Przejdź do treści

udostępnij:

Polska coraz ważniejszym rynkiem sztuki w Europie. Łączny obrót z aukcji w DESA Unicum wyniósł ponad 214 mln zł

Udostępnij

Łączny obrót z aukcji w DESA Unicum w 2024 r. wyniósł 214,6 mln zł. Polska staje się istotnym rynkiem na europejskim rynku sztuki.


Dom aukcyjny DESA Unicum podsumował 2024 r. na rynku sztuki. Wnioski są bardzo pozytywne, zrealizowano 176 licytacji, a łączny obrót z aukcji wyniósł 214,6 mln zł. Raport „Auction House Rankings in Europe” wskazuję DESE, jako lidera w Europie Środkowo-Wschodniej oraz jedyną polską instytucję wśród 10 największych domów aukcyjnych w Europie. Warto zwrócić uwagę, że tylko w grudniu odnotowano obrót na poziomie prawie 84 mln zł oraz sprzedano wtedy najdroższy obraz minionego roku – „Zatopione miasto II” pędzla Andrzeja Wróblewskiego.

Wartość rynku dóbr luksusowych w 2024 osiągnie rekordowe 55,6 mld zł, wynika z szacunków

Odbicie na polskim rynku sztuki

DESA Unicum zamyka 2024 r. z ponad 30 transakcjami powyżej 1 mln zł, z genialnymi projektami, jak licytacja gitar Jana Borysewicza czy obrót kolekcją Kunczyńskich, wśród której znalazło się 30 niewidzianych prac Tadeusza Brzozowskiego. Najwyższe obroty DESA osiągnęła w grudniu (83,5 mln zł), wtedy również, za 6,48 mln zł, sprzedano najdroższe działo minionego roku „Zatopione miasto II” Andrzeja Wróblewskiego. Spośród ważniejszych wydarzeń wymienia się również rekord sprzedaży na płótnie Maurycego Gottlieba „Kawalerowie Mieczowi inflanccy proszący króla Zygmunta Augusta o opiekę przed uciskiem cesarza Ferdynanda” (3,6 mln zł), oraz najdrożej sprzedany autoportret Jacka Malczewskiego „Autoportret z czaszką” za 4,2 mln zł.

Łączny obrót z aukcji w DESA Unicum w 2024 r. wyniósł 214,6 mln zł. Zrealizowano 176 licytacji.

Co więcej, raport Artnet „Auction House Rankings in Europe” wskazał dom aukcyjny DESA jako lidera w regionie Europy Środkowo-Wschodniej oraz uplasował pośród 10 największych instytucji tego typu w Europie.

To ważny sygnał świadczący o profesjonalizacji oraz dojrzewaniu polskiego rynku sztuki. Dowodzi tego także fakt, że chociaż największym zainteresowaniem polskich kolekcjonerów nadal cieszy się malarstwo, to na popularności zyskują także inne segmenty, takie jak rzeźba, prace na papierze, grafika czy design. Ten proces powoduje, że również w naszej strukturze zdecydowaliśmy się na zmiany, które zaowocowały wyodrębnieniem trzech osobnych działów, tj. dział sztuki współczesnej, sztuki dawnej oraz projektów specjalnych. W ten sposób chcemy jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby klientów i implikować zachodnie standardy na rodzimym rynku

– wyjaśnia Agata Szkup, Prezes zarządu DESA Unicum.

 

Źródło: DESA Unicum 

Światowy rynek sztuki zanotował trzeci rok z rzędu spowolnienia tempa wzrostu. Wyniki sprzedaży w trzech największych domach aukcyjnych na świecie, Christie's, Sotheby's i Phillips, były niższe o 28% r/r (co daje spadek o 44% w porównaniu ze szczytowym poziomem na rynku w 2021 roku). Warto podkreślić, że aż 90% przypadków spadku sprzedaży dotyczy obiektów z kategorii powyżej 1 miliona dolarów. Wyhamowanie było odczuwalne we wszystkich segmentach, przy czym segment sztuki najnowszej odczuł największy spadek wynoszący 42% r/r, podczas gdy sztuka powojenna radziła sobie nieco lepiej (spadek o 24% r/r) w porównaniu z innymi kategoriami aukcyjnymi. W Europie odnotowano podobny trend spadkowy, a sprzedaż dzieł sztuki wśród trzech największych domów spadła o 26% r/r. (…) Wprawdzie polski rynek sztuki spowolnił w poprzednich dwóch latach, zgodnie z ogólnym trendem w całej Europie i na świecie, ale w 2024 r. wykazał obiecujące odbicie, z 9% wzrostem całkowitej sprzedaży dzieł sztuki r/r.

