Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Debiut Creepy Jar: Analiza IPO. Czy warto kupić akcje spółki?

Udostępnij

Od 22 listopada inwestorzy indywidualni będą mogli wziąć udział w zapisach na akcje w trakcie IPO Creepy Jar. Spółka zamierza zebrać środki na marketing swojej pierwszej gry i dalsze produkcje oraz zamierza przeprowadzić debiut na NewConnect. Czym się wyróżnia na tle innych deweloperów gier? Jakie ma plany na przyszłość? Jakie są ryzyka i szanse przed spółką? Na te pytania i wiele innych postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.

Pierwsza gra survival simulation

Creepy Jar powstała stosunkowo niedawno bo w 2016 r. z inicjatywy kilku wspólników. Zespół zarządzał wcześniej przez 8 lat warszawskimi strukturami Techlandu. Teraz postanowił wydać własną grę „Green Hell” w gatunku „survival simulation”. Będzie to symulator przetrwania w dżungli amazońskiej. Jak wynika z memorandum : „w niecodziennym środowisku, z ciekawymi mechanikami i rozwiązaniami niestosowanymi wcześniej w tego typu grach”.

Green Hell

Obecnie grę tworzy 11 osób w studiu wspieranych przez zespół zewnętrznych specjalistów. Spółka zakończyła już etap preprodukcji. Premiera gry zaplanowana jest na przełom I i II kwartału przyszłego roku. Teraz Creepy Jar zamierza zebrać środki na jej marketing – ok. 800 tys zł.

W następnych latach studio zamierza rozpocząć pracę nad kolejną grą z gatunku survival simulation. Docelowo na przestrzeni 5 lat Creepy Jar zakłada, że będzie posiadać w potrfolio kilka tytułów na komputery PC i konsole. Dlatego też pozostałe środki pozyskane w ofercie publicznej zostaną przeznaczone na produkcję kolejnych gier i rozszerzeń oraz zwiększenie zespołu produkcyjnego.

Kto sprzedaje akcje

Creepy Jar planuje pozyskać do 2,5 mln zł. Oprócz nowej emisji, zostaną też zaoferowane akcje jednego z udziałowców spółki, OÜ Blite Fund. Fundusz zamierza zmniejszyć swój udział w akcjonariacie z 14% do 4%, czyli sprzedać do 71% swojego pakietu. Co ciekawe, jest to ten sam fundusz, który był w akcjonariacie niedawnego debiutanta, spółki 7Levels.

Wykres 1. Akcjonariat spółki przed rozpoczęciem oferty IPO

Wykres 1

Członkowie zarządu, po debiucie, będą wciąż posiadali łącznie pakiet kontrolny, czyli 57,39% akcji.

Polityka dywidendowa

Dotychczas Creepy Jar nie generował przychodów. Zyski ze sprzedaży pierwszej gry mają zostać przeznaczone na dalszy rozwój działalności.

Emitent wskazuje, że w ciągu najbliższych dwóch lat Zarząd nie będzie rekomendował wypłaty dywidendy. (…) Ewentualna wypłata dywidendy w tym okresie zostanie rozpatrzona, w przypadku ponadprzeciętnego sukcesu głównego produktu Emitenta, tj. gry Green Hell – czytamy w memorandum.

Czynniki ryzyka i szanse

Czynniki ryzyka dla Creepy Jar są podobne do innych spółek z branży produkcji gier. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na to, że spółka działa na bardzo konkurencyjnym rynku i ponosi ryzyko walutowe. To ostatnie będzie miało istotny,negatywny wpływ na przychody w przypadku umocnienia się złotówki. Spółka ponosi koszty w walucie polskiej, natomiast sprzedaż gry będzie prowadzona przede wszystkim za granicą.

