E-commerce w Polsce ma się bardzo dobrze. Wyniki Allegro za II kwartał powyżej konsensusu
Obrazek użytkownika Natalia Kieszek
05 sie 2021, 10:22

E-commerce w Polsce ma się bardzo dobrze. Wyniki Allegro za II kwartał powyżej konsensusu

Skorygowana EBITDA spółki Allegro wyniosła w II kwartale 559,9 mln zł. Jest to wynik znacznie powyżej konsensusu PAP, który zakładał 537,6 mln zł.

Allegro opublikowało dzisiaj wyniki finansowe obejmujące II kwartał 2021 roku. Okazały się one wyższe od konsensusu przygotowanego przez PAP. Przychody w tym okresie wyniosły 1,3 mld zł, a tym samym były one wyższe o ponad 28% w porównaniu do ubiegłego roku. Zysk netto natomiast sięgnął 295,9 mln zł co oznacza wzrost o blisko 60% rdr. Spółka z rynku e-commerce zdecydowała się na obniżenie poziomu inwestycji na ten rok – z przedziału 560-600 mln zł do 475-525 mln zł.

„Opublikowane wyniki za II kwartał Allegro wyglądają solidnie na tle wymagającej bazy porównawczej sprzed roku. Szczególnie wyróżniają się wskaźniki operacyjne takie jak GMV na jednego klienta (wzrost o 30%) i dalszy wzrost aktywnych klientów. Pozytywnie wygląda też skorygowana EBITDA , której dynamika po pierwszym półroczu wynosi +36% i jest nadal wyższa od niedawno podniesionych oczekiwań na 2021 rok (około 20%). Jeżeli obecne, dobre trendy utrzymają się w drugim półroczu, to jest szansa na ponowne podniesienie oczekiwań finansowych” - komentuje analityk Strefy Inwestorów, Rafał Irzyński. 

Kurs akcji Allegro na dzisiejszym otwarciu spada, a kapitalizacja spółki wynosi aktualnie 68 mld zł. Przypomnijmy, że spółka zadebiutowała na głównym rynku GPW w październiku 2020 roku.
 

Notowania Allegro od debiutu na GPW

allegr-wykres-akcje

Zobacz także: CCC odnotowało rekordowe kwartalne przychody. Sprzedaż napędzało Modivo, e-obuwie oraz omnichannel

Wyniki Allegro pokazują siłę e-commerce

O tym, że rynek e-commerce jest jednym ze zwycięzców pandemii nie tylko w kraju, ale również na świecie nie trzeba nikogo przekonywać. Wyniki finansowe takich spółek jak Answear czy CCC, a teraz Allegro potwierdzają, że otwieranie sklepów stacjonarnych nie wpływa negatywnie na prowadzony biznes. Jak już wspomnieliśmy wyżej, wyniki Allegro były znacznie powyżej konsensusu, ale również były wyższe w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 roku. Również liczba klientów stale rośnie – w II kwartale spółka zanotowała wzrost o około 7% do 13,2 mln osób.

„(...) Nie tylko utrzymaliśmy, ale wręcz zwiększyliśmy naszą bazę aktywnych kupujących o kolejne 7% w porównaniu z ubiegłym rokiem, a coraz większy wybór i konkurencyjne ceny spowodowały, że konsumenci wydają na naszej platformie coraz więcej. Dzięki temu po raz kolejny odnotowujemy dobre wyniki kwartalne, robiąc znaczne postępy we wszystkich obszarach biznesowych, co jest dobrym prognostykiem na przyszłość. Spodziewamy się przyspieszenia dynamiki wzrostu GMV w ujęciu rok do roku w tym półroczu względem tempa w drugim kwartale, dążąc do realizacji celów finansowych na 2021 rok. Nieustannie powiększamy nasze zespoły w całej Polsce i rekrutujemy nowe talenty” - powiedział Francois Nuyts, prezes Allegro.

wyniki allegro

kpi allegro

Źródło: Allegro

Ważnym wskaźnikiem na rynku e-commerce jest GMV, czyli Gross Merchandise Value. Pokazuje on łączną wartość sprzedanych towarów w konkretnym okresie. W przypadku Allegro, GMV w II kwartale przekroczyło 10,4 mld zł, natomiast w całym I półroczu br. wyniósł 20 mld zł. Spółka zamierza dalej rozwijać dostawy oraz marketing.

„Dzisiejsze wyniki udowadniają, że nasza strategia zakładająca nieustanne inwestowanie w jakość obsługi klienta, a także pakiet Smart!, Allegro Pay i wiele innych innowacji powstałych z myślą o kupujących i sprzedających pozwoliły nam utrzymać znaczną część dodatkowego popytu ze strony 2 kupujących wykreowanego po wybuchu pandemii COVID-19 i dobrze przygotowały nas na drugie półrocze 2021 roku. W drugim kwartale przychody wciąż rosły szybciej od GMV, przy utrzymaniu stabilnego poziomu wskaźnika take rate w ujęciu kwartał do kwartału i wysokim popycie na nasze usługi reklamowe, co przełożyło się na wzrost kwartalnych przychodów o 28,4% do 1,3 mld zł. Skorygowana EBITDA wzrosła w drugim kwartale o 23,8% r/r, a my kontynuujemy inwestowanie w rozwój dostaw, marketing i rekrutację, czemu towarzyszy miarowy wzrost tego wskaźnika. Niższa dźwignia, obecnie poniżej dwukrotności EBITDA, spowodowała wzrost zysku netto o 60% r/r za II kwartał i niemal podwoiła się w ciągu półrocza do 565,5 mln zł. Wyniki te nie tylko przekonują do podtrzymania naszej prognozy na 2021 rok, którą wcześniej podnieśliśmy po pierwszym kwartale, ale także zachęcają do kontynuowania aktywnego inwestowania w rozwój działalności” - powiedział Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro. 

Allegro jeszcze na początku czerwca postawiło pierwsze kilka paczkomatów, które są zasilane zieloną energią. To właśnie w okresie wakacyjnym spółka rozbudowuje sieć odbioru przesyłek, z których klienci będą mogli korzystać już jesienią. Docelowo do grudnia ma powstać 1500 automatów paczkowych.

Zobacz także: Gross Merchandise Value czyli GMV. Poznaj prosty wskaźnik przydatny przy analizie potencjału wzrostu spółek z e-commerce

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.