Polacy coraz aktywniejsi w pozyskiwaniu zachodnich IP. Amerykańskie studio Running with Scissors podjęło współpracę z CFG, Movie Games oraz Hyperstrange
Polskie spółki gamingowe – CreativeForge Games, MD Games z grupy Movie Games oraz Hyperstrange - dają nowe życie grom z kontrowersyjnej serii Postal. Polskie spółki coraz aktywniejsze w pozyskiwaniu zagranicznych IP.
W 1997 roku pojawiła się pierwsza gra z serii Postal od spółki Running with Scissors. Produkcja opiera się na kontrowersyjnej tematyce, w której gracz wciela się w rolę psychopatycznego zabójcy. Mimo zakazu sprzedaży gry w wielu krajach, gra powracała w kolejnych odsłonach.
Grami z serii Postal zainteresowały się również polskie spółki. MD Games, spółka zależna Movie Games, wydała ostatnio port Postal Redux na konsole Nintendo Switch. Inwestycja spłaciła się w zaledwie 72 godziny od premiery. CreativeForge Games wspólnie z Hyperstrange pracuje nad produkcją gry z uniwersum Postal - Postal: Brain Damaged.
„Seria POSTAL w latach 90-tych jako jedna z pierwszych postanowiła przesunąć granicę rozgrywki wyraźnie w stronę dzieła przeznaczonego wyłącznie dla dorosłego odbiorcy, zrywając jednoznacznie ze schematem gry wideo jako medium, którego głównym odbiorcą są nastolatkowie i dzieci. Wzbudziła w ten sposób niemałe poruszenie i falę krytyki” – podkreśla Przemysław Miliński, prezes Hyperstrange. „Od tego czasu jednak gry wideo dojrzały i dookreśliły swoje miejsce w kulturze masowej. Uznane powszechnie blockbustery gamingu, takie jak Call of Duty, nowe odsłony serii Tomb Raider czy The Last of Us II przedstawiają przemoc w sposób daleko bardziej drastyczny, a za razem realistyczny. Dziś przeciętny gracz to osoba dorosła i nikogo już nie dziwi, że bestsellerowe gry często opatrzone są etykietą 18+” - dodaje.
Postal z 1997 roku
Źródło: Steam
Kontrowersyjne gry z serii Postal powracają
Seria gier Postal jest znana ze swoich kontrowersji. Chociażby za sprawą głównego bohatera, który jest psychopatycznym zabójcą. Jego celem jest wyeliminowanie każdego kogo napotka na swojej drodze. Ze względu na swoją brutalność, sprzedaż gry była zakazana w wielu krajach. Jednak to nie zniechęciło studia Running with Scissors odpowiedzialnego za stworzenie serii do kontynuacji produkcji.
Kilka lat po wydaniu pierwszej gry, studio w 2003 roku pokazało drugą część Postala. W 2011 roku powstała trzecia część gry, a w 2016 roku wydano grę Postal Redux. Remake produkcji zainteresował polską firmę MD Games, wchodzącą w skład grupy Movie Games. Spółka portingowa przygotowała port Postal Redux na konsole Nintendo Switch. Premiera gry miała miejsce 16 października br.
„Postal Redux to pierwszy projekt MD Games, ale kolejny z rzędu ludzi, którzy MD Games tworzą. Należy pamiętać, że firma została założona przez Movie Games i Drageus Games. Każdy z tych podmiotów ma już na koncie co najmniej kilka udanych premier, i szereg doświadczonych specjalistów. To właśnie oni odpowiadali za przygotowanie Postala na Switcha, zarówno od strony technicznej, jak i marketingowej. Spodziewaliśmy się stosunkowo szybkiego zwrotu inwestycji, choć trzeba przyznać, że nie aż tak szybkiego. Jeżeli chodzi natomiast o produkcję gry, to trwała ona mniej niż rok” – komentuje Radosław Mrowiński, prezes MD Games.
Gra odniosła bardzo szybko sukces na przenośne konsole. Koszty produkcji zwróciły się w zaledwie 72 godziny od premiery. Na razie spółka nie podaje ile dokładnie sprzedano egzemplarzy gry. Postal Redux na Nintendo Switch w pierwszych dniach od premiery znalazł się w czołówce najpopularniejszych, płatnych gier w eShopie.
