Debiut CwMedia właściciela serwisu CDA.pl, analiza IPO. Czy warto zainteresować się publiczną ofertą akcji? | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Piotr Kwestarz
28 lis 2017, 07:00

Debiut CwMedia właściciela serwisu CDA.pl, analiza IPO. Czy warto zainteresować się publiczną ofertą akcji?

Debiut na NewConnect planuje przeprowadzić właściciel jednego z najbardziej rozpoznawalnych serwisów w Polsce. Mowa o CDA.pl. CwMedia od dwóch lat zmienia profil działalności. Spółka zamierza w ramach IPO pozyskać środki na marketing i rozbudowę nowej usługi, działu VOD (Video On Demand). Jakie plany ma spółka? Jakie stoją przed nią ryzyka i szanse? Czy publiczna oferta akcji CwMedia jest warta zainteresowania? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.

Zobacz także: CDA przydzieliło akcje. CwMedia zebrało w sumie 0,85 mln zł z planowanych 5,5 mln zł

CDA.pl w czołówce polskich serwisów rozrywkowych

CwMedia, której akcje są oferowane w IPO jest właścicielem serwisu CDA.pl. Jest to jedna z najbardziej rozpoznawalnych domen w polskim internecie. Pod względem użytkowników mieści się w pierwszej dwudziestce. W porównaniu do bezpośredniej konkurencji z działu rozrywki, zajmuje czwarte miejsce za Onet, WP i YouTube.

Ilustracja 1. Top 20 domen polskiego Internetu – wrzesień 2017 (liczba użytkowników w mln)

Top 20 domen polskiego Internetu – wrzesień 2017

CDA.pl jest szeroko znane przede wszystkim z powodu kilku milionowej społeczności. Zawartością serwisu są więc, przede wszystkim, treści „user generated content”. Pod tą nazwą kryją się pliki dodawane samodzielnie przez użytkowników. Społeczność udostępnia za pośrednictwem serwisu pliki z rozrywką, czyli filmy, gry przeglądarkowe i grafiki.

Z legalnością publikowanych przez użytkowników treści bywa różnie. Na gruncie obowiązującego prawa, serwis nie ponosi odpowiedzialności za materiały udostępnione przez użytkowników. W memorandum jest to kilkukrotnie podkreślane:

„Spółka jako operator portalu jest objęta swoistym „domniemaniem niewiedzy” o ewentualnym występowaniu bezprawnych treści, gdyż nie ma obowiązku przeszukiwać i sprawdzać treści przechowywanych przez użytkowników.”

Lecz administrator portalu zapewnia, że wdrożył, jak czytamy w memorandum: „wszystkie niezbędne mechanizmy mające na celu ochronę praw autorskich w materiałach udostępnianych przez użytkowników”.

Zmiana strategii CDA.pl

Model biznesowy, który dotychczas dominował w serwisie, zakładał monetyzację poprzez emitowanie reklam na stronach z publikowaną treścią. Lecz od początku 2016 r. spółka wdraża zmiany w strategii i skupia się przede wszystkim na rozwijaniu CDA Premium. Jest to sekcja zawierająca materiały dostarczane przez oficjalnych i zweryfikowanych dystrybutorów filmowych.

Tym samym CDA rozpoczęło konkurowanie z innymi serwisami typu VOD dostarczającymi legalne filmy i inne treści wideo na żądanie. Większość przychodów już teraz jest generowane z wpływów z abonamentów. W ciągu 18 miesięcy od startu usługi VOD, spółka pozyskała ponad 74 tys. abonentów i stała się jednym z największych dostarczycieli tego typu treści w polskim internecie.

Ilustracja 2. Liczba unikalnych użytkowników platform VOD [w mln]

Liczba unikalnych użytkowników platform VOD [mln]

Oferowane akcje i cele emisji CwMedia

CwMedia należy obecnie w 100% do założyciela Łukasza Ćwieka i jego ojca Jarosława Ćwieka (prezesa zarządu). Na IPO zostaną zaoferowane tylko akcje nowej emisji. Stanowić będą maksymalnie 9% całości kapitału, czyli po debiucie raczej nie spodziewajmy się dużego free-float.

