Relacja czatu z prezesem Legimi: Koncentrujemy się na realizacji wcześniej ogłoszonej strategii, czyli rozwoju na rynku polskim i niemieckim
Obrazek użytkownika Czaty
15 lut 2022, 13:02

„Koncentrujemy się na realizacji wcześniej ogłoszonej strategii, czyli rozwoju na rynku polskim i niemieckim” - relacja czatu z prezesem Legimi

We wtorek 15 lutego 2022 r. odbył się czat inwestorski z prezesem zarządu Legimi, Mikołajem Małaczyńskim. Podczas spotkania rozmawialiśmy o wynikach finansowych za IV kwartał 2021 roku. Inwestorzy zadawali również pytania o rozwój na rynku niemieckim, możliwe akwizycje, sezonowość biznesu oraz Legimi 4.0.

W spotkaniu udział wzięło 400 osób, a prezes zarządu odpowiedział na blisko 20 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z prezesem zarządu Legimi, Mikołajem Małaczyńskim. Podczas spotkania porozmawiamy o wynikach finansowych spółki za IV kwartał 2021 roku oraz dalszych planach rozwoju.

 

Spotkanie rozpocznie się we wtorek, 15 lutego 2022 r. o godz. 11:00. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

 

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Dzień dobry,

 

witam wszystkich uczestników czatu. Przez najbliższą godzinę postaram się odpowiedzieć na wszystkie zadane pytania. W przypadku dodatkowych pytań zapraszam do kontaktu pod adresem ir[at]legimi[dot]com Dodatkowo zachęcam do zapoznania się z raportem za Q4 2021 - https://www.legimi.pl/relacje-inwestorskie/raporty-legimi/ Zaczynajmy :)

Obrazek użytkownika Anonim
Matt

Czy Legimi ma w planie dalsze przejęcia? Jakie są cele na dalszy rozwój?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Obecnie nie zapowiadamy przejęć innych firm ani rozwoju poprzez akwizycje. Koncentrujemy się na realizacji wcześniej ogłoszonej strategii, czyli rozwoju na rynku polskim i niemieckim. W miarę powstawania nadwyżek finansowych będziemy uruchamiać kolejne rynki, na których pojawimy się w podobny sposób do rynku niemieckiego - najpierw poprzez soft launch, a następnie budowanie rentownego wzrostu.

Obrazek użytkownika Bernard
Bernard

czy spółka będzie emitowała nowe akcje w 2022 roku?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Postrzegamy emisję akcji jako najdroższą formę finansowania w obecnej sytuacji. Proszę zwrócić uwagę, że Legimi zmniejszyło zadłużenie i nadal pracuje nad poprawą parametrów bilansowych. Takie są wg oceny zarządu oczekiwania większości akcjonariatu. Istnieje potencjał zwiększenia lewaru na wypadek pojawienia się atrakcyjnej szansy inwestycyjnej, która by to uzasadniała, tak jak spółka pracowała z kapitałem obcym wcześniej. Na ten moment jednak nie ma takich sprecyzowanych planów. Będąc precyzyjnym - w ramach programu motywacyjnego przewidziana jest emisja warrantów subskrypcyjnych, o czym informowaliśmy w komunikatach espi wcześniej, lecz jest to relatywnie mały pakiet.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak Pan ocenia postępy w rozwoju na rynku Niemieckim?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Tempo rozwoju na rynku niemieckim się zwiększa. Jest to zasługa wzrostu atrakcyjności katalogu treści, który obecnie wynosi ok. 180K pozycji jak również stopniowego wzrostu rozpoznawalności marki na rynku. Przypomnijmy że głównym źródłem ruchu do niemieckiego serwisu Legimi.de jest nasza druga aplikacja, którą tam rozwijamy - Readfy.com. Użytkownicy tej unikalnej w Niemczech aplikacji uzyskują dostęp do ok. 130 tys. pozycji bezpłatnie - za cenę przerw w lekturze na reklamy, emitowane w aplikacji. Organiczny ruch jest wciąż najbardziej opłacalnym źródłem użytkowników dla Legimi.de. W planach mamy zwiększenie zaangażowania marketingowego, aby przyspieszyć rozwój tego rynku. Dobrze oceniamy stopień zadowolenia użytkowników z jakości oferty, którą zbudowaliśmy na rynku niemieckim, dlatego taki krok jest uzasadniony.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak wyglądają plany rozwoju na pozostałych rynkach DACH?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Obecnie Legimi nie profiluje swoich usług wyłącznie pod rynek niemiecki, jesteśmy otwarci na wszystkich użytkowników z obszaru DACH. Decydujące jest wsparcie marketingowe, oferujące perspektywę rentownego wzrostu i na tym się obecnie skupiamy.

