Notowania spółki Amica mogą znowu zacząć rosnąć - powodem są dobre rekomendacje
Obrazek użytkownika Piotr Rosik
09 sie 2018, 15:30

Notowania spółki Amica próbują wydostać się z trendu spadkowego. Popyt wzmaga rekomendacja, skup akcji i transakcje insiderów


Dystrybutor i producent sprzętu AGD nie ustaje w rozwoju. Wydaje się, że aktualny trend spadkowy na walorze może się skończyć w tym roku, wraz z radykalną poprawą wyników finansowych, której spodziewają się analitycy.


Za producentem i dystrybutorem sprzętu AGD słabe okresy. Zarówno, jeśli chodzi o wynik, jak i o zachowanie kursu akcji. Amika była gwiazdą warszawskiego parkietu lat 2015-16. Jednak od końca 2016 roku walor pozostaje w trendzie spadkowym.

1. Notowania spółki Amica – 5 lat

Amica

Spójrzmy na wyniki Amiki. W ostatnich kwartałach przychody wahały się w zakresie 620 – 750 mln zł, ale zyski z działalności operacyjnej spadają sukcesywnie od III kwartału 2016 roku. Sporym rozczarowaniem był I kwartał 2018 roku, gdy zysk operacyjny poszedł w dół r/r o 23%, do 29,8 mln zł.

Tab. 1. Wyniki finansowe spółki Amica (w mln zł)

 1Q20162Q20163Q20164Q20161Q20172Q20173Q20174Q20171Q2018
przychody573581650670574625705750634
wynik operacyjny403045393838303330
wynik netto292135242571,5222719

Źródło: spółka

Najgorsze już za Amiką

Mimo to analitycy są pozytywnie nastawieni do waloru. Dnia 27 lipca br. pojawiła się bardzo optymistyczna rekomendacja DM BZ WBK. Radziła ona „kupuj” (wcześniej ten broker mówił „sprzedaj"), a cena docelowa poszła w górę do 149 zł z 127 zł (przy cenie 116,40 zł).

Z raportu DM BZ WBK wynikało, że Amica oferuje „połączenie historycznie niskich mnożników wyceny z dobrą perspektywą na odwrócenie negatywnego trendu pogarszających się wyników".

- Wyniki II kwartału 2018 roku powinny pokazać zmianę w długoterminowym trendzie rokrocznie pogarszających się rezultatów EBITDA. Dodatkowo sądzimy, że oprócz niewielkiej bazy z 2017 roku, sytuacja poprawia się na najważniejszych dla firmy rynkach: Polsce, Niemczech i Rosji. Co wskazuje na dalsze podwyższenie wyników w przyszłości – stwierdzili analitycy DM BZ WBK w raporcie.

Analitycy DM BZ WBK prognozują 7% wzrostu przychodów w II kwartale 2018 r/r, do 670 mln zł. A także wzrost marży EBITDA na poziomie 6,5% (43,4 mln zł EBITDA).

2. Rekomendacje dla spółki Amica z lat 2017-18

rekom

Podobnie sądzi Jakub Szkopek, analityk DM mBanku.

- W II kwartale pojawi się zwrot w wynikach Amiki. W ubiegłym roku jej wynik były „zjadane”przez koszty pracy, logistyki i materiałowe. Ale Amica wybudowała własne centrum logistyczne, co teraz będzie procentowało. Poza tym należy zwrócić uwagę, że osłabia się złoty, a to dobra wiadomość dla tak dużego eksportera, jakim jest spółka z Wronek. Według mnie, EBITDA powinna być w całym 2018 roku o około 10 pkt. proc. wyższa, niż w 2017 roku – wskazuje analityk DM mBanku.

Zdaniem Szkopka, efekt bazy sprawi, że Amica będzie pozytywnie zaskakiwać inwestorów swoimi wynikami w tym roku.

- Jest to generalnie cecha charakterystyczna większości polskich giełdowych spółek przemysłowych. W 2017 roku rozczarowały wynikami, teraz będą zaskakiwać pozytywnie – podkreśla analityk DM mBanku.

Warto też zwrócić uwagę, że Amica jest wskaźnikowo niedroga na tle porównywalnych walorów. Jej wskaźnik C/Z to 6,7. Jej wskaźnik C/WK wynosi 1,3. Tymczasem turecka spółka Arcelik ma C/Z na poziomie 12,6, a C/WK wynosi 1,2.

Zobacz także: Nowa Analiza Wideo: W co i jak inwestować na giełdzie w sierpniu 2018?

Podbój Zachodu jest w toku

W biznesie Amiki Zachód waży już o wiele więcej, niż Polska czy inne regiony Europy. Dla spółki z Wronek najważniejsze rynki to Niemcy, Francja i Wielka Brytania. W Niemczech sprzedaje dużo własnych produktów pod szacowną marką Hansa.

- Pod marką Hansa Amica odnosi sukcesy również w Rosji. Przy czym większość kupujących nie ma pojęcia, że kupuje produkt polski – zaznacza Szkopek.

3. Przychody Amiki w podziale geograficznym (tys. zł)

amica geo

Amica chce kontynuować ekspansję na Zachód. Podejmuje wciąż próby zakupu hiszpańskiej marki Fagor.

- Niestety, sprawa zakupu marki Fagor jest skomplikowana. Amica chciałaby kupić samą markę plus sieć dystrybucji. Sprzedający chcą zbyć także zakłady produkcyjne. To jest zapewne główną kością niezgody. Ale generalnie wejście na Półwysep Iberyjski pod płaszczykiem znanej tam marki to jest bardzo dobry pomysł – uważa Jakub Szkopek z DM mBanku.

Zobacz także: Spółki gamingowe z GPW podbijają chiński rynek. W Chinach swoje gry sprzedają już CD PROJEKT, 11 bit studios i PlayWay

Zarząd wierzy w strategię dla rynku polskiego i skupuje akcje Amiki

Amica nie chce jednak zaniedbywać polskiego rynku. Pod koniec maja spółka poinformowała, że pracuje nad nową strategią marketingową na Polskę.

- Jej celem jest zwiększenie udziałów w krajowym rynku, a efekty mają być widoczne głównie w przyszłym roku. Obecny udział rynkowy Amiki w dużym AGD w Polsce wynosi około 18% - informował wiceprezes spółki Piotr Skubel.

Zdaniem wiceprezesa Amiki, postawi ona na wzrost w sprzedaży kuchenek, piekarników i płyt grzewczych. Trzema głównymi filarami strategii marki mają być: użyteczność produktów, rozsądna cena, serwis posprzedażowy.

Warto zwrócić uwagę, że insiderzy kupują akcje Amiki. Od początku maja do dziś zarząd (głównie wiceprezesi) nabył akcje spółki za około 1,5 mln zł. To oznacza, że kierownictwo widzi obecny kurs jako okazję inwestycyjną.

Wiele wskazuje na to, że gwiazda Amiki może ponownie rozbłysnąć. Nie tylko dzięki taniejącemu złotemu. Wydaje się, że to co widzieliśmy w trakcie ostatnich kilku kwartałów, to była tylko lekka biznesowa zadyszka. Teraz ważne, by spółka nie ustawała w biegu na Zachód, oraz przypomniała o sobie skutecznie w Polsce.

Zobacz także: Próchnik ogłosił bankructwo. Oto 5 błędów, które doprowadziły najstarszą spółkę giełdową do upadku

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.