Answear widzi perspektywy do wzrostu na wszystkich rynkach działania i planuje dalszą ekspansję geograficzną
Answear poprawia rentowność i utrzymuje wysokie tempo wzrostu. Spółka odbudowała swoją pozycję w Ukrainie do poziomu sprzed wojny. Przyszłe kwartały mogą przynieść dalszy wzrost wyników Answear wspierany rozwojem oferty i ekspansją na nowe rynki.
Spółka Answear prowadzi multibrandowy sklep internetowy markowej odzieży, obuwia i akcesoriów. Sprzedaż kieruje do 11 krajów z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. W ofercie znajduje się ponad 400 światowych marek takich producentów jak m.in Guess, Tommy Hilfiger, Calvin Klein, DKNY, adidas, Nike i wielu innych.
Zobacz także: Answear nie widzi osłabienia popytu w III kw
Dobre wyniki za I półrocze 2022 r. budują pole do dalszego wzrostu
Przychody wzrosły w I półroczu o 39% rdr. a EBITDA w tym okresie osiągnęła poziom 20,2 mln zł w porównaniu do pierwszego półrocza 2021 r., kiedy jej wartość wyniosła 17,6 mln zł. Jeśli nie uwzględnimy niepieniężnego kosztu programu motywacyjnego i zdarzeń jednorazowych, takich jak pomoc dla Ukrainy w wys. 1,1 mln zł, to znormalizowana EBITDA rośnie do 23,7 mln zł, czyli jest wyższa o 15% rdr. Z kolei marża na sprzedaży wynosząca 41% w I p. 2022 r. spadła o 4 p.p. rok do roku i zmniejszyła się konwersja na co miały wpływ dwumiesięczny zastój na ryku ukraińskim i wejście na nowe rynki – licząc tylko stare rynki, konwersja wzrosła do 2,23% z 2,16% rok wcześniej.
Działania podejmowane w ostatnich kwartałach wpłyną pozytywnie na dalszy rozwój Answear. Spółka stale poszerza ofertę. Obecnie posiada 193 tys. produktów przeznaczonych do sprzedaży w porównaniu do 116 tys. rok wcześniej (wzrost o ponad 66%). Rozszerzanie oferty jest paliwem do wzrostu przychodu i wzrostu wartości pojedynczego koszyka.
Dodatkowymi czynnikami, które już mają i mogą mieć wpływ na zwiększanie wartości koszyka, są też wprowadzenie nowej kategorii produktów home & lifestyle i rozwój marki własnej answear lab – która już osiągnęła próg rentowności. Rośnie też procentowy udział produktów premium w kategoriach cenowych.
Rozwój oferty produktowej przekłada się już teraz na wzrost średniej wartości zamówienia. Na koniec I półrocza przeciętna wartość koszyka wyniosła ok. 294 zł, w porównaniu do 280 zł sześć miesięcy wcześniej.
Oprócz wzrostu wartości koszyka, na przyszłe przychody wpływa też powiększające się grono klientów. W pierwszym półroczu wzrosła liczba klientów o 27% do 1,6 mln unikalnych użytkowników. Answear rozszerzył także działalność o nowe rynki. Natomiast liczba zamówień przez pierwsze 6 miesięcy 2022 r. wyniosła 1,9 mln. Biorąc pod uwagę sezonowość działalności Answear ma więc szansę na przebicie poziomu z całego 2021 r. wynoszącego 3,7 mln zamówień. Podobnie wzrosła też liczba wizyt w serwisach Answear. Trendy te są wspomagane przez szeroko zakrojoną kampanię w TV oraz na kanałach VOD mającą na celu zwiększać świadomość marki.
Answear przygotowuje pole do wzrostów zabezpieczając się od strony finansowej. Systematycznie zwiększa zapas gotówki. Zarząd wynegocjował też przedłużenie i znaczące zwiększenie linii kredytowych na finansowanie bieżącej działalności z mBankiem i PKO. Zawarł też umowę z Santander Factoring.
Spółka przedłużyła do 2037 r. umowę najmu centralnego magazynu i zwiększa jego powierzchnię użytkową o antresolę na 4 poziomach oraz poprzez wykorzystanie na własne potrzeby części powierzchni do tej pory podnajmowanej. Rozbudowuje też studia foto-wideo obsługujące do 4,5 tys. produktów tygodniowo.
Zobacz także: Myślę, że akcje spółek z branży e-commerce za mocno spadły. Inwestorzy przesadzili z reakcją na to co się dzieje na rynku i w makroekonomii - CEO Answear, Krzysztof Bajołek
Odbudowanie rynku ukraińskiego i wejście na nowe rynki
Answear przez ponad 2 miesiące nie prowadził sprzedaży na Ukrainie. Teraz spółka jest na etapie odzyskiwania tego wysokomarżowego rynku. Na początku maja została wznowiona regularna sprzedaż.
Przychody z Ukrainy są powoli odbudowywane. Spółka już wróciła do sytuacji przed wybuchem wojny, a przychody za I półrocze tego roku są na podobnym poziomie co w I półroczu 2021 r. Zarząd liczy też na dalsze umacnianie się w tym kraju, ze względu na możliwe wycofanie się części konkurentów, w tym spółek rosyjskich.
„Wydaje się, że po zakończeniu wojny nasza pozycja na tym rynku powinna być nawet silniejsza niż przed wybuchem wojny” - mówi Krzysztof Bajołek, prezes zarządu Answear.
Answear wszedł w tym roku na rynek słoweński, który jest dobrze rozwinięty od strony e-commerce i jest jednym z dynamicznie rosnących oraz najbogatszych rynków regionu. Otwarcie drugiego rynku na Bałkanach pozwoli także na optymalizację kosztów logistycznych.
Notowania Answear od początku 2022 roku
W dalszych planach Answear zamierza wejść do krajów bałtyckich oraz do krajów bałkańskich. Które z nich będą pierwszym celem, jeszcze nie wiadomo. Zależeć to będzie od sytuacji i koniunktury w gospodarce.
„Brakuje nam jeszcze kilku krajów na Bałkanach i wszystkich krajów bałtyckich. W planach mamy, żeby na wszystkich być do roku 2025” - mówi Krzysztof Bajołek.
„Na pewno te rynki będziemy otwierać i na pewno też nie poprzestaniemy na nich. Pewnie pokusimy się jeszcze o inne ciekawe rynki w obrębie dystansu geograficznego, który pozwoli nam na sprawną, szybką i efektywną kosztowo wysyłkę” - podsumowuje prezes.