Obrazek użytkownika Midas
Midas

Dzień dobry Panie Prezesie. Jak ocenia Pan i ile wynosi średnia ilość przeczytanych stron na użytkownika w 4Q? Jak kształtuje się sezonowo?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Czytelnictwo faktycznie podlega zjawisku sezonowości. Jest to obserwacja, która potwierdza się w kolejnych latach. W okresie wakacyjnym spada zainteresowanie audiobookami, które są chętniej użytkowane w trakcie tzw. roku szkolnego i towarzyszą nam w dojazdach do pracy. W okresie zimowym za to - z uwagi na krótsze dni i więcej czasu spędzanego w domu, obserwujemy zwiększenie zainteresowania czytaniem. Ten trend nie dotyczy wyłącznie dni świątecznych, czyli szczytu prezentowego. Chodzi o istniejących i nowych użytkowników, którzy są bardziej aktywni.

Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
Rafał Irzyński

Czym jest spowodowane podwojenie wydatków na wartości niematerialne w 4q21 (1,36 mln zł) vs. 3q21?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Rozpoczęliśmy nowy projekt B+R - jest to zapowiadany mechanizm rekomendacji z elementami sztucznej inteligencji. Część prac realizowanych jest przez zespoły zewnętrzne, wyłonione w ramach przetargu, a część ma charakter wewnętrzny i opracowywana jest przez nasz zespół. Projekt ten wymaga pewnych prac przygotowawczych, refinansowanych w ramach tzw. kosztów ogólnych w budżecie projektu. Prace te sfinansowane muszą zostać na początku projektu, tj. w 4 kwartale i 1 kwartale 2022.

Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
Rafał Irzyński

Jaka kwota z przyznanej niedawno dotacji wpłynęła do spółki w 4q21 i czy jakaś kwota może wpłynąć w 1q22?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Zaliczki nie mogą przekraczać wartości 10% kwoty dofinansowania i są rozliczane kwartalnie. Spółka będzie w każdym kwartale występować o zaliczkę i refinansowanie poniesionych wydatków.

Obrazek użytkownika Bernard
Bernard

jak wzrost stóp procentowych wpłynie na wyniki firmy w 2022 r tzn. o jaką wartość będą niższe?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Wzrosną koszty obsługi długu bankowego, natomiast odsetki od obligacji maja kupon stały. W związku z podniesioną stawką wibor spodziewamy się ok. 40-50 tys. PLN wyższych kosztów finansowych związanych z kredytem bankowym.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jakie są Państwa pomysły i plany w zakresie zyskowności spółki? Czy zrezygnowaliście z niej na stałe na rzecz inwestycji w dynamiki wzrostu całego biznesu, czy to jednorazowy wypadek przy pracy?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Warto prześledzić historyczne raporty, z których wynika, że w IV kwartale w skutek sezonowości spółka zwykle notowała niższe marże, a jednocześnie aktywnie pozyskiwała nowych użytkowników. Jako podmiot z rynku NC zdecydowanie opowiadamy się za strategią zdobywania rynku, a nie budowania na tym etapie wysokiej zyskowności. Dodatkowym argumentem jest fakt, że optyka zarządu jednocześnie będącego imiennymi akcjonariuszami spółki, których akcje nie są notowane jest zdecydowanie długoterminowa. Często podkreślamy, że zachęcamy do współinwestowania z nami w długim okresie.

Obrazek użytkownika Paweł Biedrzycki
Paweł Biedrzycki

Czy możemy prosić o komentarz na temat doniesień związanych z perspektywą drastycznego wzrostu kosztu produkcji książek w papierze. W jaki sposób może to się przełożyć na ceny ostateczne oraz na rynek e-książki?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Panie Pawle, pamiętajmy, że cena papieru stanowi zaledwie niewielki ułamek ceny okładkowej całej książki. Istotnie mówimy o kilkudziesięcioprocentowych podwyżkach cen papieru, które mogą przełożyć się na kilkuzłotowe podwyżki cen okładkowych. Z pewnością jest to bodziec dla czytelników, aby rozejrzeć się za bardziej optymalnymi kosztowo rozwiązaniami, jakim jest abonament. Nie przeceniałbym jednak skali tego zjawiska. Cena książki drukowanej wciąż jest w Polsce niewysoka w porównaniu z innymi dobrami kultury i formami rozrywki.

Obrazek użytkownika SebastianK
SebastianK

Czy spółka ma zamiar podnosić ceny z związku z inflacją?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Na bieżąco obserwujemy informacje zwrotne od naszych użytkowników dotyczące ich wrażliwości cenowej. Nie chcielibyśmy dokładać się do koszyka podwyżek, pamiętajmy, że abonament ma charakter stałego comiesięcznego zobowiązania.

