Nie ma euforii na akcjach spółki Tesla po publikacji wyników za IV kwartał. Rynek czeka na dane z innych firm z sektora EV
Tesla zaskoczyła wynikami. Spółka Elona Muska po raz kolejny przebiła konsensus analityków Wall Street. Akcje lidera sprzedaży EV w tym tygodniu wzrosły już ponad 10%, chociaż od początku roku tracą 11%.
Wyniki Tesli mają wpływ na całą branżę samochodów elektrycznych. Wkrótce swoje wyniki opublikują inne spółki, takie jak Ford, General Motors, Li Auto, XPeng, NIO. Sprawdzamy, jak wygląda sentyment dla sektora EV.
Wyniki Tesli wpływają na całą branżę samochodów elektrycznych
Zobacz także: Tesla znowu zaskakuje wynikami i rośnie szybciej od oczekiwań. Elon Musk na telekonferencji zdradził plany na 2022 rok
Tesla (TSLA) w IV kw. 2021 roku wyprodukowała rekordową liczbę pojazdów, bo aż 305 840 sztuk. Spółka zaraportowała również 2,54 USD zysku na akcję, a konsensus Wall Street wynosił 2,36 USD. Mimo rekordowych liczb i fabryk odpalonych na pełnych obrotach, początkowo po podaniu wyników cena akcji spadała. Tesla przyzwyczaiła swoich inwestorów do dużych wyników. Jednak euforia jest ograniczona z kilku ważnych przyczyn.
We started equipment testing at Giga Berlin through the vehicle production process in late 2021 pic.twitter.com/lIcDY8BPJB
— Tesla (@Tesla) January 28, 2022
Widmo marcowej podwyżki stóp procentowych, presja inflacyjna oraz – kluczowe – problemy z łańcuchem dostaw. „Wyzwania związane z łańcuchem dostaw i zatory w portach spowodowały znaczny wzrost naszych kosztów w IV kwartale" – komentował dyrektor finansowy Zachary Kirkhorn telekonferencji spółki. CEO Elon Musk również zwrócił uwagę na łańcuch dostaw. Chociaż Tesla od początku była świetnie zabezpieczona, trzeba pamiętać, że ten problem eskaluje i czasami nawet największym brakuje rozwiązań. „W 2022 r. łańcuch dostaw nadal będzie podstawowym ogranicznikiem produkcji we wszystkich fabrykach" – powiedział Elon Musk. „Niedobór chipów, choć lepszy niż w zeszłym roku, nadal jest problemem".
źródło: ir.tesla.com
Jeżeli coś teraz może uderzyć w akcje Tesli, to właśnie problem z łańcuchem dostaw. To jest negatywny czynnik. Po stronie plusów, spółka wciąż widzi silny popyt na EV, a to jest dobre dla wszystkich producentów EV. Jednakże obawy inwestorów dotyczące Tesli rozlewają się na spółki z większości branż.
Najlepiej sprzedający się samochód elektryczny w to Tesla Model 3. Stanowi 62% wszystkich sprzedanych EV w tym kraju.
— Szymon Machalica (@SzymonMachalic1) January 31, 2022
Sprzedaż EV w :
2020: 6900 szt.
2021: 24 078 szt.https://t.co/61uZu6GkO1 pic.twitter.com/LEcJPEYfJa
Akcje producentów EV o dużej kapitalizacji: Rivian Automotive (RIVN) spadły od początku roku 36% chociaż w tym tygodniu zaczynają odbijać już 15%. Lucid (LCID) stracił 22% od początku roku, ale w ciągu ostatnich trzech sesji odrobił ponad 8%.
Zobacz także: Kurs Riviana mocno spada bo spółka ma problemy z produkcją
Mniejsi producenci pojazdów elektrycznych zanotowali skromniejsze spadki. Akcje spółek Fisker (FSR) wzrosły w ciągu trzech ostatnich sesji 13%, ale od początku roku straciły 24%. Lordstown Motor (RIDE) w ciągu trzech ostatnich sesji wzrósł 22%, ale od początku roku spółka zanotowała spadek o13%. Amerykański producent elektrycznych minivanów Canoo (GOEV) spadł zanotował 14% wzrostu w ciągu ostatnich trzech sesji, ale od początku roku akcje tracą -20%. Jak widać akcje branży EV są mocne poobijane – w ciągu ostatnich 3 miesięcy średnia spadków wynosi około 30%.
Zarówno Ford jak i GM są aspirującymi firmami EV. Popyt na EV to dobra wiadomość również dla tej pary, ale komentarze o problemach z łańcuchem dostaw i utrzymujących się niedoborach półprzewodników mogą mieć większe znaczenie. Ostatnio nie widać jednak większej zmienności na tych spółkach. Ford (F) od początku roku zanotował 2% spadku, a GM (GM) zanotował 10% spadku od początku roku. W tym przypadku akurat giełda czeka na wyniki tych dwóch spółek i wtedy zaczną się agresywne ruchy – GM ogłasza wyniki 1 lutego po sesji, a Ford 3 lutego.
Tesla praktycznie większość samochodów sprzedaje na chińskim rynku, więc wyniki Tesli są również istotne dla chińskich producentów pojazdów elektrycznych. Akcje NIO (NIO) od początku roku spadły 22%, ale w ciągu trzech ostatnich sesji zyskują 17%. Xpeng (XPEV) od początku roku stracił 30%, w ciągu ostatnich trzech sesji zyskuje już 9%. Natomiast Li Auto (LI) od początku roku stracił 18%, a w ciągu ostatnich trzech sesji zanotował wzrost 9%.
Zobacz także: XPeng, NIO, Li Auto z rekordowymi wynikami. Czy spółki produkujące auta elektryczne będą hitem 2022?
Jak widać, chińskie marki EV nie miały łatwiej passy w ostatnim czasie – w ciągu ostatnich 3 miesięcy akcje spadły średnio 28%. Chińskie trio przedstawi wyniki pod koniec lutego lub na początku marca i to będzie kluczowe nie tyle dla trendu, ale dla dynamiki wzrostów.