszłoroczny wynik to nie byłoby takiego spadku?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Istotny wpływ miały zyski jednorazowe w pierwszym kwartale ub. r. obrotowego. Poprawiły one ubiegłoroczny wynik na poziomie EBIT o 1,6 mln zł i na poziomie zysku netto o 0,6 mln zł. Po uwzględnieniu tego czynnika spadek jest mniejszy.

Obrazek użytkownika Anonim
Karollo80

Co spowodowało tak istotny spadek zyskowności spółki?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Przesunięcie kosztów marketingu wpłynęło na pogorszenie EBIT o 1 mln zł. Rentowność marży ze sprzedaży spadła w tym czasie o 1,5 punktu procentowego - ze względu na wzrost koszów zakupu wina. Jednocześnie rosły też koszty wynagrodzeń - ze względu na oczekiwania płacowe i rynek pracy.

Obrazek użytkownika Anonim
PP

Z czego wynika ten wzrost kosztów i czy jest to zjawisko przejściowe? Jeśli nie to co zarząd zamierza zrobić w celu ich ograniczenia?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Po dobrych zbiorach wina roku 2018 oczekujemy zmniejszenia presji cenowej, co jednak z uwagi na proces technologiczny będzie widoczne dopiero pod koniec roku obrotowego. Presja płacowa jest w ujęciu makroekonomicznym na rok 2019 scenariuszem nadal z wieloma niewiadomymi. Jeżeli chodzi o wpływ cen zakupu na marże ze sprzedaży, to jesteśmy w procesie wdrażania podwyżek cen sprzedaży. Działania pod adresem kosztów osobowych są kwestią bardziej złożoną, gdyż wiążą się również z potrzebą utrzymania wysokiego poziomu jakości i know-how zgromadzonego w naszej organizacji.

Obrazek użytkownika Anonim
Invest

Na horyzoncie pojawia się perspektywa drastycznego wzrostu inflacji w Polsce, to dobra czy zła wiadomość dla spółki?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Drastyczny wzrost inflacji, to nie jest dobra wiadomość, ale nie dostrzegamy na razie takiej groźby. Na pewno podwyższanie cen sprzedaży nie jest łatwe na konkurencyjnym rynku, ale jeżeli inflacja naprawdę drastycznie wzrośnie, podwyżki wdrażać będą wszyscy producenci.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Dzień dobry,
kiedy można spodziewać się rozszerzenia oferty Distillers Limited o nowe marki mocnych alkoholi? O ile dobrze pamiętam zapowiedziane było 100 rodzajów whisky. Na razie oferta skupia się na mało popularnych pozycjach.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Strategia Distillers Limited skoncentrowana jest wokół oferty producentów niekoncernowych, unikalnych produktów dla miłośników poszukujących "czegoś lepszego" niż popularne marki z supermarketów. Strategia ta odpowiada na podobny trend i potrzeby konsumentów premium co strategia CENTRUM WINA.

Obrazek użytkownika Anonim
Karollo80

Czy to jest początek negatywnej tendencji, czy jednorazowa sytuacja?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Nasze wyniki wykazują rosnący trend i nie widzimy powodów, żeby to się miało zmieniać. Nawet jeżeli nie w każdym roku możliwy jest wzrost zysków, to AMBRA ma silne fundamenty: marki, ludzi, know-how, które będą pracować na wzrost wyników w kolejnych latach.

Obrazek użytkownika Anonim
Mikołaj

Dziękujemy za kolejny czat inwestorski!

 

Czy przewidujecie panowie dalszy wzrost kosztów pracowniczych? Czy jest jakiś pomysł na ich zrównoważenie? Czy koszt ten jest wynika z realiów rynkowych czy przełoży się jakoś na wzrost przychodów?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Zgodnie z realizowaną strategią wysokiej wartości dodanej koncentrujemy się na obszarach rynkowych: a) o charakterze premium, b) z potencjałem wzrostu. W tych obszarach rozwijamy projekty z potencjałem innowacyjnym. W parze z taką aspiracyjną strategią rynkową idzie potrzeba rozwoju kapitału ludzkiego, kompetencji i biznesowego know-how. Do tej pory nasza strategia nakierowana na jakość biznesową bilansowała się dla akcjonariuszy pozytywnie. Zakładamy, że tak będzie również w przyszłości.