Dotychczasowi właściciele nie będą sprzedawali swoich udziałów, ale też nie podpisali umów typu „lock-up” ograniczających prawo do sprzedaży akcji. Emitent zamierza ubiegać się o wprowadzenie do obrotu na NewConnect także części akcji już istniejących. Oznacza to możliwość ich sprzedaży zaraz po debiucie.

Tryb przeprowadzenia oferty jest dość nietypowy. Nie został dokonany podział na transze dla inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych. W harmonogramie nie został też określony czas na book building i road show, ani na negocjacje z funduszami ceny ostatecznej. Oznacza to, że prawdopodobnie spółka nie planuje oferowania większości udziałów funduszom, tak jak to się zwykle dzieje w przypadku ofert publicznych, albo będzie do tego podchodzić bardzo elastycznie. Wszyscy inwestorzy mogą zapisać się na akcje w tym samym terminie po z góry ustalonej cenie 5,50 zł za akcję.

Spółka ma zamiar pozyskać z emisji do 5,5 mln zł. Zdecydowaną większość tej kwoty przeznaczy na wydatki związane z marketingiem (ok. 4 mln zł). Resztę przeznaczy na pozostałe wydatki związane z rozwojem serwisu, w tym na koszty wynagrodzeń programistów. Plany rozwoju zakładają maksymalizację potencjału popularności serwisu w obszarach VOD (pozyskiwanie licencji od dystrybutorów), smartTV (stworzenie aplikacji na telewizory) i Mobile (rozwój aplikacji mobilnej).

Polityka dywidendowa

Niestety w memorandum informacyjnym nie została określona polityka dywidendowa. Nie podano też informacji o chęci zatrzymywania całych rocznych zysków w celu rozwoju serwisu. Wypłata zależeć więc będzie każdorazowo od decyzji Walnego Zgromadzenia, czyli w praktyce od głównego akcjonariusza.

Czynniki ryzyka i szanse

Usługi VOD, w które inwestuje zarząd, są oferowane na bardzo konkurencyjnym rynku. Rozwój w tym segmencie wymaga nakładów na pozyskiwanie kontentu, prace programistyczne i marketing. Na tym obszarze spółka konkuruje z dużo większymi graczami dysponującymi większym zapleczem kapitałowym. Są to serwisy firm takich jak Netflix, Amazon Prime, HBO, TVN, Onet, czy NC+.

Znacznym ryzykiem dla spółki jest też możliwość zmian w pozycjonowaniu przez Google. Obecnie portal CDA.pl jest wysoko pozycjonowany w Google, co przekłada się na znaczną ilość wejść do serwisu. Spółka zaznacza, że w przeszłości miały już miejsce zmiany w algorytmach wyszukiwania, w wyniku których ruch w serwisie uległ istotnemu tymczasowemu spadkowi.

„Nie można również wykluczyć negatywnego dla Spółki wprowadzenia przez Google rozwiązań dotyczących prezentowania wyników wyszukiwania mających swoje oparcie w rzekomych lub faktycznych naruszeniach uprawnień dotyczących własności intelektualnej przez użytkowników CDA.pl lub Spółkę. Powyższe może skutkować tymczasowym zmniejszeniem oglądalności oraz liczby odsłon portalu, co może negatywnie wpłynąć na wyniki finansowe Spółki” - czytamy w memorandum informacyjnym

Ryzyko związane ze zmianą prawa także może w istotny sposób wpłynąć na wyniki spółki. Zawartość serwisu to wciąż w dużej mierze treści dodawane samodzielnie przez użytkowników. Spółka, na gruncie obowiązujących przepisów, nie odpowiada za to, co użytkownicy dodają i przechowują na portalu. Jest objęta „domniemaniem niewiedzy” o ewentualnym występowaniu bezprawnych treści. Lecz ewentualna zmiana prawa może potencjalnie skutkować odpowiedzialnością spółki za treści publikowane także przez użytkowników portalu CDA.pl.

Jak czytamy w memorandum: „w ocenie Zarządu Spółki ryzyko zmian obowiązujących regulacji prawnych na niekorzyść Spółki jest niewielkie”. Lecz już emisja niektórych treści poza Unią Europejską może zostać inaczej potraktowana przez tam obowiązujące prawo.

