Phasmophobia udowadnia, że gra horror może być hitem sprzedażowym!
Obrazek użytkownika Natalia Kieszek
28 paź 2020, 07:48

Phasmophobia udowadnia, że gra horror może być hitem sprzedażowym! Czy Bloober Team oraz Movie Games to wykorzystają?

Na liście najlepiej sprzedających się tytułów na platformie Steam dominują dwie polskie produkcje: Cyberpunk oraz Ghostrunner. Podium zamyka Phasmophobia, czyli gra z gatunku horroru.

Phasmophobia we wczesnym dostępie miała premierę 18 września. Przez kilka tygodni od swojego sprzedażowego debiutu była na 1 miejscu listy Global Top Sellers Steam. Co prawda, teraz spadła na 3 miejsce, bo zestawienie okupują już dwie polskie produkcje Cyberpunk i Ghostrunner, ale wciąż cieszy się spektakularną popularnością. Phasmophobia to wielki sprzedażowy hit. Horror ma w tej chwili prawie 60 tys. ocen na Steamie, a codziennie gra w niego w najbardziej obleganym momencie około 70 tys. graczy. Szacunki mówią, że w nieco ponad 1,5 miesiąca od premiery tylko na Steamie sprzedane zostało nawet 3 mln kopii gry. To pokazuje, że wbrew obiegowej opinii, dobrze zrealizowany horror, z pomysłem, może znaleźć szerokie rzesze nabywców.

To o tyle istotne, że na polskim rynku gier mamy spółki, które specjalizują się w tworzeniu tytułów z gatunku horrorów. Specjalistą w tej dziedzinie jest oczywiście Bloober Team. Krakowska spółka niedawno utworzyła spółkę wraz z Forever Entertainment, która będzie odpowiadać za produkcję horrorów na konsole Nintendo Switch. W swoim portfolio horrory ma również Movie Games.
 

global top sellers

Horror Phasmophobia prawdziwy hitem sprzedażowym na Steamie

Phasmophobia we wczesnym dostępie zadebiutowała na Steamie dokładnie 18 września. Produkcja od Kinetic Games stanowi survivalowy horror, który jest przeznaczony dla 4 osób. Co więcej, w grę można również zagrać na goglach VR. Mateusz Wcześniak, prezes Movie Games tłumaczy nam z czego wynika fenomen Phasmophobii.

„Twórcom z Kinetic Games udało się znaleźć niezagospodarowaną niszę, zjednując sobie jednocześnie miłość streamerów. Mamy na rynku sporo horrorów i jeszcze więcej gier survivalowych, często z kooperacją. Oni postawili na kooperacyjny horror, czyli coś stosunkowo nowego. Coś, co jak widać, okazało się strzałem w dziesiątkę” – komentuje Mateusz Wcześniak, prezes Movie Games. „Przykład ten też pokazuje, że w branży wciąż warto eksperymentować, i bazując na trendach, starać się podchodzić do nich w innowacyjny sposób, a nie tylko powielać pomysły innych” – dodaje.

Tytuł od Kinetic Games jest na razie we wczesnym dostępie. Dzięki temu gracze mogą oceniać, co należy jeszcze dopracować w grze. Wydanie pełnej wersji jest zaplanowane na 2021 rok. Jak widać po danych zebranych na SteamDB, Phasmophobia zdecydowanie podoba się graczom. Na ponad 65 tys. opinii, gra zebrała aż 97% pozytywnych ocen!

Gra z gatunku horroru przez pierwsze tygodnie od premiery była na 1 miejscu zestawienia najlepiej sprzedających się tytułów na platformie Steam. Według Steam Spy gra sprzedała się od 2 do 5 mln egzemplarzach.

Co ciekawe, sukces Phasmophobii to również pierwszy sukces Kinetic Games. Jest to pierwsza gra niezależnego studia, wydana zarówno w wersji na PC jak i VR. Zadaniem gracze jest eksploracja nawiedzonych miejsc w poszukiwaniu duchów. Oczywiście, wszystko dzieje się jedynie przy świetle latarki. Tytuł jest przeznaczony zarówno dla 1 gracza jak i w trybie kooperacji dla 4 osób.
 

Polscy specjaliści od horrorów

Na polskim rynku gier mamy studia specjalizujące się w produkcji horrorów. Do czołówki należy Bloober Team notowany na rynku NewConnect. Krakowska spółka już szykuje się do przeniesienia notowań na główny rynek GPW. W tym roku Bloober szykuje się do dwóch premier: Observer: System Redux (10 listopada) oraz The Medium (10 grudnia). Przy czym premiera tej drugiej gry, w świetle przeniesienia premiery Cyberpunk 2077 na ten sam dzień, zapewne staje pod znakiem zapytania.

The Medium to dotychczas największy tytuł w historii spółki. Powstaje on od kilku lat. Krakowskiej spółce udało się opatentować przedstawienie rozgrywki jednocześnie na dwóch ekranach. The Medium to jedna z najbardziej wyczekiwanych gier, która zadebiutuje na nowym Xboxie. Aktualnie znajduje się na 62 miejscu Top Wishlists Steam.

Idąc za ciosem, Bloober wspólnie z Forever Entertainment powołali spółkę Fearful Entertainment. Będzie ona odpowiadać za produkcję gier z gatunku horrorów przeznaczonych jedynie na konsole Nintendo Switch. - Pomimo ciągłego wzrostu popularności, gry z gatunku horror nie są proporcjonalnie reprezentowane na poszczególnych platformach. Mamy też świadomość, że wśród lawiny nowych gier na Switcha niezwykle ciężko się wyróżnić. To czego oczekują fani Nintendo to gry ekskluzywne na ich platformie. Zawsze chcieliśmy zrobić taki horror na Switcha, ale zawsze brakowało nam mocy przerobowych – powiedział Piotr Babieno, prezes Bloober Team.

Zobacz także: Bloober Team i Forever Entertainment nawiązują współpracę

W swoim portfolio gier, horrory ma również Movie Games. Podobnie jak Bloober, jest notowana na NewConnect i planuje przejście na główny parkiet. Do tej pory warszawska spółka wydała Lust for Darkness oraz The Beast Inside. Pierwsza z nich zebrała 76% pozytywnych opinii na Steamie. Druga produkcja poradziła sobie znacznie lepiej, bo gracze ocenili ją na 87%.

W związku z tak dobrym odbiorem tego typu gier, Movie Games rozważa zaangażowanie się w produkcje survival horror. Właśnie tym wyróżnia się wyżej wspomniana Phasmophobia, która odniosła znakomity sukces. Obecnie przygotowuje się do premiery tytułu Lust from Beyond.

„Jesteśmy tuż po debiucie Scarlet, darmowego prologu do Lust from Beyond, który pojawi się na Steamie jeszcze w tym roku. Sam w sobie prolog już teraz okazał się dużym sukcesem. Sporo będzie jednak zależało od przyjęcia pełnej wersji tej gry. Natomiast już teraz mogę powiedzieć, że myślimy nad większym wejściem w gatunek survival. Jego elementy są implementowane w Alaskan Truck Simulator, nowe gry DRAGO entertainment też wpisują się w ten trend. Bazując na naszym doświadczeniu, moglibyśmy też stosunkowo gładko wejść w survival-horrory. Tak jak jednak wspominałem, więcej będziemy mogli powiedzieć po premierze Lust from Beyond” – podkreśla prezes Movie Games.

Lust from Beyond

Lust from Beyond

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.