W przypadku Creepy Jar inwestorzy powinni zwrócić uwagę też na to, że spółka nie ma źródeł przychodów. Studio nie wypuściło do tej pory żadnego tytułu, ani też nie świadczy usług dla innych firm. Wszystko będzie więc zależało od powodzenia działań marketingowych i sprzedaży gry Green Hell. Gra może nie trafić w gusta użytkowników lub może pojawić się w tym czasie inny, konkurencyjny tytuł.

Duża liczba podobnych oferowanych gier bazujących na tematyce survival simulation może spowodować, że potencjalni gracze mogą z mniejszą częstotliwością korzystać z produktu Emitenta. Niemniej jednak według najlepszej wiedzy Emitenta brak zapowiedzianej gry o profilu survival symulator na lata 2017-2018 – czytamy w memorandum.

Jednak Creepy Jar ma kilka atutów, które znacząco zwiększają prawdopodobieństwo sukcesu komercyjnego gry. Po pierwsze, planowany tytuł jest grą skierowaną na komputery PC i konsole, czyli na rynek o znacznie mniejszej konkurencji w porównaniu do ryku gier mobilnych. Po drugie, zespół ma już wieloletnie doświadczenie w wydawaniu gier typu premium.

Przez 18 lat działalności w branży gamingowej zespół zarządzający Emitenta wyprodukował oraz wydał kilkanaście gier, które stały się światowymi hitami, m.in. Dead Island, Call of Juarez, Dying Light oraz Dying Light: The Following, nail’d, Mad Riders – czytamy w memorandum.

Ponadto, gra jest już na zaawansowanym etapie produkcji. Według memorandum jest obecnie w fazie pomiędzy fazą alpha, a beta. Przejście do drugiej fazy ma nastąpić jeszcze w listopadzie tego roku.

Szacowana wartość Creepy Jar

Na podstawie oczekiwanych wpływów i ilości wyemitowanych akcji można określić wycenę całej spółki na 52,5 mln zł. Dla porównania spółka 7Levels tworząca grę na platformę Nintendo i jednocześnie będąca testerem gier na zlecenie wyceniła się na 39 mln zł. Z kolei deweloper Cherrypick Games został wyceniony wyżej – na 73 mln zł. Lecz ten ostatni ma już na koncie kilkanaście gier, w tym duży komercyjny sukces MyHospital i prognozuje EBITDA na koniec roku w wysokości 4,4 mln zł.

Czy więc wycena i tym samym cena akcji Creepy Jar jest wysoka? To zależy od prognoz sprzedaży tworzonej gry. Spółka szacuje w pierwszym roku sprzedaż na poziomie 300 tysięcy sztuk w przedziale cenowym 19,99 – 29,99 EUR/USD.

Jeśli przeliczymy te szacunki na realne wpływy, to otrzymamy przychody w pierwszym roku na poziomie około 30 mln zł. 

Pamiętać należy, że to wszystko jest stworzone w oparciu o prognozy. Na stronie spółki nie znajdziemy wiele więcej na temat nowej gry. Nie ma trailera, ani gameplaya. Spółka powstała rok temu i w social media praktycznie nie istnieje. Facebookowy profil spółki śledzi aktualnie 273 osoby.

Na koniec łyżka dziegciu, ale już niezwiązana z działalnością spółki. Do końca nie wiadomo dlaczego, ale z ostatnich debiutów spółek gamingowych na New Connect, czyli 7Levels, Cherrypick Games i The Dust, wciąż żadna nie zadebiutowała jeszcze na rynku. Pomimo, że wszystkie oferty zakończyły się powodzeniem i niektóre odbyły się bardzo dawno, bo w sierpniu.

Harmonogram oferty i przydatne linki

Tabela 2. Harmonogram oferty Creepy Jar

Data Etap
13-17 listopada 2017 r. Road-show
20-21 lisopada 2017 r. Proces budowy księgi popytu
21 listopada 2017 r. Ustalenie ceny emisyjnej
22-27 lisopada 2017 r. Przyjmowanie zapisów na akcje
29 listopada 2017 r. Przydział akcji

Udostępnij