Przejdź do treści

udostępnij:

Enterprise Investors, po sukcesie Dino, zamierza wprowadzić na GPW kolejną sieć spożywczą – chorwackiego Studenaca

Udostępnij

Fundusz Enterprise Investors ponownie planuje wprowadzić na giełdę sieć sklepów spożywczych, tym razem chorwacką sieć Studenac - największą pod względem liczby placówek w Chorwacji. Według nieoficjalnych informacji PAP Biznes, Studenac może zadebiutować na giełdach w Warszawie i Zagrzebiu, jeszcze w tym roku. Co ciekawe, ta wiadomość pojawia się równocześnie z doniesieniami Bloomberga o planowanym debiucie Żabka Polska na GPW.

Inwestorzy z GPW mają sentyment do Enterprise Investors ze względu na ofertę akcji jej portfelowej spółki Dino Polska. W 2017 roku spółka zadebiutowała na głównym rynku GPW, a jej kapitalizacja od tamtego czasu wzrosła kilkunastokrotnie. Fundusz ma nadzieję powtórzyć ten sukces ze Studenacem, największą siecią sklepów w Chorwacji, której jest właścicielem.

Równolegle na GPW zapowiada się kolejne ważne wydarzenie. Największa sieć sklepów spożywczych Żabka Polska planuje swoje IPO i wejście na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie. Czeka nas więc bardzo interesująca jesień na rynku pierwotnych ofert publicznych, na którym od kilku lat panuje stagnacja.

Konsorcjum odpowiedzialne za oferowanie akcji Studenaca będzie obejmować JP Morgan, Jefferies, Erste Bank oraz Santander Bank – wynika z nieoficjalnych informacji, do których dotarł PAP Biznes.

Zobacz także: Żabka planuje IPO na GPW, donosi Bloomberg. To będzie największa oferta na polskim rynku akcji od lat

Największa sieć w Chorwacji

Studenac to największa, pod względem liczby placówek, sieć sklepów spożywczych w Chorwacji, działająca w formacie proximity. Założona w 1991 roku w Omiš, sieć przeszła znaczną transformację po przejęciu przez Enterprise Investors w 2018 roku. Wejście do akcjonariatu funduszu znacząco przyspieszyło rozwój sieci i pozwoliło osiągnąć pozycję lidera na rynku. Studenac posiada ponad 1.250 sklepów i zatrudnia ponad 6.000 osób (stan na koniec 2023 r.). Przychody spółki za 2023 rok wyniosły około 700 mln EUR, a skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) w latach 2021-2023 osiągnął około 50%.

„Od momentu zmiany właściciela naszej sieci w 2018 roku, Studenac przeszedł transformację z lokalnej firmy w jednego z liderów sektora handlu detalicznego w Chorwacji” – zaznacza Dragan Baškarad, członek zarządu Studenac.

Sieć sklepów Studenac

Na przestrzeni ostatnich niemal sześciu lat, Studenac potroił liczbę swoich sklepów, rozwijając się zarówno organicznie, jak i poprzez akwizycje. Przedstawiciele sieci dostrzegają dalszy potencjał rozwoju oparty na unikalnym formacie proximity, który zapewnia klientom wygodny dostęp do produktów spożywczych.

Inwestycja w nowe centrum dystrybucyjne

Studenac ogłosił niedawno plany uruchomienia nowoczesnego centrum dystrybucyjnego w Velika Gorica, niedaleko Zagrzebia. Nowe centrum, które rozpocznie działalność w przyszłym roku, będzie miało powierzchnię około 36 500 m² i stworzy około 500 miejsc pracy. Dzięki tej inwestycji firma zamierza skrócić czas dostaw do swoich sklepów oraz usprawnić współpracę z dostawcami.

Nowe centrum dystrybucyjne w Velika Gorica będzie wyposażone w nowoczesne rozwiązania logistyczne, w tym zaawansowany system zarządzania magazynem (WMS) oraz automatyczny system uzupełniania zapasu, który zapewni optymalny poziom zapasów w całej sieci.

„Budowa nowego centrum dystrybucyjnego jest kolejnym ważnym krokiem w rozwoju naszego biznesu” – mówi Michał Seńczuk, prezes zarządu Studenac.

„Zakładamy, że uruchomienie nowego centrum, planowane na drugi kwartał 2025 roku, pozwoli nam zwiększyć wydajność całego łańcucha dostaw i przyczyni się do poprawy jakości oferty produktowej w naszych sklepach. Logistyka stanowi jedną z naszych przewag konkurencyjnych i jest kluczowa w dalszym rozwoju naszej sieci w oparciu o koncept proximity” – dodaje.

Intensywny okres na rynku IPO

Jesień na rynku IPO zapowiada się niezwykle intensywnie, z kilkoma dużymi debiutami na horyzoncie. Studenac, największa sieć sklepów spożywczych w Chorwacji, planuje swoje IPO na giełdach w Warszawie i Zagrzebiu. Równocześnie, znana polska sieć sklepów Żabka Polska również przygotowuje się do debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Te wydarzenia mogą znacząco ożywić rynek, który przez ostatnie lata doświadczał stagnacji.

Udane debiuty tak dużych podmiotów mogą stać się zachętą dla innych firm do rozważenia powrotu na rynek IPO – tak jak to miało miejsce kilka lat temu po debiucie Allegro. Najbliższe miesiące będą więc kluczowe dla kształtowania przyszłości rynku pierwotnych ofert publicznych, który może znów powrócić do łask po okresie zastoju.

Zobacz także: QNA Technology przeprowadzi emisję akcji i przeniesie notowania na GPW. Pozyskane środki przeznaczy na komercjalizację technologii

Udostępnij