Przejdź do treści

udostępnij:

Pęka bańka na rynku NFT? Sprzedaż niewymiennych tokenów dynamicznie spada

Udostępnij

Czyżby pękła bańka na rynku NFT? Według danych NonFungible sprzedaż niezamiennych tokenów w połowie czerwca wyniosła 8,7 mln USD w porównaniu do 176 mln USD z początku maja.

Inwestorzy na początku roku chętnie kupowali tweety, gify, czy filmiki. Chociażby Jack Dorsey, dyrektor generalny Twittera, sprzedał swojego pierwszego tweeta za 2,9 mln USD. Według danych publikowanych przez NonFungible, w I kwartale 2021 roku wartość sprzedanych NFT wyniosła 2 mld USD. Dla porównania, wartość niezamiennych tokenów w 2020 roku wyniosła 338 mln USD.

Jednak po ostatnich danych z rynku NFT, inwestorzy zadają pytanie: czy właśnie pękła bańka? Na poniższym wykresie widoczny jest gwałtowny spadek sprzedaży tokenów niezamiennych między początkiem maja a połową czerwca. Wartość w ciągu 6 tygodni spadła o 95%.
 

Sprzedaż NFT marzec-czerwiec 2021

NFT sprzedaż

Zobacz także: Tokeny NFT rewolucjonizują inwestowanie w sztukę, licytowane są już nawet tweety znanych osób

Co się dzieje na rynku NFT?

CryptoPunks to jeden z pierwszych niewymiennych tokenów wydany w 2017 roku. Jeszcze na początku maja br. średnia tygodniowa wartość tego tokenu wynosiła blisko 98 tys. USD, natomiast już w czerwcu spadła do wartości 50 tys. USD. Według dyrektora operacyjnego NonFungible, Gauthiera Zuppingera, nagły spadek sprzedaży na rynku NFT wynika z równie nagłego wzrostu i spadku sprzedaży nowych przedmiotów MeetBits zaprojektowanych właśnie przez twórców CryptoPunks.
 

MeetBits

group


Mimo spowolnienia na tym rynku, zwolennicy NFT nie uważają, aby to był koniec. W wypowiedzi dla CNBC, Nadya Ivanova z firmy badawczej L’Atelier oceniła, że ważniejsza jest długoterminowa wartość niewymiennych tokenów. „Ważniejszym pytaniem dla NFT jest ich długoterminowa wartość, która naszym zdaniem jest prawdopodobnie znacząca. W miarę dojrzewania technologii rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości ludzie będą spędzać coraz więcej czasu – a tym samym pieniędzy – w środowiskach wirtualnych” – powiedziała Ivanova.

Czas na post-boom rynku NFT

Innego zdania jest firma NonFungible Corporation, która uważa, że nastąpił czas post-boom na rynku NFT. W samym okresie maj-czerwiec br. przybyło aż 45 tys. nowych portfeli, które weszły w transakcję z NFT. Publikowane dane również wskazują, że duży odsetek nowych użytkowników, którzy zainteresowali się NFT na samym początku boomu w 2021 roku, pozostali aktywni przez kolejne miesiące.

Również ekosystem NFT ma dobry wskaźnik retencji nowych użytkowników, który utrzymuje się na poziomie 25%.
 

aktywni użytkownicy NFT

Źródło: NonFungible

Autorka artykułu korzystała z materiału „NFT sales are dropping but believers still see a future for digital collectibles” opublikowanego na łamach CNBC.

Zobacz także: Dzieło NFT The First 5,000 Days będzie kiedyś warte 1 mld USD – twierdzą nabywcy, którzy zapłacili za nie 69 mln USD

Udostępnij