COO Riviana odchodzi na emeryturę. Akcje spółki po euforycznych wzrostach spadają na łeb na szyję
Rivian debiutował na giełdzie w 2021 roku i hitem wbił się na salony jako mocny konkurent Tesli. Podczas kilku pierwszych sesji wycena rynkowa urosła o 100% mimo że firma nie sprzedała jeszcze ani jednego pojazdu. Potem już było tylko gorzej mimo, że Amazon zamówił 100 000 pojazdów dostawczych. Akcje spółki było sprzedawane w ofercie po 78 USD. Na debiucie na początku sesji otworzyły się po 106,75 USD. Kolejne szczyty pojawiły się na poziomach 172 USD. Potem już tylko było gorzej. Mamy początek roku 2022 i za nami już 28% spadku.
Kurs Riviana mocno spada bo spółka ma problemy z produkcją
Rivian Automotive (RIVN.US) ma obecnie dwa problemy, które są kluczowym czynnikiem sukcesu: produkcja pojazdów i dyrektor operacyjny. Konkurent Tesli z fabryką w Illinois jest na progu zwiększenia produkcji swojego pierwszego samochodu – pickup R1T. Zwiększenie produkcji to zadanie, nad którym czuwa każdy dyrektor operacyjny. Nie wiadomo, czy ktoś zajął jego miejsce, ponieważ ówczesny, Rodney Copes, po cichu przeszedł na emeryturę.
Zobacz także: Amazon składa zamówienia na pojazdy Rivian, a producent aut elektrycznych podbija serce Wall Street - otrzymał 8 rekomendacji kupuj
Ta wiadomość mocno zaniepokoiła inwestorów, wszystko ma swoje odzwierciedlenie w spadającym kursie. Spółka nie wydała komunikatu, ani nie opublikowała żadnych oficjalnych dokumentów w tej sprawie. Jak informuje amerykańskie media, Copes ani firma nie odpowiedziała na prośbę o komentarz w tej sprawie.
Jimmy Knauf jest wiceprezesem Rivian odpowiedzialnym za obiekty. Rozpoczął pracę w listopadzie 2021 roku. Charly Mwangi jest wiceprezesem odpowiedzialnym za inżynierię produkcji. Dołączył do Riviana w maju 2020 roku.
Jak informuje The Wall Street Journal, Rivian wyprodukował 1000 pojazdów w 2021 roku, gdzie celem było 1200. Różnica wydaje się niewielka, ale z analitycznego punktu widzenia spółka nie osiąga kluczowego celu i to dodatkowo niepokoi inwestorów.
Flagowy pickup R1T
Zobacz także: 8 najważniejszych spółek na giełdzie w USA ma za sobą całkiem udany rok, co je czeka w 2022 roku?
Tempo produkcji jest ważnym czynnikiem dla inwestorów co widać choćby po Tesli. Wall Street oczekuje, że spółka dostarczy około 40 000 pojazdów w 2022 roku. Oznacza to, że produkcja musi wzrosnąć z kilku sztuk tygodniowo, być może do nawet 1500 tygodniowo do końca roku. Produkcja musi rosnąć w dynamicznym tempie. Wall Street oczekuje już około 100 000 dostaw samochodów w 2023 roku. Fabryka Riviana w Illinois według projektu ma zdolność produkcyjną około 200 000 pojazdów.
Akcje Riviana mają za sobą trudny początek roku. Do wtorkowego handlu akcje spadły o 21% w 2022 roku. Widmo rosnących stóp procentowych uderzyły we wszystkie akcje spółek wzrostowych. Nasdaq Composite traci około 4,5%. Akcje Rivian znajdują się obecnie nieco powyżej ceny pierwszej oferty publicznej 78 USD za akcję, co oznacza spadek o około 55% z 52-tygodniowego maksimum z listopada, wynoszącego prawie 180 USD za akcję.