Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Wartość Dino na giełdzie przekroczyła 10 mld zł. Polskie hipermarkety rozwijają się szybciej niż Biedronka

Udostępnij

Akcje Dino Polska, właściciel sieci hipermarketów Dino, zadebiutowały na polskiej giełdzie zaledwie rok temu. W tym czasie kurs akcji spółki wzrósł o 219%, a jej właściciel Tomasz Biernacki stał się piątym najbogatszym Polakiem z majątkiem przekraczającym 5 mld zł. Na wczorajszej sesji wycena rynkowa polskiej sieci hipermarketów przekroczyła 10 mld zł. Euforia inwestorów to efekt tego, że sieć rozwija się dwa i pół raza szybciej niż Biedronka.

Spółka Dino Polska warta ponad 10 mld zł

W zaledwie rok wycena akcji Dino Polska urosła o 219%, a nominalna wartość spółki wzrosła o 7,2 mld zł. W środę kurs akcji Dino po publikacji wyników finansowych za 1 kwartał 2018 roku akcji wzrósł o kolejne 7%.
 

Wycena rynkowa Dino Polska lata 2017 – 2018 w mln zł

Wycena Dino Polska (1)

Z wyceną 10,5 mld zł polska sieć hipermarketów jest warta więcej niż takie znane spółki jak Alior Bank (9,6 mld zł), JSW (9,8 mld zł) czy Bank Millennium (10,3 mld zł). Dino to obecnie 18 najwyżej wyceniana polska spółka na giełdzie. Polska sieć rozwija się w zawrotnym tempie i mimo, że wzrosty przyprawiają inwestorów o zawrót głowy to wciąż nie przestaje zadziwiać.

Rok temu podczas IPO spółka zakładała, że osiągniecie liczbę 1200 sklepów do 2020 roku, a cały potencjał rynku szacuje na co najmniej 2700 sklepów. W tej chwili nie dość, że zarząd realizuje te zapewnienia to robi to szybciej niż zapowiadał. W tej chwili względem generowanych wyników finansowych Dino jest najdroższą spółką z tej branży na świecie, a mimo to zyskuje na wartości dalej.

Zobacz także: Kim jest Tomasz Biernacki właściciel Dino Polska, najdroższej spółki FMCG na świecie

Dino Polska rozwija się szybciej niż Biedronka

Jakie są powody tak dynamicznego wzrostu kurs akcji Dino Polska? W dużym skrócie jest to efekt szybkiego rozwoju spółki. Dino rozwija się w tej chwili 2,5 raza szybciej niż Biedronka. Polska spółka bowiem w pierwszym kwartale 2018 roku odnotowała sprzedaż o 42% wyższą niż w pierwszym kwartale 2017 roku. Dla porównania sprzedaż Biedronki w tym samym okresie wzrosła o 15,6%.
 

Porównanie kursu akcji Dino Polska (góra) vs Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka, (dół) ostatnie 12 miesięcy

Dino Polska vs Kurs akcji właściciela Biedronki


To powoduje, że w czasie w którym kurs akcji Dino Polska wzrósł o 172% notowania akcji Jeronimo Martins, właściciela Biedronki, spadł o 21%. Tylko w pierwszym kwartale 2018 roku Dino zwiększyło liczbę swoich sklepów o 25 marketów. Aktualnie sieć dysponuje 800 sklepami a ich liczba wzrosła o około 172 sklepy od czasu debiutu spółki na giełdzie w 2017 roku.
 

Dino Polska sieć

źródło: materiały spółki dla inwestorów

Dino Polska ma jednak wciąż miejsce gdzie rosnąć. Do tej pory sieć głównie rozwijała się na zachodzie Polski. W tej chwili wciąż zagęszcza sieć sklepów w województwach w których jest już obecna oraz powoli zmierza na wschód. Do 2020 roku Dino ma dysponować siecią 2000 sklepów, a całość rynku szacuje na 2700 placówek.

Zobacz także: Analiza IPO Dino Polska: Czy warto kupić akcje debiutującej spółki?

Dlaczego sieć Dino Polska rozwija się tak szybko?

Jest co najmniej kilka powodów dlaczego polska spółka rozwija się tak szybko, że zadziwia zarówno inwestorów jak i konkurencję. Posiada bowiem unikatowy model biznesowy, który można skrócić w kilku punktach.

Próżno szukać hipermarketów Dino w dużych miejscowościach. To nie jest przypadek, bo spółka koncentruje się na małych miejscowościach. Najczęściej stawia sklepy tam gdzie nie opłaca się to Lidlowi czy Biedronce. Z tego powodu może dyktować nieco wyższe ceny od nich, bo jej konkurencją są praktycznie lokalne sklepiki. Dzięki tej strategii ma też mniejszy problem z rekrutacją pracowników i presją płacową.

Dino Polska jest też właścicielem praktycznie wszystkich swoich sklepów. Jej własnością stanowią zarówno budynki jak i działki na których zlokalizowane są sklepy. To konsekwencja właśnie tego, że koncentruje się na małych miejscowościach. Brakuje w nich bowiem powierzchni handlowej w których można wynająć sklepy, więc stawia je sama. Początkowo było to duże obciążenie dla jej rozwoju. W tej chwili stanowi dużą jej wartość, bo ułatwia pozyskiwanie finansowania dłużnego na dalszy rozwój.

Dino to lokalne sklepy, więc spółka w swoich hipermarketach oferuje często lokalne produkty. Inaczej niż w dużych sieciówkach asortyment nie jest z góry narzucony tylko dostosowany do lokalnych potrzeb. Ponadto Dino, jak przystało na lokalny sklep. w swojej ofercie ma również świeże wędliny sprzedawane za ladą. Produkowane są we własnej masarni. To dodatkowo zwiększa marżę ze sprzedaży i wynik finansowy spółki.

Wycena rynkowa Dino Polska przekroczyła 10 mld zł, ale nic nie wskazuje na to aby to było ostatnie słowo spółki. Dino idealnie wpisuje się w trendy. Polacy coraz częściej rezygnują z kupowania w dużych hipermarketach i wolą małe lokalne sklepy. To oferuje właśnie Dino i przy okazji oferuje dobrą cenę. Ta strategia działa i spółka wciąż ma miejsce gdzie rosnąć i robić to szybciej niż Biedronka.

Zobacz także: Dino Polska czy Eurocash – akcje której spółki warto posiadać?

Udostępnij