Indeks nastrojów medialnych Fed z wyprzedzeniem ostrzegł przed koronawirusowym krachem
Obrazek użytkownika Piotr Rosik
08 kwi 2020, 07:15

Indeks nastrojów medialnych to nowy wskaźnik Fed, który ostrzegł przed koronawirusowym krachem

Wyraźny spadek nastrojów medialnych o kilka tygodni wyprzedził spadek nastrojów konsumenckich oraz krach na giełdach – wynika z zachowania nowego indeksu stworzonego przez Fed.

Amerykańskie media zaczęły być pesymistycznie nastawione do przyszłości gospodarki wtedy, gdy pojawiły się pierwsze informacje o koronawirusie w Chinach. To oznacza, że spadek nastrojów medialnych wyprzedził o kilka tygodni spadek nastrojów konsumenckich i krach na giełdzie.

Daily News Sentiment Index ostrzegał

Tak przynajmniej wynika z notowań Daily News Sentiment Index – wskaźnika utworzonego przez oddział Rezerwy Federalnej w San Francisco. Okazuje się, że nastroje w najważniejszych mediach ekonomicznych w USA zaczęły psuć się już w okolicach 20 stycznia, gdy tylko pojawił się w Wuhan nieznany rodzaj koronawirusa.
 

Notowania Daily News Sentiment Index (linia granatowa, skala lewa) na tle indeksu wiadomości o COVID-19 (linia jasnoniebieska, skala prawa) oraz indeksu wiadomości o pakietach pomocowych dla gospodarki (linia zielona, skala prawa)

indeks medialnych nastrojów


Co ciekawe, najważniejszy indeks nastrojów amerykańskich konsumentów - Michigan Consumer Sentiment Index tworzony przez University of Michigan – zaczął iść w dół dopiero w lutym. Oczywiście nie musimy przypominać, że giełdy zareagowały panicznie na epidemię koronawirusa dopiero w II połowie lutego.
 

Notowania Daily News Sentiment Index (linia granatowa, skala lewa) na tle Michigan Consumer Sentiment Index (linia zielona, skala prawa)

nastroje medialne vs konsumenckie

Zobacz także: Błyskawiczny krach, błyskawiczna recesja, błyskawiczne odbicie? To możliwe, ale nie na rynkach wschodzących opartych na surowcach

Jak działa Daily News Sentiment Index?

Indeks stworzony przez Fed z San Francisco używa nowoczesnych narzędzi elektronicznych do przeszukiwania treści tekstów prasowych. Przeczesuje 16 najważniejszych gazet i portali amerykańskich w poszukiwaniu słów, które mogą wskazywać na nastroje mediów – pozytywne lub negatywne. Wskaźnik został zastosowany wstecznie do 1980 roku.

Zdaniem naukowców z FED, którzy opracowali ten indeks, może on być bardzo przydatny w przyszłości, skutecznie ostrzegając przed nadciągającymi kłopotami w sferze gospodarczej. „Jest wysoce skorelowany z indeksami nastrojów konsumentów, ale jednocześnie reaguje na różne sygnały o wiele szybciej, jest lepszym wskaźnikiem wyprzedającym koniunkturę. To było świetnie widać w przypadku epidemii COVID-19. Badania potwierdzają silny związek między nastrojami konsumenckimi a aktywnością ekonomiczną, szczególnie jeśli chodzi o działalność biznesową, inwestycje i wydatki konsumenckie. [...] Niezwykle ciekawe będzie zachowanie indeksu w nadchodzących tygodniach i miesiącach, z pewnością warto go uważnie monitorować” – stwierdzili naukowcy z Fed w San Francisco. Więcej na temat tego indeksu można przeczytać TUTAJ.

Media jako anty-wskaźnik

A my przypominamy, że świetnym wskaźnikiem (raczej anty-wskaźnikiem) potrafią być media piszące o inwestowaniu. A konkretnie, okładki takich magazynów, jak Barron’s. W tym roku w wydaniu z 20 stycznia na okładce zachwycano się wysokimi poziomami indeksu Dow Jones. Z perspektywy czasu widać, że był to świetny sygnał do realizacji zysków...
 

barrons styczen 2020

Tym samym kasandryczne okładki z marca br. mogą sugerować, że najgorsze już za giełdami...

barrons marzec 2020

Źródło wykresów: Fed

Zobacz także: Testy ujawniające odporność na koronawirusa COVID-19 ratunkiem dla gospodarki USA

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.