Wyjątkowo dużo czynników ryzyka opisanych w memorandum jest nakierowane na opis możliwych naruszeń prawa przez spółkę. W tym także „ryzyko reputacji na rynku" rozumiane jako pogorszenie wizerunku spółki:

„Ryzyko to ściśle wynika z publikowania przez niektórych użytkowników nielegalnych treści, co stanowi naruszenie regulaminu portalu CDA.pl. (...) Nadmierne postrzeganie portalu jako pirackiego może powodować nasiloną kampanię przeciwko portalowi i działania łącznie z angażowaniem służb państwowych.” - czytamy w memorandum

W serwisie został wdrożone odpowiednie procedury blokowania niepożądanych treści. Ponadto w celu minimalizacji ryzyka związanego z reputacją, spółka, jak czytamy w memorandum: „dąży do zacieśniania współpracy z dotychczasowymi dystrybutorami filmowymi, jak również dąży do pozyskiwania nowych kontrahentów dostarczających legalne treści na portal CDA.pl.”

W zakresie szans rozwoju platformy VOD, spółka może liczyć na wzrost przynajmniej wraz ze wzrostem całego rynku. Według PwC, prognozowana dynamika wzrostu rynku w segmencie sVOD (model subskrypcyjny) w Polsce wyniesie 21,9%. Zaś wartość przychodów przekroczy 20 mld dolarów w 2020 r.

Ilustracja 3. Przychody z serwisów/platform wideo w modelu subskrypcyjnym ‐ sVOD (w mln USD)

Przychody z serwisów wideo w modelu

Zwiększa się też także wartość rynku domowego video. W tym najszybciej rosnącym działem są właśnie abonamentowe usługi wideo na żądanie (sVOD).

Ilustracja 4. Domowe video w Polsce 2015‐2020 (w mln USD). Źródło: opracowanie własne emitenta na podstawie raportu PwC

Domowe video w Polsce 2015‐2020

Wyniki finansowe CwMedia

Właściciel CDA podał dane finansowe od 2014 r. do 2016 r. oraz za pierwsze półrocze 2017 r. Wynika z nich, że serwis jest rentowny, a jego przychody systematycznie rosną. W porównaniu do poprzednich lat warto zwrócić uwagę na zmianę struktury sprzedaży. Od 2016 r. zwiększa się wpływ z segmentu sVOD. Jest to oczywiście efekt zmiany modelu biznesowego nakierowanego obecnie na rozwoju sekcji CDA Premium.

Ilustracja 5. Przychody i zysk brutto (w mln PLN)

Przychody i zysk brutto

Wzrost przychodów z sekcji VOD jest zrozumiały, ale może dziwić znaczny spadek przychodów z reklam. Spółka tłumaczy to dwoma czynnikami: po pierwsze, w 2016 r. realizowana była kampania marketingowa, czyli spółka promowała usługę VOD kosztem spadku przychodów w segmencie emisji reklam. Po drugie, od zeszłego roku spółka podjęła, jak czytamy w memorandum, „strategiczną decyzję o stopniowym zmniejszeniu stopnia współpracy z pośrednikami (domami mediowymi) w zakresie sprzedaży powierzchni reklamowej portalu, na rzecz stworzenia własnych struktur sprzedażowych.” Ten zabieg ma pozwolić znacząco ograniczyć koszty pozyskania klienta.

Warto też zauważyć, że przedstawione na ilustracji 5 zyski są zyskami brutto. Przed 2017 rokiem emitent miał statut spółki komandytowej więc zysk nie podlegał opodatkowaniu. Jednak od kwietnia tego roku nastąpiła zmiana na spółkę akcyjną. Tak więc część zysków wygenerowanych w pierwszym półroczu i całość zysków, które spółka wykaże do końca roku należy pomniejszyć o podatek dochodowy w wysokości 19%.

Harmonogram oferty i przydatne linki

Tabela 1. Harmonogram oferty CwMedia właściciela serwisu CDA

DataZdarzenie
23 listopada 2017 r.Publikacja Memorandum Informacyjnego i ceny emisyjnej.
od 23 listopada do 5 grudnia 2017 r.Przyjmowanie zapisów i wpłat.
do 12 grudnia 2017 r.Zamknięcie Oferty. Przydział Akcji.

Zapisz się na darmowy newsletter na temat IPO na GPW, aby otrzymywać najnowsze analizy

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.