Kategoria:
Premiera Frostpunka 2 nie spełniła oczekiwań rynku. Notowania 11 bit studios runęły
Zgodnie z szacunkami studia, sprzedaż city buildera przekroczyła 350 tys. egzemplarzy. Inwestorzy spodziewali się jednak lepszych rezultatów, o czym świadczą poranne, ponad 30% spadki notowań.
Przed rynkowym debiutem Frostpunka 2, analitycy wskazywali na m.in. dobrą jakość techniczną produktu oraz bardzo wysokie oceny recenzentów na serwisach Opencritic i Metacritic. Przedpremierowe szacunki spotkały się jednak z brutalną rzeczywistością.
Koszty zwrócone
Frostpunk 2 zadebiutował na rynku 20 września. Trzy dni wcześniej produkcję mogli ogrywać posiadacze wersji deluxe. Jak czytamy w poniedziałkowym komunikacie, do godziny 8 udało się sprzedać ponad 350 tys. egzemplarzy, dzięki czemu spółka uzyskała zwrot kosztów i marketingu produkcji. Co warto podkreślić, szacunki 11 bit studios uwzględniają płatności z tytułu udostępnienia gry w usłudze Microsoft Game Pass oraz część przychodów ze sprzedaży wersji deluxe gry przypadającą na zawarte w tej wersji trzy płatne DLC. Oznacza to, że część przychodów zostanie zaksięgowana w kolejnych kwartałach.
Lista 10 gier z największymi przychodami na Steam
Źródło: Gaminganalytics.info
Notowania 11 bit studios zanurkowały po publikacji recenzji i premierze edycji deluxe Frostpunka 2
Szczegóły premiery
Rynkowy debiut Frostpunka 2 nie przebiegł zgodnie z planem pod względem technicznym. Jak już wspomnieliśmy, gracze z zakupioną wersją deluxe mogli uruchomić produkcję 17 września, czyli trzy dni przed oficjalną premierą. Choć w przeszłości nie podawano informacji na temat peaku graczy, z niewiadomych powodów dane te zaczęły się ukazywać rankiem 19 września. Dane te przyniosły sporo nerwów inwestorom, którzy już zaczęli wyprzedawać papiery studia.
Peak graczy Frostpunk 2
Źródło: Steamdb
Oficjalna premiera 20 września nie przyniosła oczekiwanych rezultatów. W weekend Frostpunk 2 osiągnął peak graczy na poziomie ponad 35,5 tys. osób. Eksperci m.in. DM BDM spodziewali się, że wyniesie on ponad 40 tys. Z dnia na dzień pogarszały się także oceny. Choć krytycy w serwisach Opencritic czy Metacritic dawali grze wysokie noty na poziomie 86/100 pkt, to gracze wykazywali w swych recenzjach dużo większe niezadowolenie. W poniedziałek rano 72,6% z ponad 6,1 tys. ocen jest pozytywnych. Zazwyczaj studia celują w liczbę pozytywnych recenzji przekraczającą 80%. Przed premierą eksperci DM BDM szacowali natomiast, że oceny osiągną poziom 83-85%. Z kolei Piotr Bogusz z Erste Securities przewidywał, że liczba pozytywnych ocen sięgnie 85%.
W trakcie weekendu gra w najlepszy momencie zajęła 2 pozycję wśród produktów z największymi przychodami na Steam, ustępując EA FC 25. W poniedziałkowy poranek zajmuje jednak szóstą lokatę. Tytuł 11 bit studios przewyższa Cyberpunk 2077, który w tym momencie jest na przecenie. Ciekawy wątek ujawnia serwis Gamalytic. Według serwisu, ponad 35% sprzedaży przypada na rynek rosyjski.
Notowania 11 bit studios w ciągu ostatnich 12 miesięcy
11 bit studios spodziewa się rekordowych wyników w 2024-26; III-IV kw. pod znakiem premier (wywiad)
Nagła zmiana podejścia
Po tym, jak premiera Frostpunka 2 nie spełniła oczekiwań rynku, analitycy ruszyli do zmian rekomendacji dla walorów 11 bit studios. Jak informuje Puls Biznesu, redukcja cen docelowych jest znacząca, a dwóch specjalistów ustaliło ceny docelowe na poziomie niższym niż 400 zł za walor. Przypomnijmy, że według przedpremierowych prognoz analityka DM BDM, sprzedaż city buildera w pierwszym miesiącu po premierze opiewać będzie na 800 tys. egzemplarzy, a w całym 2024 r. na 1,4 mln kopii.