Wyceny akcji amerykańskich są pompowane m.in. pieniędzmi ze stymulusów i to będzie działało tak długo, aż... przestanie działać – ostrzega Rob Arnott, szef Research Affiliates.
To, że góra gotówki czeka obok rynku nie oznacza, że ona pójdzie na zakup akcji, pompując dalej wyceny spółek – ostrzega Rob Arnott, założyciel firmy Research Affiliates, w rozmowie z Mebem Faberem. Arnott jest także zarządzającym funduszami PIMCO All Asset oraz PIMCO RAE.
Jest bańka na giełdzie w USA, szczególnie na akcjach producentów aut elektrycznych
Wyceny akcji amerykańskich są pompowane m.in. pieniędzmi ze stymulusów i to będzie działało tak długo, aż przestanie działać – ostrzega Arnott. „Obecnie wyceny wskaźnikowe są nadmuchane do granic możliwości. To się kiedyś musi skończyć, rynek musi się schłodzić. Ja nie wieszczę krachu, ale raczej odwrócenie się trendu i powolne schodzenie powietrza z tego balonu. Sądzę, że w latach 20-tych XXI wieku będzie bardzo trudno zarabiać na amerykańskim rynku akcji” – twierdzi Arnott.
Historia notowań Shiller PE Ratio
Źródło: multpl.com
Według Arnotta, każde aktywo, które jest w bańce, rosnąc dało sporo radości inwestorom, bo są oni dobrze zarobieni. „Taka sytuacja usypia czujność inwestorów. Trudno im się też rozstawać z takimi aktywami. Inwestorzy kochają przewartościowane akcje. Papiery wartościowe spółek giełdowych są przykładem takiego dobra, które w oczach kupujących jest coraz bardziej atrakcyjne, im jest droższe, tak jak biżuteria. Akcje są świetną ilustracją paradoksu Giffena, czyli sytuacji, w której wielkość popytu na dane dobro wzrasta pomimo wzrostu jego ceny” – wskazuje założyciel Research Affiliates.
A jak Arnott rozpoznaje bańki? „Bańki pojawiają się wtedy, gdy inwestorzy kupują akcje na zasadzie, że wycena spółki jest do przyjęcia i że cena, którą płacą, jest do przyjęcia. Od dawna nikt nie kupuje akcji Tesli posługując się klasyczną analizą fundamentalną i DCF-em. Akcje spółki Elona Muska kupuje się, bo jej perspektywy są do przyjęcia i jej wycena jest do przyjęcia” – zwraca uwagę Arnott.
Arnott w trakcie rozmowy pogłębił temat spółek produkujących auta elektryczne. Według niego, na Tesli uformowała się bańka, a wiele podobnych jej spółek też jest przewartościowanych. „Warto pamiętać, że większość spółek produkujących auta elektryczne nie przeżyje kilku lat. Oczywiście, będzie 2-4 wygranych, którzy zgarną dla siebie większość tortu. Ale większość nie przeżyje. Czyli mamy sytuację jak z bańki internetowej, gdy rosły dynamicznie wyceny konkurencyjnych spółek, a wiadomo było, że obie nie przeżyją w długim terminie. Czyli mamy bańkę na akcjach producentów aut elektrycznych” – podsumował.
Global X Autonomous & Electric Vehicles ETF
Źródło: etfdb.com
Zobacz także: Transformacja energetyczna świata wywinduje ceny surowców. Jakie metale i minerały są wykorzystywane w budowie turbiny wiatrowej i panelu słonecznego
Okazją są akcje value z rynków wschodzących i… Wielkiej Brytanii
Arnott przyznał, że bardzo wierzy w akcje rynków wschodzących. „Mam ponad połowę portfela akcyjnego z ekspozycją na emerging markets. To oczywiście jest dość ryzykowne. Akcje EM są aktywami cieszącymi się dużą zmiennością. Są jednak o wiele tańsze, niż akcje rynków rozwiniętych. Wskaźnik Shiller PE dla akcji spółek z rynków wschodzących wynosi obecnie około 15” – wskazał Arnott.
Założyciel firmy Research Affiliates zwrócił uwagę, że spółki technologiczne z rynków EM, umownie grupowane pod skrótem BAT (Baidu, Alibaba, Tencent), są równie drogie, jak amerykańskie spółki technologiczne. „Jednakże gdy spojrzymy na spółki value z rynków wschodzących, to dla nich średnia C/Z to około 10, czyli jest to poniżej wieloletniej średniej historycznej. To oznacza, że można kupić około połowy światowego PKB za 10-krotność średniego rocznego zysku spółki z tradycyjnego sektora. Wydaje mi się, że to bardzo dobry deal, czemu by tego nie zrobić?” – wskazuje Arnott.
Według Arnotta, wielką okazją są obecnie także akcje brytyjskich spółek value. „Zwracam uwagę, że kursy akcji spółek value z wielu rynków nieco opadły po rajdzie z IV kw. 2020 i I kw. 2021 i wydaje mi się, że to doskonała okazja na doważenie się przed kolejnym rajdem na północ” – stwierdził Arnott.
Wskaźniki MSCI Forward P/E (C/Z) dla najważniejszych krajów i regionów
Źródło: Yardeni Research