Rynek gier VR rośnie szybciej niż kiedykolwiek – wynika z najnowszego raportu Newzoo
Do końca 2022 roku rynek gier VR wygeneruje 1,8 mld USD przychodów, a już w 2024 roku sięgną kwoty 3,2 mld USD. Firma analityczna Newzoo publikuje nowy raport o grach w wirtualnej rzeczywistości.
Jeszcze w 2020 roku wielokrotnie pisaliśmy, że rynek gier VR czeka dynamiczny wzrost. I to nie tylko za sprawą pandemii, ale również przyczynił się tutaj rozwój kolejnych urządzeń przeznaczonych dla wirtualnej rzeczywistości. Rynek został „zdobyty” przez Oculus Quest 2 oraz sklep MetaQuest Store. Co więcej, w przyszłym roku debiut zaliczą również nowe gogle od Playstation. Jak wynika z najnowszego raportu Newzoo, rośnie nie tylko wartość tego rynku, ale też liczba użytkowników gogli. Dla porównania, do końca 2022 roku będzie to liczba na poziomie 27,7 mln osób, natomiast już w 2024 roku ma osiągnąć 46 mln.
Na poniższej grafice widoczny jest wzrost przychodów rynku gier VR od 2019 roku. Wtedy jeszcze, przed pandemią, generował on około 500 mln USD przychodów. W tym roku mówimy już o kwocie 1,8 mld USD, natomiast do końca 2024 roku zostanie ona niemal podwojona do poziomu 3,2 mld USD.
Zobacz także: DRAGO entertainment, Road Studio, True Games Syndicate - prezes Mateusz Wcześniak odpowiada na pytania co się dzieje w Movie Games
Ewolucja rynku VR
Zapewne niektórzy pamiętają jeszcze początki rynku VR, gdy urządzenia były podłączane na kabel do różnego rodzaju sprzętu. Teraz gogle są standalone, czyli bezprzewodowe, co zdecydowanie ułatwia ich użytkowanie. Meta (dawny Facebook), który jest właścicielem gogli Oculus Quest, wprowadził swój pierwszy sprzęt na rynek w 2019 roku. Następnie, druga odsłona gogli miała miejsce w październiku 2020 roku. W tym roku firma wypuściła jeszcze na rynek wersję Meta Quest Pro. Gogle Oculus Quest i co za tym idzie, sklep MetaQuest Store są obecnie najpopularniejsze na rynku gier VR.
Zgodnie z prognozami przygotowanymi przez analityków Newzoo, jeszcze w 2019 roku na świecie było zaledwie 8 mln posiadaczy urządzeń VR. Do końca 2022 roku ta liczba może wzrosnąć już do 27,7 mln użytkowników, natomiast na koniec 2024 roku znajdzie się na poziomie 46 mln osób.
Jak już wspomnieliśmy we wstępie, obok liczby użytkowników, będzie również rosła wartość generowanych przychodów na rynku gier VR. W 2022 roku kwota zamknie się na poziomie 1,8 mld USD, według szacunków Newzoo. Natomiast w 2024 roku urośnie ona do liczby 3,2 mld USD. Jednym z głównych powodów wzrostu jest właśnie popularność sprzętów standalone. Na dodatek, na luty 2023 roku zaplanowana jest premiera gogli Playstation VR 2.
Co sprzedaje się najlepiej na VR
W 2020 roku wśród najpopularniejszych, polskich spółek produkujących gry VR można było wymienić zaledwie kilka firm. Wśród nich na pewno znalazł się SuperHot Team czy Carbon Studio. Od tamtego czasu wiele się zmieniło, na polskim rynku mamy coraz więcej spółek z ekspozycją na VR. Natomiast deweloperzy chętnie decydują się na portowanie swoich najpopularniejszych tytułów na dedykowane urządzenia.
Jak wskazują analitycy w raporcie Newzoo, wśród najpopularniejszych gatunków gier na rynku VR można znaleźć produkcje przygodowe, strzelanki oraz gry symulacyjne. I właśnie polska produkcja Superhot VR została wskazana jako numer jeden wśród pierwszoosobowych strzelanek. Dlatego też możemy spodziewać się, że spółki z ekspozycją na wirtualną rzeczywistość mogą mieć przed sobą dobry czas.
Źródło grafik: Raport Newzoo