– komentarz ekspercki Ning Lu, Wiceprezes w Artnet.

Rzućmy okiem na nowe pokolenie polskich artystów

DESA Unicum we wrześniu 2024 r. zrealizowała 200. Aukcję Młodej Sztuki. To właśnie licytacje dzieł artystów tworzących po 1989 r. zyskiwały na popularności w ostatnim roku. Trend potwierdzają ewidentne sukcesy zagranicznych wystaw takich artystów jak Ewa Juszkiewicz, Piotr Uklański czy Wilhelm Sasnala.

Źródło: Raport „The 2024 Contemporary art market report”, Artprice.com

I choć wciąż kochamy wielkie nazwiska, jak Malczewski, Chełmoński, Fangor czy Abakanowicz, to również na polskim rynku inwestorzy szukają powiewu świeżości. W minionym roku podczas wspominanych aukcji padło kilka rekordów. Dwa obrazy Ewy Kurlyuk, „Pali się” i „Autoportret z papierosem” zostały sprzedane za 216 tys. zł każdy. Za tę samą kwotę sprzedano również „Night Gymnastics” – Karoliny Jabłońskiej.

We wrześniu zrealizowaliśmy już 200. Aukcję Młodej Sztuki – naszego pionierskiego projektu zapoczątkowanego 17 lat temu, którego popularność w ostatnim roku wykazała pozytywny, rosnący trend. Dzięki tej inicjatywie kolekcjonerzy mogą znaleźć wyselekcjonowane prace z zakresu sztuki najnowszej. Z drugiej strony jest to świetna platforma dla artystów nowej generacji, młodych, zdolnych twórców do budowania swojej rozpoznawalności, którzy dopiero stawiają swoje pierwsze kroki na rynku sztuki

– komentuje Agata Szkup, w podsumowaniu DESA.

Umacniamy pozycję na światowym rynku sztuki najnowszej

W ostatnim roku rynek sztuki współczesnej nie doczekał się spektakularnych rekordów aukcyjnych, ale wzrosła liczba transakcji, zwłaszcza w segmencie bardziej przystępnych cenowo dzieł. Zachodnie domy aukcyjne odczuły skutki napięć geopolitycznych i gospodarczych. To ostudziło zapał zarówno kupujących, jak i również sprzedających.

Tymczasem Polska nie tylko wykazała odporność na te zawirowania, ale też umocniła swoją pozycję w świecie sztuki najnowszej. Stała się piątym co do wielkości rynkiem w tej kategorii, wyprzedzając m.in. Niemcy i Francję. W DESA Unicum segment Nowego Pokolenia zanotował niemal 30% wzrost sprzedaży względem 2023 roku. Dużym wydarzeniem była listopadowa aukcja kolekcji rodziny Kunczynskich, gdzie niepokazywane wcześniej obrazy Tadeusza Brzozowskiego osiągnęły imponujące wyniki – ponad połowa prac przebiła górne estymacje, a niektóre nawet podwoiły wyceny. To może znacząco wpłynąć na przyszłe ceny Brzozowskiego, podobnie jak w 2022 roku miało to miejsce w przypadku Tadeusza Kantora.

W przyszłym roku oczekujemy dalszego wzrostu zainteresowania sztuką współczesną, w szczególności tą autorstwa kobiet, na co wpływ będzie miała nabierająca tempa działalność Muzeum Sztuki Nowoczesnej w nowej siedzibie. W DESA Unicum planujemy wyjątkową aukcję sztuki feministycznej, która ma szansę umocnić ten trend. Twórcza odwaga kobiet zyskuje coraz większe uznanie zarówno na krajowej jak i światowej scenie sztuki, czego potwierdzeniem sa m.in. zeszłoroczne licytacje prac Agaty Bogackiej czy Doroty Kuźnik, które sprzedaliśmy za rekordowe kwoty. (…) Polskie nazwiska zasilają też coraz częściej międzynarodowe kolekcje. Z kolei prywatne inicjatywy, takie jak Muzeum Susch Grażyny Kulczyk czy planowana przez Fundację Rodziny Staraków budowa muzeum w Oborach pokazuje coraz większe zaangażowanie polskich kolekcjonerów w udostępnianiu swoich zbiorów szerszej publiczności. Nie bez znaczenia jest fakt, że projekt architektoniczny muzeum przygotuje Renzo Piano - laureat Nagrody Pritzkera, który zaprojektował m.in. paryskie Centre Pompidou.

– mówi Agata Szkup.

6 spółek, które już zapowiedziały wypłaty dywidendy. W tym 4 z bardzo wysoką stopą

 

 

Udostępnij