Berkshire Hathaway sprzedało akcje banku U.S. Bancorp. Warren Buffett pozbył się już linii lotniczych
Obrazek użytkownika Piotr Rosik
15 maj 2020, 06:55

Warren Buffett pozbył się akcji linii lotniczych, teraz zaczyna sprzedawać walory banków. Berkshire Hathaway redukuje pozycje na Goldman Sachs i U.S. Bancorp

Czy Warren Buffett chce się pozbyć akcji banków? Pojawił się sygnał, który może być tego zapowiedzią. Berkshire Hathaway sprzedało niemal cały pakiet Goldman Sachs, redukuje także pozycję na akcjach U.S. Bancorp.

W I kwartale tego roku Berkshire Hathaway pozbyło się 84% posiadanych akcji Goldman Sachs, redukując pozycję do ledwie 1,92 mln akcji o wartości około 330 mln USD. Tak wynika z dokumentów ujawnionych w piątek przez amerykański nadzór finansowy SEC. Bank stracił w tym roku jedną czwartą wyceny.

Poza tym Berkshire Hathaway (BRK) sprzedało 497 786 akcji spółki U.S. Bancorp w dniach 11-12 maja, za 16,3 mln USD – doniósł portal dla inwestorów Barron’s. BRK ma wciąż 150,5 mln akcji tegoż banku o wartości rynkowej około 4,4 mld USD, więc wehikuł Buffetta pozbył się niewielkiej ilości pakietu. Ale te transakcje sprawiły, że Berkshire zeszło poniżej progu 10% w akcjonariacie. To oznacza, że ewentualne kolejne transakcje nie będą publicznie widoczne (nie będzie raportów do amerykańskiego nadzoru SEC).

Akcje U.S. Bancorp zachowują się w tym roku fatalnie. Zostały przecenione o połowę. Wymazały wzrosty, które miały miejsce od początku 2013 roku.
 

Notowania U.S. Bancorp na tle S&P500 – 10 lat

usb

Źródło: MarketScreener.com

Czy to koniec miłości Buffetta do amerykańskich banków?

To są wieści, które powinny niepokoić inwestorów. Buffett zawsze wierzył w siłę amerykańskich banków. W epicentrum kryzysu z 2008 roku zainwestował w bank Goldman Sachs. Jeszcze podczas tegorocznych wywiadów podkreślał, że amerykański sektor bankowy jest niezwykle silny i zniesie dużo. „Jestem spokojny o banki znajdujące się w portfelu Berkshire. Ich akcje są lepszą inwestycją w długim terminie, niż obligacje. Bankowość to dobry biznes, o ile nie robisz głupot po stronie aktywów” – mówił w wywiadzie pod koniec lutego.

Czyżby zmienił zdanie? Na razie oczywiście za wcześnie na tego typu stwierdzenie, ale z pewnością warto uważnie obserwować ruchy Berkshire na rynku inwestycyjnym. Na Twitterze, pod postem linkującym do artykułu o wspomnianej transakcji na akcjach U.S. Bancorp przeważają opinie, że jest to raczej ruch mający na celu zejście poniżej progu 10%, a nie początek wyprzedaży akcji banków.
 


Przypomnijmy, że banki i spółki finansowe stanowią sporą część portfela Berkshire. Pod koniec kwietnia ich wartość wynosiła 63 mld USD, podczas gdy cały portfel był wart około 188 mld USD.
 

10 największych pozycji w portfelu Warrena Buffetta

portfel brk

Źródło: CNBC

Zobacz także: Berkshire Hathaway poniosło ogromne straty na inwestycjach w I kwartale, a Warren Buffett nie widzi okazji na giełdzie

Czy sprzedając akcje linii lotniczych Buffett popełnił błąd?

Tymczasem wciąż nie milkną echa pozbycia się przez Buffetta akcji 4 linii lotniczych (Delta, American, United, Southwest). Przypomnijmy, że podczas WZA BRK na początku maja Warren Buffett przyznał, że jego wehikuł wyszedł z inwestycji w linie w kwietniu na dużej stracie, pozyskując 6,5 mld USD. Wyrocznia z Omaha przyznała, że to była pomyłka inwestycyjna. „Nie sądzę, żeby na kilka kwartałów samolotami na szlakach międzynarodowych podróżowało tylu ludzi, co przed pandemią. Linie lotnicze będą więc miały mnóstwo maszyn, które będą uziemione. Oczywiście, to nie jest wina zarządów linii lotniczych, że perspektywy dla tego biznesu tak drastycznie się zmieniły. Nie chciałbym dziś być CEO jakiejś linii lotniczej” – stwierdził Buffett.

Zdania wśród ekspertów co do sensowności tego ruchu Buffetta są mocno podzielone. My chcieliśmy zwrócić uwagę na bardzo ciekawą analizę Franka Holmesa z firmy U.S. Global Investors, zamieszoną na portalu Advisor Perspectives.

Holmes przypomniał, że Buffett popełnia błędy inwestycyjne. Na przykład nie docenił spółek Amazon i Google – przyglądał się im i rozważał zakup ich akcji, ale tego nie zrobił. Teraz – zdaniem Holmesa – do tej listy należy dołożyć wyjście z pozycji długich na liniach lotniczych po koronawirusowym krachu.

Ekspert z firmy U.S. Global Investors wskazał, że mało który biznes był tak odporny na szoki gospodarcze, jak linie lotnicze. Pokazują to dane o bankructwach firm w USA. Poza tym, prognozowany na 2020 rok zysk tego sektora to 29 mld USD w skali globu, według International Air Transport Association (IATA), co oznaczało wzrost o 13% r/r. Oczywiście, ta prognoza się nie ziści przez koronawirusa. Ale zdaniem Holmesa, ona pokazuje, jak mocny był o sektor. „W 2018 roku z linii lotniczych skorzystało 4,3 mld pasażerów. Linie lotnicze podnosiły się szybko po każdej recesji” – wskazał Holmes.
 

Liczba pasażerów linii lotniczych (w skali blogu, mld rocznie)

liczba pasażerów linii lotniczych


Holmes wskazał też na dane Transportation Security Administration (TSA) pokazujące, że nastąpił w USA skokowy (o 100%) wzrost liczby rezerwacji na przeloty w II połowie kwietnia. Dnia 15 kwietnia liczba rezerwacji wynosiła około 90 tys., a na początku maja już około 170 tys. Według eksperta z firmy U.S. Global Investors to pokazuje, że dołek branża lotnicza ma już za sobą a obecne wyceny są okazją inwestycyjną.

Problem w tym, że inwestorzy handlujący długiem American Airlines wyceniają bankructwo tej spółki…
 


A prezes Boeinga ostrzegł, że być może należy się spodziewać „bankructwa całej branży”.
 

Zobacz także: Nie tylko Polacy masowo otwierają rachunki maklerskie. Inwestorzy indywidualni szturmują też giełdę w USA

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.