Wydanie gry na konsole Nintendo Switch jest o tyle ważne, że gry z serii Postal nie doczekały się wersji konsolowej. MD Games pozostaje we współpracy z amerykańskim studiem Running with Scissors.
Zobacz także: Postal Redux zwrócił MD Games koszty portingu gry w 72 godziny
Polskie spojrzenie na gry z serii Postal
Amerykańskie studio Running with Scissors podjęło współpracę już w sumie z kilkoma spółkami z polskiego rynku gier. Do tego grona należą do nich CreativeForge Games, spółka notowana na rynku NewConnect oraz Hyperstrange. Wspólnie pracują nad grą Postal: Brain Damaged. IP do tytułu pozyskało początkowo CreativeForge Games, jednak później spółka zdecydowała o przekazaniu produkcji do innego studia.
„Prawo do realizacji gry w uniwersum Postala CFG jest dla nas dużym osiągnięciem. Było to pierwsze IP, które pozyskaliśmy jako nowy zarząd spółki. Dzisiaj jesteśmy w innej sytuacji - mamy współpracę z dużymi wydawcami i pracujemy nad pozyskaniem kolejnych dużych IP. Dlatego użyczyliśmy produkcję Postal: Brain Damaged zewnętrznej firmie, nadal pozostając na udziałach w zyskach. To oni są w tej chwili odpowiedzialni za termin produkcji i ostateczny budżet” – komentuje Piotr Karbowski, prezes zarządu CreativeForge Games.
Tym samym prace nad grą prowadzi studio Hyperstrange. Postal: Brain Damaged będzie spin offem całej serii. Produkcja tytułu została zaplanowana na 18 miesięcy i jak zapewnia nas Przemysław Miliński, prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Premiera gry powinna się odbyć na koniec 2021/początek 2022 roku.
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, gry z serii Postal nie doczekały się swojej wersji konsolowej. W przypadku Postal: Brain Damaged będzie inaczej. Produkcja zostanie wydana zarówno na PC jak i konsole. Wydawcą wersji na PC będzie Hyperstrange wspólnie z Running with Scissors. Natomiast rolę wydawcy wersji konsolowych będzie pełnić tylko studio Hyperstrange.
„Hyperstrange realizuje projekt całkowicie samodzielnie, ale otrzymuje wsparcie merytoryczne od twórców oryginalnego POSTALA. Hyperstrange pozostaje w stałym kontakcie z licencjodawcą. Współpraca między studiami toczy się wielotorowo. Hyperstrange konsultuje na bieżąco z RWS stylistykę projektu i elementy nawiązujące do historii serii, by upewnić się, że gra trafi w gusta bazy fanów POSTALA. Prowadzimy również wspólne działania promocyjne, a RWS dokłada starań, by POSTAL: Brain Damaged dotarł do świadomości fanów zgromadzonych wokół amerykańskiego studia. Współpraca zapewnia Hyperstrange również możliwość lepszego kontaktu z zagranicznymi mediami i udział w wydarzeniach, w których uczestniczy RWS” – komentuje Przemysław Miliński z Hyperstrange.
Postal: Brain Damaged będzie się różnić od wcześniejszych gier z serii. Studio Hyperstrange zdecydowało się na inny model rozgrywki. Ważną kwestią będzie model poruszania się oraz mechaniki walki. Produkcja zostanie ukazana z perspektywy pierwszoosobowej. - Gra jest w założeniu na tyle wierna stylistyce i duchowi POSTALA, by ukontentować społeczność graczy Running With Scissors, a jednocześnie jest po prostu kompetentnym, dobrze zaprojektowanym, oryginalnym FPS-em, który zadowoli wymagającego gracza – mówi Miliński.
Running with Scissors, oprócz współpracy z polskimi spółkami, pracuje nad wydaniem pełnej wersji czwartej części gry – POSTAL 4: No Regrets. Gra we wczesnym dostępie do tej pory otrzymała ponad 85% pozytywnych ocen.