Kurs Rivian, producenta elektrycznych aut terenowych, rośnie jak na drożdżach od IPO
Podczas kilku sesji wycena rynkowa spółki Rivian, mającej produkować elektryczne SUV-y, urosła o 100%. Pytanie – czy zasłużenie, skoro firma na razie nie ma historii sprzedażowej…
Niektórzy wierzą, że spółka Rivian to następna Tesla. Jeszcze kilka tygodni temu wycena Rivian przed IPO sięgała 64 mld USD, teraz jest to 130 mld USD. To oznacza, że ta spółka – która nie wypuściła na rynek jeszcze ani jednego pojazdu – jest trzecim najbardziej wartościowym koncernem motoryzacyjnym na świecie, za koncernami Tesla (1 019 mld USD) i Toyota (258 mld USD).
Akcje Rivian sprzedawane były w ofercie po 78 USD. Na debiucie na początku sesji otworzyły się po 106,75 USD. Wczoraj przed sesją chodziły po około 172 USD.
Historia notowań Rivian od debiutu na Nasdaq
Rivian jak rakieta
W trakcie 5 sesji bezpośrednio po IPO kurs Rivian tylko rósł. To się prawie nie zdarza, bo w ciągu ostatnich 5 lat wśród 200 przypadków takie ewenementy pojawiły się ledwie 7 razy. Były to: AXA Equitable (EQH), GreenSky (GSKY), Pinterest (PINS), Avantor (AVTR), ZoomInfo Technologies (ZI), Pershing Square Tontine Holdings (PSTH) oraz Shoals Technologies (SHLS).
Wzrost kapitalizacji spółki Rivian był tak błyskawiczny, że można przypuszczać, iż rynek wycenił już rozpoczęcie sprzedaży i dostaw pojazdów. Pytanie więc, jak zareaguje kurs, gdy fizyczne dostawy wreszcie zaczną być realizowane.
Innym zasadnym pytaniem jest: jak zareaguje kurs spółki Rivian, gdy pojawią się pierwsze rekomendacje? Biorąc pod uwagę to, co stało się w kilka sesji od IPO, jeśli będą one brzmiały „trzymaj” lub „sprzedaj” – a jest to wielce prawdopodobne – to będzie to duża przeszkoda dla dalszych wzrostów. Wyniesienie wyceny ze 130 mld USD w górę będzie o wiele trudniejsze dla byków, niż było z 64 mld USD do 130 mld USD.
Warto przypomnieć, że spółka Rivian chciała sprzedać w IPO 135 mln akcji w zakresie 57-62 USD, ale popyt był olbrzymi i widełki zostały podwyższone do 72-74 USD, a liczba oferowanych akcji do 153 mln. IPO Rivian było największym na świecie w tym roku i szóstym najbardziej wartościowym w historii amerykańskich giełd, bo ostatecznie spółka pozyskała 11,9 mld USD.
Zobacz także: Virgin Galactics zalicza opóźnienia. Analitycy obniżają rekomendacje dla spółki
Amazon ma pierwszeństwo
Firma Rivian ma zakład produkcyjny w mieście Normal (stan Illinois), który ma osiągnąć pełną zdolność wytwórczą 150 tys. sztuk pojazdów rocznie. Nie jest obecnie jasne, w jakim tempie Rivian może zwiększać produkcję w obliczu globalnego niedoboru chipów i ograniczeń w łańcuchach dostaw.
W październiku br. firma Rivian otworzyła pierwszy salon sprzedaży w Wenecji w stanie Kalifornia. Problem w tym, że na razie nie sprzedała ona ani jednego pojazdu, choć reklamuje już pickupa R1T. W najbliższych miesiącach Rivian skupi się na produkcji elektrycznych furgonetek, by wypełnić gigantyczny kontrakt na dostawę 100 tys. sztuk dla Amazona (który ma około 20% udziałów w Rivian) z terminem realizacji do 2030 roku. Rivian ma także budować własną sieć stacji ładowania pojazdów, która już za dwa lata ma mieć 10 tys. stacji.
Firma Rivian miała 426 mln USD straty w 2019 roku i 1 mld USD straty w 2020 r. oraz prawie 1 mld USD straty w I połowie 2021 r. Zarząd spółki Rivian uczciwie podkreśla, że nie osiągnie ona rentowności w dającej się przewidzieć przyszłości. Spółka Rivian na dzień 30 września miała 48 390 przedsprzedażowych zamówień na pickupa R1T i SUV-a R1S (dostawa do końca 2023 roku). Firma zatrudnia 6,2 tys. osób.
Wśród akcjonariuszy Rivian są Amazon i Ford Motor oraz wielkie firmy inwestycyjne Fidelity i T. Rowe Price. Według firmy Allied Market Research, globalny rynek elektrycznych pickupów, crossoverów i małych ciężarówek był szacowany na 422,5 mln USD w 2019 roku, ale osiągnie 1,9 mld USD w 2027 roku, przy rocznej stopie wzrostu 25,8%.