Uber staje się Amazonem usług, a jego akcje są już notowane na historycznych maksimach
Usługa Uber Eats robi furorę w czasie pandemii. Uber myśli o kolejnych innowacyjnych usługach, stając się powoli Amazonem usług. Wciąż ma jednak duży problem z zarabianiem.
Takiego zachowania kursu akcji spółki Uber Technologies w trakcie pandemii chyba nikt się nie spodziewał. W ciągu ostatnich 12 miesięcy poszedł on w górę o 72%, bijąc o 31 pkt. proc. indeks Nasdaq Composite. A przecież ruch w przewozach osobowych spadł znacznie. Skąd te wzrosty wyceny Ubera, który jest już wart około 103 mld USD?
Uber - kurs akcji od debiutu na Nasdaq
Uber staje się Amazonem usług, ale wciąż nie ma zysków
Uber staje się Amazonem usług. Świadczy na wielką skalę, na całym świecie, nie tylko usługi pośrednictwa w przewozie osób (segment Mobility), ale też pośrednictwa w dostawie jedzenia na wynos (segment Delivery, znany klientom jako Uber Eats) oraz w dostawie towarów (segment Freight). Inwestorom nie przeszkadza to, że spółka nie zarabia, ani to, że w trakcie pandemii zanotowała znaczne spadki w segmencie Mobility, bo urosła znacząco w dwóch pozostałych i ciągle ma plany rozwojowe.
Spójrzmy na wyniki Ubera. W III kwartale 2020 rezerwacje brutto z segmentu Mobility spadły o 53% r/r, do 5,9 mld USD, Jednakże rezerwacje z segmentu Delivery skoczyły o 134%, do 8,55 mld USD, a z segmentu Freight o 30%, do 290 mln USD. Szczególnie ważny stał się dla spółki segment Uber Eats – w pandemii ludzie zaczęli masowo korzystać z tej usługi, zapewniającej szybką i bezproblemową dostawę gotowego jedzenia do domu czy biura.
Uber – rezerwacje brutto w III kw. 2020 (mln USD)
Źródło: spółka
Na razie jednak wyniki finansowe Ubera nie uległy znacznej poprawie. Wciąż ma on olbrzymi problem z zyskownością. Jego przychody w III kw. 2020 spadły o 20% r/r, do 2,8 mld USD, a strata wyniosła 1,1 mld USD przy EBITDA -625 mln USD (-7% r/r). W 2019 roku Uber stracił 8,5 mld USD, a w 2020 roku może „przepalić” 6,7 mld USD – mówi konsensus analityków.
Uber – EBITDA w III kw. 2020
Źródło: spółka
Uber – wyniki finansowe i prognoza (mln USD)
Źródło: Market Screener
Jeśli chodzi o dywersyfikację geograficzną biznesu Ubera, to warto zwrócić uwagę, że pandemia sporo tutaj zmieniła. W 2020 roku na znaczeniu dla „Amazona usług” zyskały Europa oraz Azja, a straciła Ameryka Północna oraz Łacińska.
Uber – przychody w podziale na regiony świata
Źródło: spółka
Zobacz także: Sprzedaż CCC w internecie po raz pierwszy wyższa niż w sklepach stacjonarnych. Sześć liczb z wyników za 4 kwartał, które potwierdzają, że spółka zmienia się w firmę e-commerce
Uber nie spoczywa na laurach
Uber ma bardzo innowacyjne pomysły na rozwój biznesu. Ostatnio wszedł w kooperację z firmą Moderna, która produkuje jedną ze szczepionek na koronawirusa. Kierowcy Ubera mają prowadzić na całym świecie kampanię propagującą przyjmowanie szczepionek przeciwko COVID-19. Warto przypomnieć, że spółka prowadzi politykę „No Mask. No Ride” (bez maseczki nie pojedziesz).
Uber zakupił Routematch – dostawcę rozwiązań software’owych dla transportu publicznego. W 31 miastach – głównie amerykańskich i australijskich - testuje obecnie rozwiązanie pozwalające łączyć płynnie transport za pośrednictwem UberX i komunikacji miejskiej.
Ruszył także projekt Uber Green. Pozwala on zamawiać przewóz autem elektrycznym lub hybrydowym. Na razie funkcjonuje w 50 miastach.
W Wielkiej Brytanii zaczęła działać usługa Uber Rent. Umożliwia ona wynajem auta na dłuższy termin. Na razie nie wiadomo, czy będzie uruchomiona w innych krajach.
Nowości nadchodzą także w segmencie Delivery. W Dallas i Seattle firma uruchomiła pilotażową usługę Uber Direct, która polega na dostawie leków na receptę pod drzwi. Usługa działa w kooperacji z serwisem NimbleRx.
W 2020 roku posypały się pozytywne rekomendacje dla Ubera od analityków. Obecnie na 42 analityków pokrywających Ubera 25 radzi „kupuj”, a 8 „przeważaj”, a konsensus to mocne „kupuj” – wynika z danych portalu Market Screener. Najodważniejsza rekomendacja daje Uberowi potencjał do 37-procentowego wzrostu wyceny z obecnych poziomów. Analitycy uważają, że z tak daleko posuniętą innowacyjnością i chęcią rozwoju Uber zajdzie daleko, stając się czymś w rodzaju „Amazona usług”.
Uber – rekomendacje i zmiany w 2020 r.
Źródło: FinViz