Orlen się rozkręca i po InPost rzuca rękawice Żabce. Spółka uruchamia punkty sprzedaży detalicznej ORLEN w ruchu
Orlen rusza z dynamicznym rozwojem swojego segmentu detalicznego. Będzie rozwijał sieć ORLEN w ruchu oraz sieć paczkomatów.
Drobne zakupy, a przy okazji kawka czy gorący posiłek – do tej pory było tak w Żabce. Teraz będzie tak mogło być w punkcie ORLEN w ruchu. Dziś pierwszy tego typu punkt ruszył w Warszawie przy ul. Grójeckiej. Do końca roku koncern ma mieć 40 takich punktów w całej Polsce, a docelowo aż 900. Chce się więc rozpychać w segmencie tzw. sklepów convenience.
Zapraszamy do ORLEN w ruchu! Nasze nowe punkty, zlokalizowane poza stacjami paliw, oferują świeże posiłki, najlepszą kawę @FAIRTRADE, a także możliwość zrobienia drobnych zakupów. Pierwszy ORLEN w ruchu otworzyliśmy dzisiaj w Warszawie, docelowo powstanie ich około 900 pic.twitter.com/wSXooeR9oi
— ORLEN (@PKN_ORLEN) June 23, 2021
Orlen w ruchu oraz paczkomaty Orlen – wzywanie rzucone Żabce i InPostowi
Orlen rzuca więc wyzwanie Żabce, która rozwija od lat sieć właśnie takich punktów, które są skrzyżowaniem sklepu spożywczego i bistro. Jednakże sieć Żabka ma już ponad 7 tys. takich punktów w całej Polsce, więc ma gigantyczną przewagę nad Orlenem.
Mało tego. Orlen chce dynamicznie rozwijać także sieć paczkomatów – powiedział jego prezes Daniel Obajtek. Do końca tego roku płocki koncern chce mieć 500 tego typu urządzeń, a docelowo ma ich mieć tysiące.
"Nasza siła tkwi w tym, że mamy stałych klientów oraz dobre punkty w dobrych lokalizacjach. Klient przy okazji wizyty w naszym punkcie chciałby mieć dostęp też do szeregu innych usług. Z naszych badań wynika, że powinniśmy iść m.in. w kierunku umożliwiania klientom odbioru paczek" - powiedział Obajtek.
Czy to jest wyzwanie rzucone InPostowi? Prezes Orlenu tak tego nie postrzega. „Mamy konkurencję, która rozwija się dynamicznie. To bardzo dobrze. My też chcemy się w tym segmencie dynamicznie rozwijać" - powiedział.
Jeśli chodzi o Orlen w ruchu, to tego rodzaju obiekty mają funkcjonować w trzech formatach i rozmiarach. Poza tym, koncern ma rozwijać również autonomiczne kąciki kawowe, w których sprzedaż napojów będzie całkowicie zautomatyzowana. Mają się one pojawić na dworcach, w biurowcach, czy na lotniskach. Otwarcie pierwszego kącika ma nastąpić w sierpniu tego roku.
Marka @PKN_ORLEN wychodzi poza stacje paliw. W Warszawie uruchomiliśmy pierwszy format sklepowo-gastronomiczny ORLEN w ruchu. Do końca roku nasi klienci będą mogli zrobić zakupy w 40 kolejnych punktach zlokalizowanych w największych miastach, a docelowo powstanie ich około 900 pic.twitter.com/9Ls87TqQHn
— Daniel Obajtek (@DanielObajtek) June 23, 2021
Zobacz także: Debiut Shoper - analiza IPO. Co warto wiedzieć o spółce
Orlen chce znacznie zwiększyć EBITDA z segmentu detalicznego
Jak to wszystko wygląda od strony finansowej? Do 2030 roku Orlen chce zainwestować w rozwój działalności detalicznej aż 11 mld zł. „Zakładamy, że do 2030 roku nasz zysk EBITDA z segmentu detalicznego wzrośnie do ponad 5 mld zł z obecnych około 3 mld zł" – prognozuje prezes Obajtek.
Obecnie segment detaliczny Orlenu obejmuje głównie działalność prowadzoną na stacjach paliw oraz działalność Grupy RUCH i Grupy Polska Press. W I kwartale tego roku odpowiadał on za 31% przychodów ogółem grupy Orlen. W tym segmencie grupa miała 7,8 mld zł przychodów (-9,5% r/r), przy przychodach ogółem rzędu 24,56 mld zł. Odnotowała 340 mln zł zysku operacyjnego w segmencie detalicznym (-36% r/r), przy 2,24 mld zł zysku operacyjnego ogółem. EBITDA w tym segmencie wyniosła 546 mln zł (-22% r/r) przy 3,5 mld zł ogółem. Aktywa segmentu detalicznego Orlenu na koniec marca były warte około 11,5 mld zł. Aktywa ogółem miały wartość około 92 mld zł.
„Poprzez przejęcie RUCH, Grupa realizuje strategię rozwoju obszaru detalicznego opartego o lokalizacje poza stacjami paliw i kompleksowe usługi dla klientów, w tym kurierskie. Efektywne wykorzystanie aktywów RUCH umożliwi Grupie ORLEN uzyskanie przewag logistycznych poprzez istotne rozszerzenie sieci sprzedaży i planowany rozwój nowych formatów gastronomiczno-sklepowych oraz dalsze zwiększenie konkurencyjności w zakresie jakości obsługi, asortymencie, usługach oraz poprawy standardów operacyjnych w segmencie detalicznym” – czytamy w sprawozdaniu Orlenu za I kw. 2021. Na koniec marca wszelkie zadłużenie Ruchu wobec Alior Banku zostało spłacone.
Źródło: PKN Orlen