Obrazek użytkownika Paweł Biedrzycki
Paweł Biedrzycki

Czy spółka zwiększone czytelnictwo związane z dużą liczbą osób przebywających na kwarantannie w IV kwartale 2021 traktuje oneoffowo czy zamierza w jakiś sposób przeciwdziałać takim wydarzeniom w przyszłości?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Postrzegamy to zjawisko jako incydentalne, natomiast zależy też nam na wypłacaniu odpowiednio wysokich tantiem do twórców w okresie, kiedy ich prace są intensywniej eksploatowane, ponieważ przekłada się to długoterminowo na lepsze relacje i jakoś oferty.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jaki jest Wasz pomysł na dalszą poprawę dynamiki po pandemii, kiedy ludzie wracają do starych nawyków i pewnie czytelnictwo znowu spadnie?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Z pewnością pandemia rozbudziła zainteresowanie formatami elektronicznymi w nowej grupie odbiorców. Natomiast dotychczasowe doświadczenia okresów pomiędzy kolejnymi falami dają powody do optymizmu, jeżeli chodzi o dynamiki wzrostu. Zdecydowanie nie obserwowaliśmy odpływu użytkowników ani istotnego spowolnienia wzrostu w tym czasie. Zwróćmy uwagę na to, że polski rynek nie przekonał jeszcze tak licznego grona wielbicieli ebooków i audiobooków jak, dla przykładu, rynki zachodnie. Wciąż oceniamy potencjał wzrostu w Polsce wysoko.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy rozważacie wejście w segment produkcji własnych w ebookach/audiobookach?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Nasza ocena znaczenia produkcji własnych pozostaje niezmienna - utrzymujemy, że rolą Legimi jest zagospodarowanie potencjału naszych dostawców, wobec których nie chcemy prowadzić działalności konkurencyjnej. Sporadycznie jednak podejmujemy wysiłki prowadzące do wypracowania unikalnych treści w ramach platformy, by uzyskać efekt marketingowy. Nie są to jednak kluczowe projekty z perspektywy rozwoju naszej działalności. Szczególną wagę przykładamy do Synchrobooków®, które są naszym autorskim systemem połączenia trybu czytania z słuchaniem, aby umożliwić płynne przechodzenie między formatami. W tej kwestii staramy się działać, by oferta synchrobooków była jak najbardziej urozmaicona.

Obrazek użytkownika Anonim
Doktor

Witam serdecznie,

 

czy mają Państwo w planach rozwój na inne rynki niż polski i niemiecki? Jakie są perspektywy?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

W każdym roku spółka zwiększa swój potencjał technologiczny, rozwijając swoją autorską platformę. Bardzo dobrze oceniają ją użytkownicy w Polsce i Niemczech. W tym roku przewidujemy kolejne unikatowe funkcjonalności w ramach Legimi 4.0, które przełożą się na lepszą pozycję rynkową. Doświadczenia z obu rynków w długim okresie będą rzutowały na sukces ekspansji na kolejnych. Na ten moment nie chcemy zdradzać perspektyw czasowych. Podtrzymujemy jednak nasze zainteresowanie skalowaniem biznesu w ten sposób.

Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
Rafał Irzyński

Czy wysoki poziom czytelnictwa wśród abonentów zanotowany w 4q21 utrzymuje się w pierwszych 60 dniach 2022 roku?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Panie Rafale, nie potrafimy się wypowiedzieć na zapas, ponieważ pierwsze 60 dni roku nie upłynęło :) Natomiast zjawisko sezonowości przypada na okres jesienno-zimowy z uwzględnieniem ferii. Oceniamy ten okres niezmiennie pozytywnie, ponieważ spółka zdobywa w tym czasie rynek i prowadzi ewangelizację wśród klientów. Są to procesy wysokokosztowe, ale dające dobrą stopę zwrotu w długim okresie.

Obrazek użytkownika Anonim
Marcin

Czego możemy oczekiwać w nowej wersji Legimi 4.0?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Zapraszam do śledzenia naszych kanałów społecznościowych, gdzie informujemy o wdrożeniach na bieżąco. Stawiamy na rozwój użyteczności naszej aplikacji i szeroką ofertę asortymentową. W tym roku przewidujemy kilka niespodzianek.

Obrazek użytkownika Bernard
Bernard

Proszę o wyjaśnienie następujących pozycji - wzrost usług obcych w stosunku do poprzedniego roku. Wyniku na sprzedaży - czy wynik za IV kwartał wyznacza nową zyskowność spółki./ proszę o informacje dotyczącą pogorszenia wyników - jest strata na sprzedaży.

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Głównym składnikiem kosztowym w usługach obcych są koszty treści. Wysokość kosztu jest proporcjonalna do liczby użytkowników, stąd naturalnym jest wzrost tej pozycji w bilansie. Na poziomie jednostkowym spółka notuje stabilną marżę na sprzedaży, którą w przyszłości będzie chciała utrzymywać.

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Dziękujemy wszystkich uczestnikom czatu. Zapraszamy do obserwowania naszego serwisu relacji inwestorskich. Miłego dnia :)

Zostaw swój e-mail: przypomnimy Ci o zbliżającym się czacie, na kilka minut przed jego rozpoczęciem

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.