Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Answear widzi perspektywy do wzrostu na wszystkich rynkach działania i planuje dalszą ekspansję geograficzną

Udostępnij

Answear poprawia rentowność i utrzymuje wysokie tempo wzrostu. Spółka odbudowała swoją pozycję w Ukrainie do poziomu sprzed wojny. Przyszłe kwartały mogą przynieść dalszy wzrost wyników Answear wspierany rozwojem oferty i ekspansją na nowe rynki.

Spółka Answear prowadzi multibrandowy sklep internetowy markowej odzieży, obuwia i akcesoriów. Sprzedaż kieruje do 11 krajów z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. W ofercie znajduje się ponad 400 światowych marek takich producentów jak m.in Guess, Tommy Hilfiger, Calvin Klein, DKNY, adidas, Nike i wielu innych.

Zobacz także: Answear nie widzi osłabienia popytu w III kw

Dobre wyniki za I półrocze 2022 r. budują pole do dalszego wzrostu

Przychody wzrosły w I półroczu o 39% rdr. a EBITDA w tym okresie osiągnęła poziom 20,2 mln zł w porównaniu do pierwszego półrocza 2021 r., kiedy jej wartość wyniosła 17,6 mln zł. Jeśli nie uwzględnimy niepieniężnego kosztu programu motywacyjnego i zdarzeń jednorazowych, takich jak pomoc dla Ukrainy w wys. 1,1 mln zł, to znormalizowana EBITDA rośnie do 23,7 mln zł, czyli jest wyższa o 15% rdr. Z kolei marża na sprzedaży wynosząca 41% w I p. 2022 r. spadła o 4 p.p. rok do roku i zmniejszyła się konwersja na co miały wpływ dwumiesięczny zastój na ryku ukraińskim i wejście na nowe rynki – licząc tylko stare rynki, konwersja wzrosła do 2,23% z 2,16% rok wcześniej.

Działania podejmowane w ostatnich kwartałach wpłyną pozytywnie na dalszy rozwój Answear. Spółka stale poszerza ofertę. Obecnie posiada 193 tys. produktów przeznaczonych do sprzedaży w porównaniu do 116 tys. rok wcześniej (wzrost o ponad 66%). Rozszerzanie oferty jest paliwem do wzrostu przychodu i wzrostu wartości pojedynczego koszyka.
 

Answear SKU


Dodatkowymi czynnikami, które już mają i mogą mieć wpływ na zwiększanie wartości koszyka, są też wprowadzenie nowej kategorii produktów home & lifestyle i rozwój marki własnej answear lab – która już osiągnęła próg rentowności. Rośnie też procentowy udział produktów premium w kategoriach cenowych.

Rozwój oferty produktowej przekłada się już teraz na wzrost średniej wartości zamówienia. Na koniec I półrocza przeciętna wartość koszyka wyniosła ok. 294 zł, w porównaniu do 280 zł sześć miesięcy wcześniej.
 

Answear średnia wartość koszyka


Oprócz wzrostu wartości koszyka, na przyszłe przychody wpływa też powiększające się grono klientów. W pierwszym półroczu wzrosła liczba klientów o 27% do 1,6 mln unikalnych użytkowników. Answear rozszerzył także działalność o nowe rynki. Natomiast liczba zamówień przez pierwsze 6 miesięcy 2022 r. wyniosła 1,9 mln. Biorąc pod uwagę sezonowość działalności Answear ma więc szansę na przebicie poziomu z całego 2021 r. wynoszącego 3,7 mln zamówień. Podobnie wzrosła też liczba wizyt w serwisach Answear. Trendy te są wspomagane przez szeroko zakrojoną kampanię w TV oraz na kanałach VOD mającą na celu zwiększać świadomość marki.
 

Answear liczba zamówień


Answear przygotowuje pole do wzrostów zabezpieczając się od strony finansowej. Systematycznie zwiększa zapas gotówki. Zarząd wynegocjował też przedłużenie i znaczące zwiększenie linii kredytowych na finansowanie bieżącej działalności z mBankiem i PKO. Zawarł też umowę z Santander Factoring.

Spółka przedłużyła do 2037 r. umowę najmu centralnego magazynu i zwiększa jego powierzchnię użytkową o antresolę na 4 poziomach oraz poprzez wykorzystanie na własne potrzeby części powierzchni do tej pory podnajmowanej. Rozbudowuje też studia foto-wideo obsługujące do 4,5 tys. produktów tygodniowo.

Zobacz także: Myślę, że akcje spółek z branży e-commerce za mocno spadły. Inwestorzy przesadzili z reakcją na to co się dzieje na rynku i w makroekonomii - CEO Answear, Krzysztof Bajołek

Odbudowanie rynku ukraińskiego i wejście na nowe rynki

Answear przez ponad 2 miesiące nie prowadził sprzedaży na Ukrainie. Teraz spółka jest na etapie odzyskiwania tego wysokomarżowego rynku. Na początku maja została wznowiona regularna sprzedaż.

Przychody z Ukrainy są powoli odbudowywane. Spółka już wróciła do sytuacji przed wybuchem wojny, a przychody za I półrocze tego roku są na podobnym poziomie co w I półroczu 2021 r. Zarząd liczy też na dalsze umacnianie się w tym kraju, ze względu na możliwe wycofanie się części konkurentów, w tym spółek rosyjskich.

„Wydaje się, że po zakończeniu wojny nasza pozycja na tym rynku powinna być nawet silniejsza niż przed wybuchem wojny” - mówi Krzysztof Bajołek, prezes zarządu Answear.

Answear wszedł w tym roku na rynek słoweński, który jest dobrze rozwinięty od strony e-commerce i jest jednym z dynamicznie rosnących oraz najbogatszych rynków regionu. Otwarcie drugiego rynku na Bałkanach pozwoli także na optymalizację kosztów logistycznych.


Notowania Answear od początku 2022 roku

Answear


W dalszych planach Answear zamierza wejść do krajów bałtyckich oraz do krajów bałkańskich. Które z nich będą pierwszym celem, jeszcze nie wiadomo. Zależeć to będzie od sytuacji i koniunktury w gospodarce.

„Brakuje nam jeszcze kilku krajów na Bałkanach i wszystkich krajów bałtyckich. W planach mamy, żeby na wszystkich być do roku 2025” - mówi Krzysztof Bajołek.

„Na pewno te rynki będziemy otwierać i na pewno też nie poprzestaniemy na nich. Pewnie pokusimy się jeszcze o inne ciekawe rynki w obrębie dystansu geograficznego, który pozwoli nam na sprawną, szybką i efektywną kosztowo wysyłkę” - podsumowuje prezes.

Zobacz także: R22 i Vercom kończą okres intensywnych przejęć i stawiają na korzyści z integracji przejętych spółek

Udostępnij