CD PROJEKT podaje dane sprzedażowe Phantom Liberty i Cyberpunka 2077. Są one zgodne z szacunkami analityków
Ponad 3 mln sprzedanych egzemplarzy dodatku Phantom Liberty, 25 mln sprzedanych sztuk Cyberpunka. CD PROJEKT podsumowuje najważniejszą swoją premierę od 2020 roku.
26 września zadebiutował pierwszy i jednocześnie ostatni dodatek do Cyberpunka, czyli Phantom Liberty. Kilka dni wcześniej Redzi udostępnili bezpłatną aktualizację 2.0 do podstawowej wersji gry, dzięki czemu tytuł „zyskał nowe życie” na Steamie. Polska produkcja wraz z dodatkiem okupowała pierwsze miejsca zestawienia bestsellerów platformy, a peak graczy w miniony weekend przekroczył 270 tys. osób grających jednocześnie w Cyberpunka. Również opinie na platformie Steam na temat dodatku świadczą o udanej premierze. Choć warto zerknąć również na Metacritic, gdzie wersja na Playstation 5 otrzymała 7,2 pkt od użytkowników, a wersja na Xbox Series X ma 7,1 pkt.
Inwestorzy w ostatnich dniach nie mieli jednak powodu do radości, ponieważ kurs akcji CD PROJEKT spadł od końca września o około 15%. W międzyczasie w Rejestrze Krótkiej Sprzedaży ponownie pojawiły się 3 fundusze grające na spadek akcji producentów Cyberpunka. Obecnie pozostał już tylko jeden.
Dzisiaj, podczas Dnia Inwestora w CD PROJEKT, poznaliśmy najważniejsze informacje po premierze Phantom Liberty. Do dnia 3 października sprzedano ponad 3 mln egzemplarzy dodatku do Cyberpunka. „Jednocześnie Zarząd informuje, że według wstępnych danych łączna wartość bezpośrednich nakładów na produkcję dodatku Cyberpunk 2077: Widmo Wolności (Phantom Liberty) wyniosła około 275 milionów zł, a koszty realizowanej bezpośrednio przez Spółkę globalnej kampanii marketingowej związanej z wprowadzeniem dodatku na rynek to około 95 milionów zł” - czytamy w komunikacie prasowym spółki.
Ponadto, od premiery Cyberpunka w grudniu 2020 roku sprzedano już 25 mln egzemplarzy podstawowej wersji gry.
Cyberpunk 2077 Sales pic.twitter.com/JTQQ1sHKDa
— CD PROJEKT IR (@CDPROJEKTRED_IR) October 5, 2023
Zobacz także: Kurs akcji CD PROJEKT dalej traci, pomimo udanej premiery Phantom Liberty i wysokiego peaku Cyberpunka
Podsumowanie premiery Phantom Liberty
Kilka dni po premierze dodatku do Cyberpunka, CD PROJEKT zdecydował się zorganizować Dzień Inwestora. Spotkanie było podzielone na kilka części, a przedstawiciele spółki opowiedzieli m.in. o transformacji RED 2.0 czy technologicznych aspektach Phantom Liberty. Jednak dla nas była kluczowa ostatnia część, podczas której zarząd spółki przygotował podsumowanie biznesowe po premierze.
Przypomnijmy, że jeszcze przed premierą szacunki analityków dotyczące sprzedaży dodatku mówiły o liczbie 3-4,5 mln sprzedanych egzemplarzy Phantom Liberty do końca roku. Do dnia 3 października sprzedano ponad 3 mln sztuk dodatku do Cyberpunka, a łączna wartość nakładów produkcyjnych wyniosła około 275 mln zł. Dodatkowo kampania marketingowa kosztowała około 95 mln zł. Sama podstawowa wersja gry sprzedała się już w nakładzie 25 mln egzemplarzy.
W szczytowym momencie nad dodatkiem pracowała 360 osób. Phantom Liberty najlepiej sprzedaje się w Ameryce Północnej. Największa sprzedaż jest generowana na pecetach (68%). Playstation 5 odpowiada za 20% sprzedaży, a Xbox jedynie za 13%. Czwartą platformą jest GOG na poziomie 10%. Kolejnym projektem z uniwersum Cyberpunka będzie Orion, który obecnie jest w fazie koncepcyjnej. Docelowo nad grą połowa zespołu będzie pracować z Ameryki Północnej, a połowa z Polski.
Cyberpunk 2077: Phantom Liberty Sales — Share Per Platform pic.twitter.com/QsXXAVAMLo
— CD PROJEKT IR (@CDPROJEKTRED_IR) October 5, 2023
Kapitalizacja CD PROJEKT na dzień przed premierą dodatku przekraczała jeszcze 15 mld zł. Obecnie jest na poziomie 12,4 mld zł. Od końca września kurs akcji spółki spadł o kilkanaście procent, a jeszcze ostatnio w RKS KNF 3 fundusze grały na spadek akcji Redów. Na ten moment w rejestrze pozostaje już jeden fundusz.
Notowania CD PROJEKT
Transformacja procesu deweloperskiego
CD PROJEKT zdecydował się odejść od modelu deweloperskiego, który towarzyszył im przy produkcji m.in. Wiedźmina. Spółka skupiła się na kilku filarach wspomnianej transformacji, które zaczęła wdrażać po premierze Cyberpunka 2077 w 2020 roku. Mowa o multidyscyplinarnych zespołach, zasadzie zawsze działającej gry oraz transparentności, czyli pełnej widoczności i komunikacji.
Efektem wprowadzonych zmian jest właśnie wydanie Phantom Liberty, które otrzymało bardzo pozytywne opinie od krytyków na portalu Metacritic. Również deweloperzy przy projekcie Polaris wdrożyli już wspomniane zmiany.
Zmiany w zarządzie CD PROJEKT
1 stycznia 2024 roku dojdzie do wewnętrznych zmian w zarządzie CD PROJEKT. Adam Kiciński przestanie pełnić rolę CEO i zostanie Chief Strategy Officer (CSO). Adam Kiciński będzie kandydować do pełnienia funkcji członka Rady Nadzorczej spółki od roku 2025.
„(...) rolę Chief Executive Officer (CEO) pełnić będą łącznie: Pan Adam Badowski, pełniący aktualnie rolę Chief Creative Officer, od 20 lat związany ze Spółką oraz Pan Michał Nowakowski, pełniący aktualnie rolę Chief Commercial Officer, związany ze Spółką od 18 lat; Pan Adam Badowski i Pan Michał Nowakowski posługiwać się będą tym samym określeniami Joint Chief Executive Officer (Joint CEO)” - napisano w komunikacie.