Obrazek użytkownika Anonim
Karollo80

Gratuluję natomiast osiągnięcia wzrostu przychodów. Czy na tym wzroście w przyszłości da się Państwa zdaniem powrócić do lepszej zyskowności biznesu?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Oczywiście, dynamika sprzedaży na poziomie 7%-10% umożliwi poprawę wyników w średnim okresie. Najpierw musimy powrócić do standardowej rentowności marży, co nastąpi poprzez podwyżki cen.

Obrazek użytkownika Anonim
K.

Jakie będą te "nowe kategorie alkoholowe" do wprowadzenia w Czechach, Słowacji i Rumunii. Kiedy to nastąpi i jaki to może mieć wpływ na zwiększenie przychodów z tych krajów?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Od kilku lat dynamicznie rośnie w Czechach i na Słowacji nasza sprzedaż brandy pod marką PLISKA. Nową kategorią dla spółki ZAREA w Rumunii jest również cydr pod marką DACIC. Kolejne otwarcia w przygotowaniu.

Obrazek użytkownika Anonim
Gosc

Czy na wynik win musujących miało wpływ pojawienie się fresco frizzante?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Fresco Frizzante nie jest zaliczane do win musujących - to wino lekko musujące zaliczane jest do win stołowych.

Obrazek użytkownika Anonim
Karollo80

Czy zamierzacie Państwo wykorzystać jakoś podniesioną zdolność kredytową, która się pojawiła?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

O ile pojawią się ciekawe cele przejęć to tak, jeżeli nie będziemy zwiększać dywidendę.

Obrazek użytkownika Anonim
Mario

Czy AMBRA będzie miała wyłączność na marki Whisky oferowane w Distilers Limited?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Tak. Podobnie jak w przypadku CENTRUM WINA nasi dostawcy "Distillersi" to partnerzy, dla których jesteśmy w Polsce wyłącznym importerem i dystrybutorem. W ofercie sklepów oprócz tego znajduje się również ograniczona lista znanych marek dla klientów szczególnie do nich przywiązanych.

Obrazek użytkownika Anonim
Akcjonariusz1050

No i jak wypadły zbiory winogron w 2018 r. Jaki to będzie miało potencjalny wpływ na wynik?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Zbiory wina w Europie były w tym roku większe niż rok temu. We Włoszech - głównym dostawcy naszych win do produkcji o ok. 15%.

Obrazek użytkownika Anonim
Akcjonariusz1050

Dziękuję za odpowiedź ws. efektu bazy. A czy liczyli Państwo taki oczyszczony wynik netto z tych zdarzeń zeszłoroczny i z tegorocznego przesunięcia ebitda?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Tak, po korekcie o wszystkie czynniki, które powinny się odwrócić lub są jednorazowe, tzn. o spadek marży, zyski jednorazowe ub. r. i przesunięcie kosztów marketingu wynik operacyjny pozostałyby na poziomie ub.r.

Obrazek użytkownika Anonim
Dawid

Czy zamierzają Państwo rozszerzyć swoją działalność o małe browary produkujące piwa rzemieślnicze/kraftowe/restauracyjne? Rozchodzi mi się tu głównie o przejęcia małych ale bardzo dobrze prosperujących browarów.

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Mamy wiele projektów rozwojowych na szybko rosnącym rynku win i innych alkoholi premium i na nich będziemy koncentrować się w pierwszym rzędzie.

Obrazek użytkownika Anonim
Gosc2

Witam, czy spółka spodziewa się wzrostu sprzedaży w kategorii cydrow w nachodzącym kwartale?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Rynek cydru przechodzi proces transformacji. Po pierwszej euforii z kategorii odeszła część młodych konsumentów i tzw. imprezowiczów. Cydr nie tylko z uwagi na cenę - ponad dwukrotnie wyższą od piwa - okazał się kategorią premium. Odejście konsumenta masowego spowodowało spadki w ostatnich 2 latach, których nie równoważyli nowi konsumenci głównie przychodzący z wina. Na tym tle pozycja Cydru Lubelskiego jeszcze bardziej się umocniła przekraczając ostatnio 60% rynku. W I kwartale odnotowaliśmy wzrost sprzedaży Cydru Lubelskiego. Oczekujemy konsolidacji rynku wokół idei produktu regionalnego wysokiej wartości i z tej bazy powrotu do stopniowych wzrostów kategorii.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Serdecznie dziękujemy za pytania i zainteresowanie naszą spółką i już dzisiaj zapraszamy na konferencję półroczną w lutym 2019 r.

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.